11.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Datsun 120Y – Kun kangasverhoilustakin maksettiin lisähintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi omistaja, museorekisteröity eikä koskaan ajettu talvisin. 120Y on peruspirssi ajalta, jolloin Nissanit olivat vielä Datsuneita ja teho ilmoitettiin SAE-hevosvoimina. Miltä kuulostaa kiihtyvyys nollasta sataan 18,9 sekunnissa? Tai 52 hevosvoiman teholukema ja 134 kilometrin huippunopeus tunnissa? Näillä aseilla sekä edullisella hinnalla ja alhaisella polttoaineen kulutuksella Datsun 120Y kilpaili vuodesta 1973 alkaen mm. Toyota Corollaa ja Opel Kadettia vastaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilowatti, DIN- vai SAE-hevosvoima? Datsunin tyyppikilvessä teholukemaksi tosin kerrottiin 69 hevosvoimaa, mutta japanilaisten käyttämän JIS-standardin mukaisesti mitattuna. Se vastasi ”SAE-brutto” -lukemaa, joka selvästi suurempana lukuna tietysti näytti markkinoinnissa hyvältä. Saksalaisen DIN-normin mukaan se vastasi 52 hevosvoimaa, mikä puolestaan on 38,6 kilowattia. Nelisylinterisen, 1200-kuutioisen rivimoottorin jatkeena oli nelivaihteinen manuaalilaatikko ja takaveto, toisin kuin esimerkiksi Datsun 100 A:ssa, jossa jo käytettiin etuvetoa. Datsun oli merkki, jota Nissan Motor Company käytti vientiautoissaan vuosina 1958-1986. Myös mallimerkintä oli erikoinen, sillä 120Y on ”kolmannen sukupolven Sunny-malli”, mutta Sunny-nimeä ei vielä tuolloin itse mallimerkinnässä käytetty. 120Y oli tuotannossa vuosina 1973-1977 ja se korvasi aiemman 1200 Finn -mallin, jonka mallimerkinnästä väännettiin lempinimeksi ”näppylä-Datsun”. Rekisteröity viidelle - tilat korkeintaan neljälle keskikokoiselle 50 vuotta sitten henkilöauto oli monelle vain välttämätön kulkuväline, ja siksi vaatimuksetkin olivat nykytasoa selvästi matalammat. Datsun 120Y:n sisätilat olivat edeltäjäänsä ahtaammat. Paitsi pieni ja ahdas takaistuin, niin tätä mielikuvaa tuki myös etupenkin rajallinen säätömahdollisuus, jolloin jo keskimittainen kuljettaja piti penkin pituussäätöä takimmaisessa asennossaan, ja tunsi silti tiettyä ahtautta sekä jalka- että pääntilassaan. Vaikka auto oli rekisteröity viidelle, niin jo kahden takapenkille könyävän matkustajan tuli mielellään olla pienikokoisia ja vieläpä hyvässä sovussa keskenään. Mukavuutta ei parantanut se, että vakiovarusteena penkeissä oli muoviverhoilu. Jos halusi ”ylellisen kangasverhoilun”, piti siitä maksaa 400 markan lisähinta. Erityisesti kaupunkiajossa 120Y oli ketterä, joskin huono näkyvyys eri suuntiin heikensi arvosanaa. Maantieajossa moottorin äänet pystyivät kurissa mutta tuulen suhinat hallitsivat ohjaamon äänimaailmaa. Alkuperäisillä ristikudosrenkailla suuntavakavuus ei yltänyt kovin korkealle tasolle. Tehostamaton ohjaus oli kevyt, joskin hidas, sillä laidasta laitaan ohjauspyörän kierroksia oli 4,25. Taka-akseli oli jäykkä ja varustettu lehtijousin, mitä jo tuohon aikaan pidettiin vanhahtavana ratkaisuna. Suorituskyvyn ja vauhdin tunnetta lisäsi se, että huippunopeudessa (134 km/h) nopeusmittari näytti parikymppiä liikaa. Datsunin laatua pidettiin yleisesti hyvänä, mikä olikin alhaisen hankintahinnan ja maltillisen polttoainekulutuksen ohella kolmas myyntivaltti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mallina tavallinen - yksilönä harvinainen B-segmenttiin kuuluva 120Y oli edullisesta hinnasta ja käyttökuluista johtuen varsinainen kansanauto. Ne ostettiin arkikäyttöön, ja vain harvoja kappaleita on hillottu säilytettäväksi nykypolville. Nyt myynnissä oleva Datsun 120Y on melkoinen poikkeus valtavirrasta, sillä myynti-ilmoituksen mukaan ”Suomi-autolla” on vain yksi omistaja, 77 000 kilometriä mittarissa eikä ikinä ajettu talvisin. Alkuperäiskuntoa alleviivaa se, että auto on museorekisteröity. Myyjän mukaan auto on sisustukseltaan siisti ja hajuton. Koska autolla ei ole ajettu talvisin, ei sen mukana myöskään tule talvirenkaita. Penkeissä ei ole niskatukia eikä autoon ole ikinä asennettu edes radiota, vaikka kojelaudassa paikka sille onkin. Alle on vaihdettu 13-tuumaiset tykkivanteet uusilla kesärenkailla. Mukaan tulee alkuperäiset 12-tuumaiset peltivanteet niinikään kesärenkailla. Ilmoituksessa teholukemaksi kerrotaan 69 kilowattia kautta 93 hevosvoimaa, mikä lienee lapsus, sillä museorekisteröinnistä johtuen moottoria tuskin on viritetty. Lukema 69 tarkoittanee SAE-hevosvoimia. Autoa on säilytetty aina tallissa ja lisäksi se on huollettu pari vuotta sitten, jolloin on uusittu mm. tulpat, tulpanjohdot, moottoriöljyt sekä öljyn- ja ilmansuodatin sekä Monroe-takaiskunvaimentimet. Mukana seuraa huolto- ja käyttöohjekirja. Hintapyyntö on 7500 euroa. Uutena Datsun 120Y vuonna 1974 maksoi 18 980 markkaa. Teksti: Janne Huhtala; kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volkswagen New Beetle Cabriolet – katto auki ja menoksi 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 15.7.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet X Nimi muutettu: Citroën C-Crosser ja Peugeot 4007, joka ovat japanilaisempia kuin Mitsubishi Outlander Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan