29.1.2024

Käytetty erikoisuus: Audi R8 extrahevosilla

Jos V8-moottorisen R8:n 420 hevosvoimaa ei tunnu riittävältä, niin riittääkö jos siitä kutitellaan remmiahtimella lähes sata lisähevosvoimaa? Samalla vääntö kasvaa vieläkin selvemmin lukemin.

Auton suuri leveys ja matala sivuprofiili yhdessä V8-moottorin jyhkeän äänimaailman kanssa kertovat jo kanssa-autoilijoille ja jalankulkijoille mistä on kysymys, eikä jokaisista liikennevaloista tarvitse lähteä nilkka suorana liikkeelle. Tosin kiihdyttelyssäkään ei tarvitse hävetä, siitä pitää huolen moottorin 420 hevosvoiman teho ja 430 newtonmetrin vääntö yhdessä nopeatoimisen R-Tronic -sekventiaalivaihteiston kanssa. Kirsikkana kermavaahdossa on vielä maksimaalisen pidon varmistava neliveto. Auton painojakauma oli 44/56. Moottorin väännöstä 90 prosenttia ilmoitettiin olevan tarjolla laajalla kierrosalueella 3500 kierroksesta 7600 kierrokseen. Kierrosluvunrajoitin oli säädetty 8200 kierroksen kohdalle. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan mitattiin 4,3 sekuntia ja huippunopeudeksi 301 kilometriä tunnissa. Nämä siis vakiokuntoiselle R8:lle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Remmiahtimella yli 500 hevosvoiman teho

Nyt myynnissä oleva vuoden 2007 Audi R8 on vielä pari pykälää suorituskykyisempi, sillä sen moottori on saanut kylkeensä VF Engineeringin remmiahtimen. Tehodynamometrissä tämä auto pysäytti viisarit lukemiin 501,7 hevosvoimaa ja 564,3 newtonmetriä Teho on siis kasvanut alkuperäisestä yli 80 hevosvoimalla ja vääntö peräti yli 130 newtonmetrillä. Uudempiin ja tehokkaampiin R8-versioihin peilaten kiihtyyvyys nollasta sataseen lienee nyt selvästi alle neljän sekunnin ja huippunopeus huitelee 315 kilometrin tuntilukemissa.

Jos aloitetaan auton huonosta puolista, niin tilaa on vain kahdelle hengelle ja tavaratilan koko on minimaaliset 100 litraa. Hintaa tällä 17-vuotiaalla ja 77 000 kilometriä ajetulla yksilöllä on vielä 76 750 euroa. Hintaan kuuluu vain yhdet vanteet ja renkaat. Polttoaineen kulutuksen pienuudellakaan ei juuri pysty raikasta hankintahintaa kompensoimaan, sillä tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat vakiolle R8:lle ovat maantiellä 9,6 litraa, kaupungissa 20,4 ja yhdistetty 13,6 litraa sadalla kilometrillä.

Varusteltu tyyliin sopivasti

Varustelu on autoon henkeen sopiva pitäen sisällään mm. 20-tuumaiset R8 V10 Plus Custom -alumiinivanteet, hiilikuituisen ohjauspyörän, GT-takaspoilerin, carbon-paketin sisällä sekä F1-jarruvalon. Lista jatkuu mm. Bang&Olufsenin äänentoistojärjestelmällä, Apple Carplaylla, etu- ja takatutkalla sekä kosketusnäyttösoittimella. Audia myyvä autoliike ilmoittaa lisäksi, että vaihdossa voi auto(je)n lisäksi tarjota mm. venettä, vesijettiä, moottoripyörää ja kaikkia muitakin moottorilla liikkuvia ajoneuvoja.

Katu- ja kisaversioita sekä erikoismalleja

Audi R8 esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä syksyllä 2006. Sen sisarmalli oli Audin omistaman Lamborghinin Gallardo. R8 säilyi lähes muuttumattomana tuotannossa vuoden 2013 faceliftiin asti. Kaksi vuotta myöhemmin esiteltiin toisen sukupolven R8. Vuodesta 2009 alkaen 4,2-litraisen V8-moottorin vaihtoehdoksi tuli 5,2-litrainen V10, jonka tehoksi ilmoitettiin 525 hevosvoimaa ja väännöksi 530 newtonmetriä. Lukemat ovat melko lähellä nyt myynnissä olevan, remmiahdetun V8-mallin lukemia. Coupe-korin lisäksi R8:a valmistettiin myös avomallina, joka kantoi nimeä Spyder.

Audi kilpaili R8:lla menestyksekkäästi voittaen mm. Le Mansin 24 tunnin kisan viidesti. Kisaversiot ovat kokonaan oma lukunsa R8:n historiassa, mutta muitakin varsin erikoisia kokeiluja Audi R8:n kanssa teki, mutta niistä kaikki eivät tosin päätyneet sarjatuotantoon asti. Yksi näistä oli sähköinen E-tron, jonka kiihtyvyydeksi nollasta sataan ilmoitettiin 3,9 sekuntia ja huippunopeudeksi 210 kilometriä tunnissa. Toinen erikoinen voimanlähde oli 5,9 V12 TDI -diesel. Sen 500 hevosvoimaa kiidättivät R8:n paikaltaan satasen vauhtiin 4,2 sekunnissa ja huippunopeutta luvattiin 325 kilometriä tunnissa.

Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat