19.2.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: ”pala suomalaista ralliautoilun historiaa” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Tietäjät tietää, kyselijät kyselee ja ostaja soittaa”. Lähtisitkö näillä tiedoilla soittamaan ostaaksesi Volvo 66 -ralliauton? Edellä mainitut lainaukset ovat käytännössä kaikki, mitä myyjä kertoo Tori Autoissa myynnissä olevasta Volvo 66 -ralliautosta. Kuviakin myynti-ilmoitukseen on liitetty vain kolme, joista yksi on auton ulkopuolen sivuprofiilikuva, yksi kabiinista ja yksi konehuoneesta.Ensimmäinen kuvista sentään paljastaa, miksi kyseessä on ”pala suomalaista ralliautoilun historiaa”. Ovessa nimittäin lukee kuljettajan nimenä Leo Kinnunen. Ja kyseessä tosiaan on sama auto, jolla Leo Kinnunen ajoi Pohjola-rallin voittoon vuonna 1976. Ja kartturina Kinnusella tuossa rallissa oli, ei enempää eikä vähempää kuin Jorma Pulkkinen.1970-luvulla ei vielä edes osattu unelmoida nelivetoisista ralliautoista, mutta piskuisella hihnavetoisella Volvolla ajettu voitto oli silti sensaatiomainen. Ja voiton suuruus korostuu vielä, kun katsotaan tarkemmin tulosluetteloa, ja nimiä jotka Kinnunen kisassa peittosi. Taakse jäivät mm. Timo Salonen (Sunbeam Avenger), Simo Lampinen (Saab 96), Tapio Rainio (Saab 96), Hannu Valtaharju (Opel Ascona) sekä Henri Toivonen (Chrysler Avenger). Kaikki kovia rattimiehiä jopa maailmanmestaruuteen asti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsin Daf 66, sitten Volvo 66Mutta minkälainen auto oli Leo Kinnusen voittoauton lähtökohtana? Vaikka merkki on Volvo, niin alkujaan se oli hollantilainen Daf 66, jonka suunnitteli Giovanni Michelotti. Nykyisin Daf tunnetaan lähinnä kuorma-autovalmistajana, mutta vuonna 1932 perustettu yritys aloitti konepajana, erikoistui sitten perävaunujen rakentamiseen, kunnes alkoi valmistaa itse sekä kuorma- että linja-autoja.Ensimmäinen henkilöauto Dafin tuotantolinjalta putkahti vuonna 1958, ja heti alusta lähtien yhtenä - tai paremminkin tunnetuimpana - tuntomerkkinä oli portaaton Variomatic-vaihteisto. Toinen vaihteiston erikoisuus oli, että auto kulki käytännössä (vai teoriassa) yhtä kovaa sekä eteen- että taaksepäin. Kotimaassaan Dafille olikin kokonaan oma kilpasarja, jossa variaattorivetoisilla 66-malleilla kilpailtiin radalla - ajamalla takaperin.Vuonna 1972 esiteltyä Daf 66 -mallia ehdittiin valmistaa kunnioitettavat 146 297 kappaletta, ja auton historia jatkui sen jälkeenkin, mutta Volvon ostettua Dafin henkilöautotoiminnot, vaihtui automallin nimi muotoon Volvo 66.Tekniikka pysyi muuten ennallaan, mutta Volvon nimen ja maineen velvoittamana turvallisuusasioihin tehtiin useita parannuksia. Istuimiin lisättiin niskatuet, ovien sisään teräksiset sivutörmäyssuojat, kokoonpainuva ohjausakseli, isommat puskurit ja lisäksi vaihteistoon tuli erillinen park-asento. Viimeisin lisäys tehtiin siksi, että Daf 66:ssa moottorin ollessa kylmä ja joutokäynnin normaalia korkeampi auton ajosuunnan vaihto oli käytännössä mahdotonta muuten kuin sammuttamalla ensin moottori.Volvoa ei coupe kiinnostanutVolvo 66 jatkoi samalla perustekniikalla kuin Daf 66, ja moottorivaihtoehtoja oli kaksi, pienempi oli 1108-kuutioinen ja isompi 1289-kuutioinen Renaultin valmistama työntötanko-rivinelonen. Tehot olivat 47 ja 57 hevosvoimaa.Dafin aikana korivaihtoehtoja oli kolme; kaksiovinen sedan, kolmiovinen farmari sekä 2+2paikkainen coupe. Volvo ei enää jatkanut coupe-mallin valmistusta, vaan typisti korivaihtoehdot kahteen. Vaikka Volvo 66 oli siis teknisesti käytännössä identtinen Daf 66:n kanssa, niin Volvon kohdalla suunnittelijan nimeksi vaihtui Giovanni Michelotin sijaan John de Vries.Volvo 66:n nimellä mallia valmistettiin vuoteen 1980 asti ja sitä myytiin noin 106 000 kappaletta. Vaikka Volvolla oli vahva asema Ruotsissa ja myös muissa Pohjoismaissa, niin 66-mallia vannoutuneet volvoilijat eivät pitäneet oikeana Volvona, ja sen päämarkkina olikin Pohjoismaiden sijaan Manner-Eurooppa. Volvo 66:n jälkeen Variomatic-vaihteisto nähtiin Volvo 300-malleissa, jota voidaan pitää 66:n seuraajana.Tarjousten perusteellaNyt myynnissä oleva auto on vuodelta 1976. Moottori on vaihtoehdoista suurempi, eli 1300-kuutioinen. Myynti-ilmoituksen mukaan auton mittarilukema on 75 882 kilometriä. Autolle ei ole ilmoitettu pyyntihintaa, vaan myyjä odottaa ostajakandidaatin tekevän siitä tarjouksen.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori AutotMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet – DAF 55 Käytetyt erikoisuudet – DAF 66 Nimi muutettu: Hollantilainen Volvo lukeutui portaattomien vaihteistojen pioneereihin Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?