Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta

Kuva Nettiauto, Moottorin arkisto

25 vuoden takaisesta avoautovertailun voittajasta sattui löytymään harvinaisen vähän ajettu käytetty yksilö.

Noin 25 vuoden ajan kolmessa sukupolvessa valmistettu Audi TT on automalli, jolle on hyvin vaikea keksiä vastinetta. Se on urheiluauto, joka ei ollut niin sanotusta perusautoperustastaan johtuen mitenkään ökykallis ostaa eikä pitää, ja samalla hauska ja käytännöllinen myös talvella.

Erityisen hauskan Audi TT:stä tekee kesällä sen avokattoinen versio, TT Roadster. Roadster-versio lanseerattiin kesällä 1999, alle vuotta kovakattoisen emomallin jälkeen. Heti seuraavana kesänä se pääsi tulikokeeseen, kun Moottorin kesän 2000 tuplanumerossa 6-7/2000 eli samalla lehden 75-vuotisjuhlanumerossa teemana olivat avoautot.

Tuossa numerossa TT Roadster oli mukana suuressa avoautovertailussa, joka järjestettiin Suomen maakunnista kaikkein kesäisimmällä, Ahvenanmaalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vei voiton täpärästi BMW:ltä

Ahvenanmaalle vietiin toukokuussa 2000 vertailuun yhteensä viisi erilaista avoautoa. Vertailuraportin mukaan avoautoilua saarimaakunnassa haittasivat sitkeät sateet, mutta lopulta vertailun kaksi roadsteria ja kolme cabriolet-tyyppistä avoautoa saatiin paremmuusjärjestykseen.

Voiton vei siis Audi TT Roadster, vertailun toinen roadster-tyyppinen avoauto Mercedes-Benz SLK 200 Kompressorin ohella. Cabriolet-tyyppiset vertailuautot olivat BMW 323 Ci Cabriolet, Saab 9-3 2,0 t Cabriolet sekä Volvo C70 Convertible.

Audi voitti vertailussa BMW:n täpärästi, sillä molemmille annettiin Hauskuus, Järkevyys ja Hinta-laatusuhde -asteikoissa yhteensä kymmenen pistettä viidentoista maksimista. Audi ja BMW ovat kuitenkin loistaneet aivan eri osa-alueilla, sillä esimerkiksi hauskuudesta TT Roadster on saanut täydet viisi pistettä BMW:n tyytyessä kahteen, kun taas järkevyydessä BMW on voittanut luvuin 4-2.

Viisari on kuitenkin värähtänyt niin, että Audi on saanut kokonaisuudestaan 9,5 pistettä, ja BMW puolestaan 9 pistettä.

Vertailutiimi on kehunut voittaja-auto Audi TT Roadsteria "näyttävästä ja persoonallisesta designista, ajotuntumasta sekä suorituskyvystä", kun taas moitteita ovat keränneet "hankala kangaskaton suojus, sisämelu, pyörteily sekä tavaratila."

Nämä näkökohdat kannattaa siis ottaa huomioon, mikäli on tähyämässä käytettyjen markkinoilta kesäautokseen vuosituhannen vaihteen TT Roadsteria.

Audi TT Roadster vm. 2000

Nettiauton syövereistä sattui löytymään yksityisen myyjän Lappeenrannassa myymä TT Roadster, joka on neljännesvuosisadassa kerryttänyt mittariinsa maltilliset 98 500 kilometriä.

Kuten kaikki TT:t, myös tämä yksilö on valmistettu Unkarissa, mutta myynti-ilmoituksen mukaan se on tuotu Suomeen Japanista vuonna 2018. Mikä on erikoista, yksilö on siitä huolimatta varustettu vasemmanpuoleisella ohjauksella. Toisaalta myynti-ilmoituksen kuvat paljastavat japanilaisten rekisterikilpien ominaisen muodon auton keulassa ja perässä, ja tilalla ovat nyt kapeat suomalaiset rekisterikilvet.

Autoyksilö on lähes täysin samanikäinen kuin Moottorin 6-7/2000 vertailuauto. Siinä on myös sama 1,8-litrainen, 165 kilowattia eli 224 hevosvoimaa tuottava turboahdettu rivinelonen, yhdistettynä 6-vaihteiseen manuaaliin ja nelivetoon. Omamassaltaan hieman alle 1 500 -kiloinen TT Roadster kiihtyy sen voimin nollasta sataan 6,4 sekunnissa, ja vauhtia pitäisi riittää 243 km/h saakka.

Lähteet: Moottorin arkisto, Nettiauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat