7.9.2023

Käytetyt erikoisuudet: Audi Coupé Quattro Michéle Mouton Edition

Audi Quattro

Audi Quattro, 1980-luku ja ralli – siinäpä erinomainen lähtökohta tämän viikon Käytetylle erikoisuudelle.

Nuoremmalle polvelle termi quattro tarkoittaa vain yleisesti nelivetoista Audia, mutta reilut 40 vuotta sitten Audi Quattro oli ensimmäisiä nelivetoisia henkilöautoja. Audi Quattro perustui Audi Coupén koriin, joka taas perustui Audi 80 -malliin.

Vaikka Audi Quattron voittokulku alkoi vuodesta 1980, lyötiin projekti käyntiin jo 1970-luvun loppupuolella. Audin insinööri Jörg Bensinger testasi Skandinaviassa vuonna 1977 nelivetoista armeijakäyttöön suunniteltua Volkswagen Iltis -maastoautoa, ja ihastui sen ominaisuuksiin liukkailla teillä. Tästä syntyi kipinä nelivedolla ja viisisylinterisellä turbomoottorilla varustetun prototyypin kehittely.

Audi Quattron mahtavat ominaisuudet kävivät hyvin nopeasti selväksi. Autoa testailtiin mm. jyrkällä ja märällä niityllä, jossa Quattro jätti selvästi taakseen ”vajaavetoiset” kilpailijansa. Myöhemmin testejä toistettiin myös lumisissa olosuhteissa, joissa Quattro jälleen pesi kilpailijansa – vaikka Quattro joutui käyttämään porukan ainoana kesärenkaita.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rallin voimalla maailmalle

Lopulta Audi Quattro esiteltiin suurelle yleisölle vuoden 1980 Geneven autonäyttelyssä, ja MM-ralliin auto ajettiin heti kauden 1981 avaukseen Monte Carlossa. Tästä alkoikin nelivetoisten autojen aikakausi rallissa.

Legendan mukaan muut tallit suhtautuivat skeptisesti nelivetoiseen kilpakumppaniinsa, mutta hymy hyytyi välittömästi, kun Hannu Mikkola ajoi jokaiselle erikoiskokeelle noin pohja-ajan noin minuutin erolla muihin. Ylivoimaisesta menosta huolimatta Audin ensimmäistä voittoa saatiin odottaa vasta kauden toiseen Ruotsin ralliin, sillä Monte Carlossa Mikkolan vauhdikas matka päättyi kuitenkin kiveen.

Audin meno rallin MM-sarjassa oli alusta alkaen omaa luokkansa, mutta auton tekniset ongelmat aiheuttivat sen, että vuoden 1981 maailmanmestaruus jäi vielä nappaamatta Fordin Ari Vatasen vetäessä pidemmän korren kauden päätteeksi. Seuraavat vuodet olivat kuitenkin Audin juhlaa. Audi nappasi valmistajien maailmanmestaruudet vuosien 1982 ja 1985 päätteeksi. Lisäksi kuljettajien mestaruudet tulivat tallille vuosina 1983 Hannu Mikkolan ja 1984 Stig Blomqvistin toimesta.

Mikkolan ja Blomqvistin lisäksi tunnettujen Audi-kuljettajien listalle voidaan lisätä vielä yksi nimi: Michèle Mouton. Ranskalaisnainen teki historiaa vuonna 1981 San Remossa, kun hänestä tuli ensimmäinen rallin voittanut naiskuljettaja. Moutonin paras kausi osui kuitenkin seuraavalle kaudelle, jossa hän kuittasi tililleen kolme voittoa lisää. Kauden päätteeksi Mouton sijoittui MM-sarjassa toiseksi häviten myöhemmin niin ikään Audin ratissa nähdylle Walter Röhrlille 12 pisteellä.

Audi Quattro

Käytetyt erikoisuudet: Audi Coupé Quattro Michéle Mouton Edition

Tämän viikon Käytetty erikoisuus jatkaa samojen teemojen parissa. Tänään päätähtemme löytyy Lahdesta, jossa kaupan olisi vuosimallin 1986 Audi Coupé Quattro.

Jos Audi Coupé Quattro ei olisi itsessään jo muutenkin kylliksi täyttämään Käytetyn erikoisuuden kriteerit, tämänkertainen yksilö on myös harvinaisempi Michéle Mouton Edition. Rallikuljettajien kunniaksi tehdyt erikoismallit ovat melko yleisiä, niitä on nähty mm. Tommi Mäkisen ja Mitsubishin sekä Carlos Sainzin ja Toyotan kohdalla, mutta naisille omistettuja nimikkomalleja ei tullut toimituksemme mieleen edes pienen pohdinnan jälkeenkään.

Harmillisesti Michéle Mouton Editionin varsinaiset erikoisuudet jäivät lyhyen googlettelun jälkeenkin hieman epäselviksi. Myynti-ilmoituksen mukaan ainakin auton kirkkaan punainen nahkasisusta on ”Mouton-spesiaalia”, mutta mahdollisista muista mausteista emme ole tietoisia. Internet-lähteiden mukaan tämä punainen nahkasisusta tunnetaan nimellä lipstick red.

Audi Quattro

Myynti-ilmoituksen mukaan Audi Quattro on myyty uutena Hollantiin ja ollut siellä samassa perheessä aina vuoteen 2014 asti, jonka jälkeen auto on ilmeisesti siirtynyt Suomeen, sillä käyttöönotto on tehty lokakuussa 2014. Auton kunto näyttää kuvien perusteella hyvältä, mille löytyy looginen selitys. Audi on entisöity ja vuosien 2020-2021 aikana.

Autolle on saatu myös museoajoneuvon status. Viimeisin katsastus on tehty helmikuussa 2021, eli museo-Audilla saanee ajaa aina vuoteen 2025 saakka. Mittarilukema on myynti-ilmoituksen mukaan 321 000 kilometriä.

Audi Quattro on vähemmän yllättävästi nelivetoinen. Siinä on manuaalivaihteisto ja 2,2-litrainen 5-sylinterinen kymmenventtiilinen bensiinimoottori mekaanisella ruiskulla. Tehoa moottorista irtoaa 100 kilowattia, eli 136 hevosvoimaa.

Michéle Moutonin nimikko-Audin hintalappuun on kirjattu lukema 26 980 euroa, jolla tämä maailman parhaan naisrallikuljettajan mukaan nimetty Audi Quattro vaihtaisi omistajaa.

Audi Quattro

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat