Käytetyt erikoisuudet: maailman ensimmäinen moderni massatuotettu sähköauto Mitsubishi i-MiEV

Kuva Nettiauto

I-MiEV ei ehkä ole enää aivan kehityksen kärjessä, mutta tämän siistikuntoisen yksilön akun kapasiteetista kerrotaan olevan jäljellä noin 70 prosenttia halpaa täyssähköistä kauppakassia etsivälle.

Kaukana tuntuvat olevan ne ajat, kun sähköauton käsitteestä tuli ensimmäisenä mieleen Mitsubishi i-MiEV. Mitsubishi innovative Electric Vehicle voi näyttää hassulta ja sen ominaisuudet voivat tuntua naurettavilta, mutta aprillipäivänä 2010 ensiesitelty auto oli aikansa paras ja toki myös ainoa massatuotettu sähköauto, joka kykeni oikealta autolta vaadittaviin askareisiin, kuten moottoritieajoon. Tässä asiassa Mitsubishi i-MiEV oli melko yksiselitteisesti ensimmäinen.

Aivan pitkästä Mitsubishi ei sentään i-MiEV:tä lähtenyt kehittämään, vaan auto perustuu Japanin kotimarkkinoilla neljä vuotta aiemmin esiteltyyn Mitsubishi i -kaupunkiautoon, joka edusti 660 kuution polttomoottorillaan Japanissa valtavan suosittua kei-autoluokkaa. Tunnelma sähköistyi, kun tähän pakettiin asennettiin 47 kilowatin kestomagneettimoottori ja sitä ruokkimaan 16 kilowattitunnin litiumioniakusto.

Vallankumouksellinen i-MiEV onnistui nelinkertaistumaan, sillä se brändättiin Japanissa erikoisista muotokikkailuistaan tunnetulle Mitsuoka Motorsille sekä Euroopassa niin Citroënille kuin Peugeotille PSA:n ja Mitsubishin silloisen yhteistyösopimuksen puitteissa. Näin Euroopassa auton saattoi ostaa Mitsubishi i-MiEV:nä, Citroën C-Zerona tai Peugeot iOnina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mitsubishi i-MiEV vm. 2013

Nettiauton syövereistä löytyy tämän jutun julkaisuhetkellä tasan yksi Mitsubishi i-MiEV, sen verran harvinaiseksi luonnonvaraksi malli on käynyt, eikä siitä toki koskaan mitään massa-autoa tullutkaan.

Esimerkkiyksilömme löytyy Tampereelta, ja siihen on reilun 11 vuoden aikana kertynyt hieman vajaat 90 000 kilometriä. Auton myynti-ilmoituksessa kerrotaan, että 16 kilowattitunnin akun kapasiteetista on jäljellä arviolta 70 prosenttia. Koska nykyisin markkinoilta löytyy useita lataushybridiautoja, joissa ajoakun kapasiteetti on suurempi kuin tämän täyssähköauton akku, on selvää, että kolmisenkymmentä prosenttia pois siitäkin pudottaa toimintamatkaa tuntuvasti. Myynti-ilmoituksessa toimintamatkan kuvaillaan olevan ajotavasta ja säästä riippuen 60:sta 100:aan kilometriin.

Auto on pohjoisen oloihin kohtuullisen hyvin varusteltu, ja sillä on muun muassa tuore katsastusleima. Yksilö myös todistaa, että sellaista tarvitsevalle ja haluavalle voi löytyä vaikkapa kauppareissujen tarpeisiin asiallisessa kunnossa oleva täyssähköauto vain muutaman tuhannen euron hintaluokassa.

Lähteet: Mitsubishi, Nettiauto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat