16.12.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Maserati 4.24v II Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vain 490 kappaletta valmistettu Maserati 430 4v. on saatavilla tällä hetkellä hämmentävän edullisesti. Jäämme odottamaan Biturbon tulevaa hintakehitystä. Maserati 4.24v II on Maserati Biturbon pitkän kehityksen tulos. Monista tarjotuista malliversioista tämä on vain yksi, mutta koko mallipaletti on mielenkiintoinen. Hinnat ovat pysyneet varsin matalina ja siten se tarjoaa edelleen edullisen tien italialaisen huippumerkin ratin taakse.Ensimmäinen neliovinen Maserati Biturbo oli mallikoodiltaan 425, josta ilmenee sekä ovien määrä että moottorin tilavuus vaikka nimeämispolitiikka ei aina näin toiminutkaan.Maserati Biturbo esiteltiin ensimmäisen kerran vuoden 1981 loppupuolella. Sen syntyhistoriaan liittyi vahvasti sekä merkin ostanut Alejandro de Tomaso että Italian silloinen yli 2-litraisia moottoreita syrjinyt veropolitiikka. Maserati tahtoi rakentaa hieman Boraa ja Khamsinia edullisemman, mutta edistyksellisen ja tehokkaan urheiluauton.Ensimmäinen Biturbo oli 2+2 -paikkainen coupé ja sen mukana esiteltiin uutta teknologiaa automaailmaan. Kyseessä oli ensimmäinen kahdella turboahtimella varustettu sarjatuotantoauto sekä ensimmäinen kolmella sylinterikohtaisella venttiilillä varustettu sarjatuotantoauto. Nämä oli asennettu alumiinilohkoiseen V6-moottoriin.Biturbon neliovisten mallien lippulaivaksi jäi lopulta Maserati 430 4v., jonka 2,8-litraiseksi kasvatettu kahdesti ahdettu V6-moottori tuotti lähes 280 hevosvoimaa.Kaksi vuotta myöhemmin valikoimaan lisättiin neliovinen vaihtoehto. Se oli selvästi kaksiovista pidempi, sillä sekä peräylitys että akseliväli olivat suuremmat ja samalla kertyi myös noin 100 kilogrammaa lisämassaa. Myös Zagaton suunnittelema ja valmistama avokattoinen versio nähtiin.Tälle perusrakenteelle rakennettiin autoja aina vuoteen 1997 asti eli yli 15 vuoden ajan useammalla mallinimellä. Biturbo oli Maseratille menestys erityisesti sen alkuvuosina ja yhteensä valmistettiin yli 40 000 autoa. Teholukemat vaihtelivat tuotannon aikana noin 180 ja 280 hevosvoiman välimaastossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Maserati 4.24v. IIMarkkinoilta löytynyt Biturbo on Maserati 4.24v II ja se on käyttöönotettu kesäkuussa vuonna 1992. Uskomme mittarilukeman olevan auton myynti-ilmoituksesta nimen perästä löytyvä ”50tkm”, vaikka sitä ei erikseen itse ilmoitukseen olekaan merkitty. Auto on katsastettu viimeksi kesäkuussa 2019 aivan ajallaan.Moottorina on hiuksenhienosti alle 2-litrainen kahdesti ahdettu V6-moottori, jonka huipputeho on noin 240 hevosvoimaa.Tätä kyseistä Maserati 4.24v II -mallia valmistettiin vain 490 kappaletta, mutta monia vain hieman eroavia malleja sitten enemmänkin. Myös tämän myöhemmän aikakauden päivitetyn Maserati Biturbon tapauksessa juuri tekniikka kiinnostaa ja se on toki nimensä veroinen.Konepellin alta löytyy, alkuperäiselle ajatukselle uskollisesti, kahdella turboahtimella varustettu V6-moottori, jonka tilavuus on 1996 kuutiosenttimetriä. Teholukema on lähes 240 hevosvoimaa ja näin saavutettiin huippunopeudeksi yli 230 kilometriä tunnissa. Teho siirretään takapyörille viisivaihteisen manuaalivaihteiston kautta.Sisätiloissa tarjoillaan Alcantaraa, nahkaa ja jalopuuta, jotta matkaajien on varmasti hyvä olla.Harmaa metallinhohtoväri korostaa auton arvokasta asennetta. Alla pyörivät O.Z.:n valmistamat kevytmetallivanteet ja auton koko ulkoasu on varsin alkuperäistä vastaava. Mallipäivityksen mukana tulivat esimerkiksi erikoiset etuvalot.Sisällä jatketaan italialaisen luksushuvilan tunnelmissa. Nahan ja jalopuun väliin on sijoitettu kevyet suikaleet Alcantaraa ja viimeksi mainittua löytyy myös kojelaudan päältä. Esimerkiksi takalasin peittävät verhot kuvastavat samalla sekä aikakautta että auton asemaa.Auton mukana toimitetaan myös asiaankuuluvaa dokumentaatiota.Myyjä myöntää rehellisesti myynti-ilmoituksessa, että autossa on pientä harrastettavaa. Luonteikas Maserati ei välttämättä sovi kaikille, mutta asiaan vihkiytynyt löytää tunteiden palosta kaiken mitä autoiluun kuuluu. Mukaan tarjotaan myös jonkin verran varaosia sekä autoon kuuluvaa dokumentaatiota, jotta harrastaminen voi alkaa.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”