3.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: maailman ensimmäinen moderni massatuotettu sähköauto Mitsubishi i-MiEV Teksti Benjamin Helander Kuva Nettiauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä I-MiEV ei ehkä ole enää aivan kehityksen kärjessä, mutta tämän siistikuntoisen yksilön akun kapasiteetista kerrotaan olevan jäljellä noin 70 prosenttia halpaa täyssähköistä kauppakassia etsivälle. Kaukana tuntuvat olevan ne ajat, kun sähköauton käsitteestä tuli ensimmäisenä mieleen Mitsubishi i-MiEV. Mitsubishi innovative Electric Vehicle voi näyttää hassulta ja sen ominaisuudet voivat tuntua naurettavilta, mutta aprillipäivänä 2010 ensiesitelty auto oli aikansa paras ja toki myös ainoa massatuotettu sähköauto, joka kykeni oikealta autolta vaadittaviin askareisiin, kuten moottoritieajoon. Tässä asiassa Mitsubishi i-MiEV oli melko yksiselitteisesti ensimmäinen. Aivan pitkästä Mitsubishi ei sentään i-MiEV:tä lähtenyt kehittämään, vaan auto perustuu Japanin kotimarkkinoilla neljä vuotta aiemmin esiteltyyn Mitsubishi i -kaupunkiautoon, joka edusti 660 kuution polttomoottorillaan Japanissa valtavan suosittua kei-autoluokkaa. Tunnelma sähköistyi, kun tähän pakettiin asennettiin 47 kilowatin kestomagneettimoottori ja sitä ruokkimaan 16 kilowattitunnin litiumioniakusto. Vallankumouksellinen i-MiEV onnistui nelinkertaistumaan, sillä se brändättiin Japanissa erikoisista muotokikkailuistaan tunnetulle Mitsuoka Motorsille sekä Euroopassa niin Citroënille kuin Peugeotille PSA:n ja Mitsubishin silloisen yhteistyösopimuksen puitteissa. Näin Euroopassa auton saattoi ostaa Mitsubishi i-MiEV:nä, Citroën C-Zerona tai Peugeot iOnina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitsubishi i-MiEV vm. 2013Nettiauton syövereistä löytyy tämän jutun julkaisuhetkellä tasan yksi Mitsubishi i-MiEV, sen verran harvinaiseksi luonnonvaraksi malli on käynyt, eikä siitä toki koskaan mitään massa-autoa tullutkaan. Esimerkkiyksilömme löytyy Tampereelta, ja siihen on reilun 11 vuoden aikana kertynyt hieman vajaat 90 000 kilometriä. Auton myynti-ilmoituksessa kerrotaan, että 16 kilowattitunnin akun kapasiteetista on jäljellä arviolta 70 prosenttia. Koska nykyisin markkinoilta löytyy useita lataushybridiautoja, joissa ajoakun kapasiteetti on suurempi kuin tämän täyssähköauton akku, on selvää, että kolmisenkymmentä prosenttia pois siitäkin pudottaa toimintamatkaa tuntuvasti. Myynti-ilmoituksessa toimintamatkan kuvaillaan olevan ajotavasta ja säästä riippuen 60:sta 100:aan kilometriin. Auto on pohjoisen oloihin kohtuullisen hyvin varusteltu, ja sillä on muun muassa tuore katsastusleima. Yksilö myös todistaa, että sellaista tarvitsevalle ja haluavalle voi löytyä vaikkapa kauppareissujen tarpeisiin asiallisessa kunnossa oleva täyssähköauto vain muutaman tuhannen euron hintaluokassa. Lähteet: Mitsubishi, Nettiauto Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 24.1.2025 Uutinen Honda haluaisi Renaultin ulos Nissanilta – ja miten käy Mitsubishin? 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 8.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Proton Inspira – malesialaiset tekivät Mitsubishi Lancerin jopa japanilaisia paremmin 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 3.4.2024 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Colt – perusarjen peruspuurtaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”