21.6.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Nissan Primera 2.0 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Eräs unohdettu sankari tuntee tehtaan tunnuksen P10. Nissan Primera 2.0 GT mahdollistaa BTCC-sarjan henkeä arkiliikkumiseen. Kotipihojen lisäksi saarivaltion BTCC-ratasarjasta tuttu ensimmäisen sukupolven, eli P10-korin, Nissan Primera oli aikanaan myös toimittajien mieleen. Se keräsi kehuja laajalla skaalalla ja on siihen nähden varsin unohdettu auto. Malliston mehukkain tuote oli Nissan Primera 2.0 GT.Syksyllä 1990 esitelty P10 Primera suunniteltiin nimenomaisesti Euroopan markkinoille ja sitä valmistettiin Isossa-Britanniassa Nissan Motor Manufacturing UK:n tehtaalla Sunderlandissa. Tuo merkintä viittasi viistoperäisiin ja porrasperäisiin korimalleihin, sillä Japanissa valmistettu farmari oli tehtaan koodiltaan W10. Tällä kertaa keskityimme porrasperäiseen sedaniin, josta farmari erosi muutenkin enemmän. Tasan 4,4 metriä pitkä Primera kuului ylempään keskiluokkaan haastaen esimerkiksi sellaisia autoja kuin Honda Accord, Opel Vectra ja Peugeot 405.Osa Primeran viehätystä oli sen kehittynyt jousitus. Vielä 90-luvulle tultaessa etupään monivarsituennalla varustettu etuvetoinen perheauto oli hyvin harvinainen näky. Nissan halusi tavoitella arvokkaammalla toteutuksella parempia ajo-ominaisuuksia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Nissan Primera 2.0 GTNissan Primera 2.0 GT on erityisesti nykyisellään Suomessa melkoinen erikoisuus. Tämä kyseinen yksilö on otettu käyttöön 30.12.1991. Sen mittarilukemaksi on ilmoitettu 370 000 kilometriä. Lippulaivamalli Primera 2.0 GT saa konepellin alle nelisylinterisen vapaasti hengittävän 2,0-litraisen SR20DE-moottorin, josta irrotetaan 110 kilowattia (150 hevosvoimaa) tehoa. Voimanvälityksestä etupyörille vastaa 5-pykäläinen manuaalivaihteisto.Tämän voimalinjan avulla ampaistaan paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen 8,4 sekunnissa ja kiihdytys jatkuu aina huippunopeuteen 220 kilometriä tunnissa asti. Autolla on omamassaa 1240 kilogrammaa.Ajettavuuden osalta etupään monivarsituenta tuli jo mainituksi. Takanakin on kuitenkin erillisjousitus ja molemmilta akseleilta löytyy myös kallistuksenvakaaja. Peruspunainen yksilö edustaa Primeran malliston räväkämpää päätä, vaikka olikin vielä tuohon aikaan yllättävän yleinen värivalinta tämän luokan autoon. Maalipinnasta on tosin muuten sanottavaa ja myyjä myöntää auton kaipaavan uutta maalia. Viisipuolaiset vanteet ovat tyylillisesti erinomainen valinta.Tällä kertaa sisätiloista ei jää kommentoitavaa, sillä kirjoitushetkellä myynti-ilmoituksesta ei löydy ainuttakaan kuvaa. Varusteista mainitaan ilmastointi ja renkaitakin pitäisi löytyä kaksi kierrosta.Ostajan on ymmärrettävä tarttuvansa projektiin, sillä maalailun lisäksi luvassa lienee loppuunajettu kytkin. Vuotuiseksi ajoneuvoveroksi on merkitty 270 euroa ja sitä on hieman rästissäkin. Myynti-ilmoituksen Traficomista kaivettujen tietojen mukaan edellinen katsastuskin on vuodelta 2013 – toisaalta hintapyyntikin on kirjoitushetkellä varsin maltillinen 750 euroa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous