24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi ASX:n facelift parantelee jo ennestään hyvää, ja juuri oikeista paikoista. Mitsubishi on Suomessa pysytellyt ihmisten mielissä lähinnä Outlanderin pistokehybridimallinsa ansiosta. Vaikka myyntilukemat nojaavat pitkälti isoon Outlanderiin, on mallivalikoimassa tarjolla myös pienempiä automalleja. Mallisto koostuu pääosin katumaastureista.Pienin katumaasturimalli on ASX, jonka toinen sukupolvi saa nyt osakseen kasvojenkohotuksen. Kakkossukupolven ASX saattaa näyttää monelle varsin tutulta jostain muualta. Tälle on selkeä syy, sillä kyseessä on pitkälti Renault Capturin pohjalle rakennettu malli. Kaksikko oli ilmestyessään hyvin vaikea erottaa toisistaan pikaisella vilkaisulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Toimiva voimalinja Kohtuullinen kulutus Helposti muunneltavat sisätilat Ajomukavuus Turhan kova jousitus Kasvojenkohotuksen jälkeen ASX ottaa selvemmän pesäeron Capturiin, ja läsnä on hieman lisää Mitsubishin muotoilullisia elementtejä. Suurimman eroavaisuuden tekee maski, josta kaksikon voi erottaa toisistaan.Yhteistyömallien tekeminen ei modernissa autoteollisuudessa ole enää mikään kummastus, mutta aivan näin pienillä eroavaisuuksilla ei eri merkkien malleja usein tuoda markkinoille. Toisaalta jos tuote on kunnossa, miksei sitä saisi myydä uudelleen brändättynä. Aivan yksi yhteen autot eivät tosin tätä nykyä ole. Yllättävän ponnekas moottoriKaksikon välille syntyy eroa erityisesti konepellin alla. Mitsubishin voimanlähteenä toimii sisarmallista poiketen turboahdettu bensiinimoottori, joka tuottaa sähkömoottorin kanssa yhteensä 158 hevosvoimaa. Nelisylinterinen ja 1,3-litrainen moottori tuottaa 270 Nm vääntömomentin, joka välitetään vetäville pyörille kaksoiskytkimellisen automaattivaihteiston välityksellä. Hybridivoimalinja energiatehokas ja kulutus on mahdollista painaa kuuden litran tuntumaan kiinnittämällä hieman huomiota omaan ajotapaansa. Moottoritievauhdeissa kulutus nousee korkeammaksi, mutta ei sielläkään mahdottomaksi.Alakierroksilla ASX:ssä on mukavasti potkua, ja sähkömoottorin välitön vääntömomentti paikkaa polttomoottorin puutteita. ASX tuntuu numeroitaan ripeämmältä pikkuautolta, ja suorituskyky on Capturiin verrattuna parempi. Eroa kiihtyvyydessä on pari sekuntia, ja itse asiassa ASX tuntuu jollain tapaa jopa sporttiselta. Mitsun ohjaamo on viihtyisä ja moderni, ja noudattelee pitkälti Renaultin vastaavaa. Keskikonsolin tietoviihdenäyttö on uusi ja pystyyn käännetty. Kookas paneeli on intuitiivinen ja toimiva, ja siihen saa luonnollisesti yhdistettyä oman älypuhelimen.Hieman yli 180 cm kuski saa hyvän ajoasennon, mutta pidemmällä ohjastajalla saattaa ilmaantua haasteita. Penkit eivät juuri tarjoa reisitukea, mutta tämä on luokassa perusominaisuus.Yllättävän hyvä tavaratilaToinen haasteen paikka nykyautoissa on tavaratilan rajallinen kapasiteetti, mutta Mitsubishin kontti imaisee sisäänsä jopa 484 litraa, mikä on itse asiassa kelpo suoritus. Tavaratila vetää vertoja monelle paria luokkaa suuremmalle automallille, joissa voimalinja on enemmän sähköistetty. Mitsubishi on panostanut pienen katumaasturimallinsa kanssa varusteluun. Parhaiten varusteltu Instyle pitää sisällään LED-valot, nahkapenkit, lämmitettävä etulasi ja ohjauspyörä, ja Premium-äänentoisto. ASX on pieneksi katumaasturimalliksi ladattu täyteen varusteita. Varustelu toki tuo mukanaan myös hinnannousupainetta. Kun perusmallin ASX litraisella bensiinimoottorilla irtoaa 24 000 eurolla, maksaa hybridimalli Instyle-varusteltuna 34 000. Kymppitonnilla toki saa paljon asioita, ja matkustusmukavuutta.Ajettavuutensa puolesta ASX on melko tyypillinen katumaasturi. Jousitustuntuma on selkeästi pintakova, eli tienpinnan epätasaisuudet tulevat selkeästi läpi ohjaamoon. Alustan olisi toivonut noudattelevan hieman enemmän ranskalaista mukavuuspainotteisuutta. Mitsubishi ASX on hyvä kompakti kaupunkiauto, jonka katumaasturihenkinen ulkomuoto viittaa siihen, että autolla pääsee ajamaan mökkitietä kelirikkoaikaan. Oikeasti etuvetoisella Mitsulla ei kannata lähteä raapimaan jään peittämää mökkitietä, vaan odotella suosiolla kesää. Mitsubishi ASX 1.3 MHEV Instyle AT KEVYTHYBRIDI, etuveto 4-syl. turboahdettu bensiinimoottori 1 333 cm3 Kaksoiskytkimellinen automaattivaihteisto 116 kW (158 hv), 270 Nm WLTP-kulutus 6 l/100km CO 2 -päästöt 135 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 8,5 s huippunopeus 180 km/h Mitat Pituus 4 239x mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 639 mm Tavaratila 484 l Omamassa 1 404 kg perävaunu 685 / 1200 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 5 v / 100 000 km hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 23 990 € Koeajoauto 33,990 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin 14.7.2021 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross sähköistyi houkuttelevaksi hybridinelivedoksi 18.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Kromia ja kunnianhimoa nokkaan – Mitsubishi Space Star 7.2.2020 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX ja kuinka sama auto saa neljännen kasvojenkohotuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous