Käytetyt erikoisuudet: Dacia Logan Pick-up on kuin budjettiautoilijan El Camino

Kuva Tori.fi, Dacia, Nissan

Logan Pick-up on avolava suoraan Dacian reseptikirjasta - ja kokoisekseen yllättävänkin kyvykäs sellainen.

Avolava-auto on monille yhtä kuin iso, karski, yleensä nelivetoinen ja tikapuurungolle rakentuva pick-up, kuten vaikkapa Toyota Hilux, Ford Ranger, tai vielä suuremmassa kokoluokassa esimerkiksi Ford F-150, Chevrolet Silverado tai Tesla Cybertruck. Mikään ei kuitenkaan estä tekemästä avolavaa myös henkilöauton perustalle, vaikka kuinka sironkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kahta rotua

Näitä henkilöautoon, yleensä sedaniin tai vastaavaan perustuvia avolavoja on nykyisin tuotannossa varsin vähän missään päin maailmaa. Niitä on kuitenkin ollut, ja ne ovat vuosikymmenten varrella edustaneet ikään kuin kahta eri rotua. On ollut isoja ja muskeliautomaisia esimerkkejä, ja sitten on ollut pienempiä ja äärimmäisen taloustietoisia esimerkkejä. Dacia Logan Pick-up lukeutuu luonnollisesti tähän jälkimmäisen porukkaan.

Chevrolet El Camino SS

Varmasti tunnetuin henkilöauton ja avolavan yhdistelmä on Chevrolet El Camino, jota amerikkalaisvalmistaja valmisti vuosina 1959 - 1987 kaikkiaan viiden sukupolven ajan. Myös australialaiset ovat omilla omaleimaisilla automarkkinoillaan saaneet tutustua ja rakastua muskeliavolavoihin ja sitten menettää ne. Paikallisesta Ford-sedan Falconista tehtiin sukupolvien ajaksi oma tehoavolavaversionsa Falcon Ute, ja GM:n puolella vastaava tuote ja samalla markkinakohtainen erikoisuus oli puolestaan Holden Commodore Ute.

Ford Falcon Ute oli vielä melko hiljattain erottamaton osa Australian Fordin mallistoa, ja edusti Australialle ainutlaatuista, nyttemmin kokonaan hävinnyttä sivuluokkaa.

Meillä Euroopassa Dacia Logan Pick-up oli aika lailla lajinsa viimeinen, sillä esimerkkejä pienistä, henkilöautoon perustuvista avolavoista on ollut, mutta ne ovat kuolleet sukupuuttoon jo aikoja sitten. Jotkut lukijoista saattavat muistaa/tietää Volkswagen Caddyn ensimmäisen sukupolven 1980-luvun alusta, joka oli käytännössä avolavaversio Golf I:stä. Škoda valmisti vuonna 1994 debytoinutta Feliciaa niin ikään avolavana. Myös muun muassa Subaru BRAT antoi aikoinaan omanlaisensa panoksen tähän kerhoon.

Skoda Felicia Fun oli Felicia Pick-upista hieman jatkokehitetty elämäntapa-avolava.
Skoda Felicia Fun oli Felicia Pick-upista hieman jatkokehitetty elämäntapa-avolava.

Dacian edellistä elämää edustava Logan Pick-up - edelleen tuotannossa Etelä-Afrikassa Nissanina

Ensimmäisen sukupolven Dacia Logan on jo 20 vuotta vanha, sillä se näki päivänvalon vuonna 2004. Malli oli ensimmäinen Dacian uuden Renault-ajan tuote, perustuen Renaultin ja Nissanin B0-alustalle, jolle myös esimerkiksi ensimmäisen polven Duster tehtiin.

Logan I edustaa omaa aikaansa Dacian historiassa. Tuolloin romanialaismerkki ei vielä ollut lyönyt läpi läntisen Euroopan automarkkinoilla, saati saanut tuotteitaan jopa maanosan myydyimpien automallien joukkoon. Myös vaatimattomuus oli aivan omaa luokkaansa; nyky-Daciat ovat suorastaan premiumia ykkös-Loganiin verrattuna.

Yksi ulottuvuus ensimmäisen polven Loganin äärimmäisessä taloustietoisuudessa oli omanlaisensa modulaarisuus. Samaa autoa nimittäin valmistettiin perinteisenä sedanina, farmarityylisenä tila-autona, siitä suoraan muokattuna umpipakettiautona sekä tänä kaksipaikkaisena avolavana.

Dacia ei siis enää tee halpaa avolavaa Logan Pick-upia tai halpaa pakettiautoa Logan Vania, eikä tuo tänne läntiseen Eurooppaan halpaa kolmannen polven Logan-sedaniaan. Farmarinomaista Logan MCV -tila-autoa lähin vastine on keittoon vielä crossover-maustettakin lisäävä Jogger.

Mutta vaikka Dacia on muunneltavasta Loganista luopunut, pitävät eräät autonvalmistajat sen lippua edelleen omilla (suljetuilla) markkinoillaan korkealla. Sedan-mallista 20 vuotta vanhaa Logania nimittäin valmistetaan pakotteiden piirissä olevassa Iranissa nimellä Renault Tondar 90 ja Logan MCV:tä vähintään yhtä vahvan pakotemuurin takana olevalla Venäjällä Lada Larguksena. Etelä-Afrikassa puolestaan tämä Logan Pick-up on vielä kuluvan vuoden ajan tuotannossa nimellä Nissan NP200. Nissanina auto maksaa tehdasuutena Etelä-Afrikassa hädin tuskin 12 000 euroa.

Dacian vuonna 2007 esittelemästä Logan Pick-upista lainattu Nissan NP200 on kaikkien näiden vuosien jälkeenkin saatavilla uutena Etelä-Afrikassa, ainakin vielä hetken.

Dacia Logan Pick-up vm. 2011

Tällä kertaa Tori.fi:stä löytyi varsin vähän ajettu ja ainakin päältä päin myös oikein hyväkuntoinen Logan Pick-up -yksilö Lempäälästä.

Auton lava on peitetty pressulla, joka kätkeekin sisäänsä jopa yllättävän määrän kuljetuskapasiteettia. Omamassaltaan noin 1 200-kiloisen Logan Pick-upin kantavuus on jopa 800 kiloa, sillä vaikka auton etuosa onkin täysin sama kuin kaikissa muissa Loganeissa, on peräosaa lavan alla vahvistettu eräänlaisella tikapuurunkorakenteella. Lavan pituus yltää käyttökelpoisesti 1,8 metriin.

Lisäksi hytissä istuinten takana on vielä 300-litrainen sisätavaratila. Käytettävyys kuuluu tavallisesti Dacian valttikortteihin, ja niin myös tämän kevyen avolavan kohdalla. Perävaunumassa ei sen sijaan ole aivan timanttia, sillä jarruttomana Logan Pick-upilla saa vetää 605 kiloa ja jarrullisenakin vain 650 kiloa.

Esimerkkiyksilössämme on 84 hevosvoiman 1,5-litrainen diesel. Dacian aatteelle uskollisesti myös varustelu kattaa vain välttämättömän. Vuosimallia 2011 edustavalla lempääläläisyksilöllä on ajettu vain 87 000 kilometriä, ja se onkin pitänyt arvonsa verrattain hyvin, hintapyynnin ollessa 6 790 euroa. Näin siistin käytetyn erikoisuuden soisi päätyvän sitä todella arvostavaan kotiin.

Lähteet: Tori.fi, Dacia, Autoblog, Nissan

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat