3.4.2024

Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja

Kuva Manu Tuppurainen

Mitsubishi Colt jakaa tekniikan Renault Clion kanssa. Colt on mukava pikkuauto perusarkeen.

Mitsubishi kohentelee asemiaan automarkkinalla vähän kerrassaan uudistamalla mallistoaan. Suosittu katumaasturi Outlander odottelee tosin vuoroaan todennäköisesti vasta ensi vuodelle, mutta tämän vuoden uutuus Mitsulla on pieni Colt, joka ikäänkuin palautuu taas Mitsubishin mallistoon. Mitsubishin ensimmäinen täyssähköauto tullee myyntiin myös ensi vuoden aikana.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu mallinimi käyttöön

Coltin ensimmäinen ja toinen sukupolvi olivat aikanaan varsin suosittuja malleja ja nyt Mitsu hyödyntää tuttua mallinimeä taas uudelleen vuosien tauon jälkeen.

Teknisesti Mitsubishi Colt on yhtä kuin Renault Clio, autot myös tulevat samalta tehtaalta Turkista. Temppu on itseasiassa Mitsulle tuttu sen autojen valmistuksen alkuajoista saakka, Mitsubishin ensimmäinen sarjavalmisteinen malli, Mitsubishi Model A yli sata vuotta oli lisenssillä valmistettu Fiat Tipo 3.

Clion lähes täydellisestä ”kopioinnista” Mitsubishi on saanut paljon negatiivistakin puhetta aikaiseksi, mutta sitähän autoteollisuus nykypäivänä on. Sisarmalleja löytyy poikkeuksetta kaikilta merkeiltä, osa niistä on muotoiltu kokonaan uudelleen, toiset eivät niinkään, kuten Mitsubishin tapauksessa.

Oli miten oli, Mitsun ulkomuoto ja keulan ilme on varsin raikas. Siinä on dynaamisuutta ja se näyttää aivan Mitsubishiltä. Jos yhteyttä Renault Clioon ei tietäisi, sitä ei välttämättä edes arvaisi.

Tarjolla kahdella moottorilla

Mitsubishi Coltissa on valittavana kaksi moottorivaihtoehtoa, aiemmin Moottorin koeajossa ollut hybridi tai vaihtoehtoisesti hinnat alkaen malliston muodostava 1-litraisella bensiinimoottorilla varustettu malli.

Mallisto alkaa Invite-varustelusta, jolloin alkaen hinta on juuri alle 20 000 euroa eli 19 990 euroa. Koeajettu versio, Intense, on hinnaltaan 22 390 euroa ja siinä alkaa olla jo varustelu melkoisen kattava. Varustelusta löytyvät jo automaattiset kaukovalot, kuolleen kulman varoitin, mukautuva vakionopeudensäädin, takaikkunat on tehdastummennettu ja vanteina on 17-tuumaista alumiinia. Sisätiloissa etuistuimista löytyy myös tärkeä korkeussäätö. Ratinlämmitys ja automaatti-ilmastointi ovat vakiona.

Ainoa miinus automallissa on, että sitä ei saa lainkaan automaattivaihteistolla, 1-litraisen bensiinimoottorin yhteydessä on aina manuaalivaihteisto.

Jos Coltin haluaa automaatilla, silloin autoksi täytyy valita 1,6-litrainen hybridi, jolloin automaattivaihteisto kuuluu pakettiin ja hinta myös nousee lähes 26 000 euroon.

Ketterä ja mukava

Kaupunkiajossa Mitsu on todella ketterä ja mukava ajaa – ja se onkin omimillaan siinä, mihin se on tarkoitettu – perheen kakkosautoksi tai vaikka pariskunnan ykkösautoksi kaupunkiliikenteeseen.

Mitsulla pyörittelee mielikseen perusarkiajoja – mutta Colt on kykenevä myös maantiellä. Kun Coltin saa vauhtiin, se on maantiellä mukava ja vakaa auto ajaa. Ohjaus on Coltissa on mukavan napakka ja auton alusta toimii miellyttävästi myös maantiellä. Colt on toisin sanoen varsin tukeva ajaa pidempääkin matkaa ja auton hyvällä istuinergonomialla on tähän luonnollisesti vaikutusta.

Litrainen bensiinimoottori sekä manuaalivaihteisto ovat kuitenkin ihan mukava yhdistelmä. Mikään raketti Colt ei kuitenkaan ole, ja kaasua täytyy käyttää reippaasti liikennevirrassa. Moottori vääntää kyllä ja jaksaa viedä autoa sen mitä tarvitsee, tosin ohituskiihtyvyys Coltissa ei matalien tehojen ja pienen väännön vuoksi ole mikään valtava. Manuaalivaihteistosta täytyy iskeä pienempää silmään, jos haluaa, että auton pellin alla tapahtuu jotain.

Coltin Intense-varustelutaso sisältää hyvät varusteet ja autossa on esimerkiksi infotainmentissa myös kaikki tarvittava, kuten älypuhelimen peilaus. Infotainmentin näyttö on vain 7-tuumainen, mutta kaikki sen toiminnot on ryhmitelty infotainmentiin selkeästi, joten käyttö on helppoa. Näytön tuntuma on hieman jähmeä ja annetut komennot eivät mene aina perille heti ensimmäisella kerralla.

Mitsubishi Coltin koeajettu Intense-versio on hyvin varusteltu, mukava sekä tyylikäs pikkuauto. Intense-varustelu osuu siinäkin mielessä hyvin markkinaan, että esimerkiksi Renaultin mallistosta vastaavaa versiota ei löydy lainkaan. Renaultin mallistosta löytyy ainoastaan hieman alle 20 000 euroa maksava hinnat alkaen malli, ja sen jälkeen seuraavat mallit ovatkin yli 25 000 euroa maksavia hybridejä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Muotoilu
  • Sisustus
  • Ajettavuus
  • Ei automaattivaihtoehtoa pienen bensiinimoottorin yhteydessä
  • Infotainmentin näytön tuntuma

Mitsubishi Colt 1.0 MPI-T Intense MT

POLTTOMOOTTORI, etuveto

3-syl. bensiinimoottori 999 cm 3

6-v. manuaalivaihteisto

67 kW (91 hv), 160 Nm

WLTP-kulutus 5,2 l/100km

CO 2 -päästöt 118 g/km

Suorituskyky 0–100 km/h 12,2 s

huippunopeus 160 km/h

Mitat

Pituus 4 053 mm

Leveys 1 798 mm

Korkeus 1 439 mm

Akseliväli 2 583 mm

Tavaratila 391 l

Omamassa 1 195 kg

perävaunu 900 / 575 kg

Euro NCAP ei testattu

Takuu 5 v / 100 000 km

Hinta alkaen 19 990 €

koeajoauto 22 390 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat