21.9.2020

Käytetyt erikoisuudet – GMC Motorhome

GMC Motorhome - Tori.fi

GMC Motorhome oli liiankin edistyksellinen ja kallis. Uskomaton ulkoavaruudesta uinut puikula on tänäkin päivänä melkoinen näky.

Vinkeä GMC Motorhome on ollut kuin ulkoavaruudesta tupsahtanut alus, mutta nykyään se on 70-luvun ilmentymä ja muotoiluikoni. Kokonaisuuden käsittämiseksi on suositeltavaa lukea Moottorin upea klassikkojuttu: “matkailuauto avaruusajalta”. Tällä kertaa raapaisemme vain pintaa.

GMC Motorhome takaviisto - Tori.fi
General Motors oli 1960-luvulla todellinen autojätti Yhdysvaltojen markkinoilla. Se antoi mahdollisuuden suunnitella myös villejä visioita.

On ymmärrettävä, että GMC Motorhomen suunnittelun aloittamisen aikaan 1960-luvulla General Motors oli melkoinen mahti Yhdysvaltojen ajoneuvoteollisuudessa. Puolet Yhdysvalloissa uutena myydyistä autoista oli valmistanut, aivan oikein, General Motors. Yrityksellä meni lujaa ja sillä oli varaa kokeilla myös riskivetoja, vaikka ne olisivat luisuneet Chevrolet Corvairin tavoin pieleen.

Hippivaihe oli tuonut mukanaan uuden muoti-ilmiön. Joka vuosi tuhannet Yhdysvaltalaiset pakkasivat tavaransa matkailuautoon, joka nimellä “motorhome” tunnettiin, matkaten ympäri kotimaataan nukkuen missä tahtoivat. General Motors laski tämän kaltaisten autojen myynnin nousevan 100 000 kappaleen vuositahtiin vuoteen 1975 mennessä.

GMC Motorhome ohjaamo - Tori.fi
GMC Motorhome starttasi menestyksellä, mutta pian kysyntä hiipui huonoin lopputuloksin.

GMC Motorhome vaikutti ilmestyessään vuonna 1972 menestykseltä, sillä tilauskirjat täyttyivät tiuhaan tahtiin. Suunnitellusta vuosituotannosta myytiin neljännes välittömästi. Todellisuudessa Motorhome paljastui pian liiankin edistykselliseksi ja kalliiksi – tuotanto päättyi vuonna 1977.

GMC Motorhome sivu - Tori.fi
Vuosimallin 1977 GMC Motorhome, tai GMC Eleganza II, edustaa tuotannon loppupäätä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – GMC Motorhome

Lappeenrannasta löytyy myynnistä GMC Motorhome tai tarkemmin GMC Eleganza II. Vuosimalliksi on ilmoitettu 1977 ja edellinen katsastus suoritetuksi kesäkuussa 2020. Mittarilukemaksi on merkitty alhainen 58 000 kilometriä – liekö tässä tapauksessa maileja.

GMC Motorhome mittarit - Tori.fi
Näistä mittareista on turha yrittää seurata polttoaineen kulutusta, mutta esimerkiksi käyttöveden määrän niistä saa selville.

Etuvetoinen ja etumoottorinen GMC on mielenkiintoinen, sillä tuo tekniikan sijoittelu on tarjonnut runsaasti mahdollisuuksia sisätilojen suhteen. Palaamme tähän kuitenkin hieman myöhemmin.

Loppupäätä edustavista malleista pitäisi löytyä keulilta 6,6-litrainen V8 aiemman Oldsmobile Toronadosta tutun 7,5-litraisen kasikoneen sijaan. Vaihteistona oli joka tapauksessa 3-pykäläinen Turbo-Hydramatic 425 -automaattivaihteisto. Polttoainetta tämä yli 7 metriä pitkä puikula hötäisee takuulla runsaasti – Moottorin klassikkokoeajojutun perusteella ainakin reilusti yli 20 l/100km.

GMC Motorhome sisusta - Tori.fi
Ympäri pyörähtävät etuistuimet ovat melkoiset sohvat, mutta sohvatilaa on toki enemmänkin.

Vastineeksi saa valtavat tilat. Vaaleanruskean eri sävyihin hukuttautuva löytää muutaman sohvan, useita makuupaikkoja sekä ympäri pyörähtävät etuistuimet. Varustelistaa kannattaa kysellä myyjältä, sillä se lienee pitkä.

Matkailukäyttöön tarkoitetun avaruussukkulan ulkopuoli on päällystetty kermanvaalealla värisävyllä. Sen pituutta korostetaan entisestään tummanruskealla vaakaraidalla, mutta kiiltäviä metallipintoja ei toki ole niitäkään unohdettu.

GMC Motorhome etuviisto - Tori.fi
GMC Motorhome ei sovellu kaikille sen enempää tyylinsä, käyttönsä kuin hintansakaan puolesta – ja näin on ollut aina.

Tämä hyvin erikoinen matkailuauto, tai oikeastaan motorhome, ei suinkaan ole halpa. Kirjoitushetkellä hintapyyntinä majailee 27 500 euroa. Ostajia lienee harvassa, mutta GMC Motorhome ei ole koskaan kuulunutkaan ihan kaikille.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat