21.3.2025 Koeajo Lataushybridi Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Outlander PHEV uudistuu merkittävästi, ja pakottaa nykyiset omistajat harkitsemaan vaihtamista. Kun ensimmäinen Mitsubishi Outlanderin ladattava hybridi ilmestyi, suomalaiset sekosivat ja ryntäsivät SUV-kaupoille. Outlander oli ensimmäisiä oikeasti käyttökelpoisia ladattavia hybridejä. Maamme tiestöllä kurvaille edelleen hillitön määrä vanhemman sukupolven Outlandereita ja siksi kiinnostus uutta mallia kohtaan on suurta.Ensi silmäyksellä käy ilmi, että uuden Outlanderin ulkokuoreen on panostettu. Etenkin isoilla vanteilla varustettuna Mitsubishin kookas SUV on lähes pöyhkeän näköinen. Auton keula kohoaa pystysuoraan kohti korkeuksia, mikä korostaa auton maskuliinisuutta.Muoto tuo mieleen amerikkalaisen autoteollisuuden, mutta pienellä twistillä. Vaikuttaa siltä, että kiinalaiset olisivat ostaneet perinteisen jenkkimerkin ja tehneet siihen omat muokkauksensa. Valmistusmaa on kuitenkin Japani.Outlander PHEV:n voimanlähde koostuu 2,4-litraisesta bensiinimoottorista ja kahdesta sähkömoottorista. Yhteistehoa on 302 hevosvoimaa. Voimalinjassa siis riittää potkua, mutta sitä ei välttämättä huomaa koeajolla. Mitsubishi ei nimittäin ole erityisen räväkkä tapaus. Auto kyllä hyökkää alkukiihdytykseen, mutta vedot lakkaavat pian.Ajoakku on kapasiteetiltaan 22,7 kWh, eli pitkälti keskitasoa. Akkupaketilla luvataan 86 kilometrin sähköinen toimintamatka, ja polttoainetankin kanssa yhteensä 844 kilometriä. Tämä siis optimaalisissa olosuhteissa. Sähkörange on kunnossa, mutta ei aiheuta ihastuneita huokauksia.Latausluukun alta löytyy pieneksi yllätykseksi myös Chademo-pistoke, joka on niin japanilaista kuin olla ja voi. Meillä Chademo-laturit ovat pitkälti poistuneet julkisesta latausverkostosta, joten nopeamman latauksen hyödyntäminen on vähän niin ja näin. Jos laturi löytyy, niin akku täyttyy 10–80 prosentin lataukseen 32 minuutissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi uljas ohjaamoOhjaamon suhteen Mitsubishi on päivittänyt ilmettään roppakaupalla. Penkit ovat nahkaverhoillut ja hallintalaitteet aiempaa modernimmat. Nyt voisiki sanoa, että Mitsubishi on vihdoin saanut ohjaamon samalle tasolle kilpailijoiden kanssa, tai ainakin melkein.Outlanderin ongelma on tietoviihdenäyttö, joka on informaatioarvoltaan ja suunnittelultaan heikko. Näytön kautta on todella hankalaa löytää olennaisia ominaisuuksia, ja valikot ovat sekavat. Lyhyen koeajon aikana tulin tuhlanneeksi hävyttömän suuren osan ajoajasta muun muassa nopeusvaroituksen merkkiäänen vaientamiseen. Lopun kaiken operaatio ei edes onnistunut.Mitsubishin nopeusvaroitus on nimittäin yksirasittavimmista kokemistani. Auto etsiskeli ympäristöstä liikennemerkkejä olemattomista paikoista, ja vaihteli nopeusrajoitusta useamman kerran minuutissa. Ja joka kerta nopeusvaroitus piipitteli omiaan.Ajokokemuksena Mitsubishi Outlander PHEV on jykevä, kuten edeltäjänsäkin. Auto tuntuu vakaalta, kuten tässä luokassa kuuluukin. Auto myös näyttää hintaansa kalliimmalta, sillä halvimmillaan Mitsun SUV irtoaa kaupasta 50 000 eurolla.Mitsubishi on tehnyt Outlanderin kanssa hyvää työtä monessa mielessä. Etenkin muotoilu miellyttää silmää. Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin 14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi 18.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kromia ja kunnianhimoa nokkaan – Mitsubishi Space Star 7.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX ja kuinka sama auto saa neljännen kasvojenkohotuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous