17.12.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – DAF 66 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DAF 66 omaa mielenkiintoista tekniikkaa, jonka seurauksena niillä päädyttiin ajamaan kilpaa peruuttaen. Toisaalta 66 jäi merkin viimeiseksi malliksi. DAF on alankomaalainen yritys, joka valmisti henkilöautoja vuodesta 1959 lähtien. Tarina loppui vuonna 1975, kun Volvo osti merkin henkilöautotuotannon itselleen. Tämänkertainen käytetty erikoisuutemme DAF 66 jäi valmistajansa viimeiseksi malliksi.DAF 66 oli viimeinen DAF ennen kuin Volvo osti merkin henkilöautopuolen itselleen ja jatkoi tämän mallin tuotantoa nimellä Volvo 66. Pienehkö malli oli varustettu portaattomalla automaattivaihteistolla.Nimenä DAF on syntynyt Alankomaissa jo vuonna 1932 konepajan muuttuessa perävaunutehtaaksi ja nimen sen mukana. DAF on alun perin kirjainlyhenne sanoista Van Doorne's Aanhangwagen Fabriek. Keskimmäisen kirjaimen merkitys muuttui vastamaan sanaa Automobiel vuonna 1948, kun yritys alkoi laajentaa toimintaansa myös kuorma- ja linja-autojen valmistuksen puolelle.Ensimmäinen henkilöautomalli oli DAF 600, joka esiteltiin Amsterdamissa vuonna 1958 tuotannon alkaessa seuraavana vuonna. Kaksisylinterinen vastaiskumoottori sijaitsi edessä ja portaaton Variomatic-vaihteisto takana. Tällä autolla oli vaihteistonsa vuoksi mahdollista ajaa yhtä kovaa sekä etu- että takaperin.DAF 66 oli saatavilla myös esimerkiksi kuvan kolmiovisena farmarimallina, jonka myyntinimenä toimi combi.DAF kehitti autojaan muutaman vuoden välein ja mallinumerot vilisivät vuosien varrella. Ensimmäisen auton seuraajat olivat kolminumeroinen 750 ja kaksinumeroinen 30. Tästä eteenpäin jatkettiin kahden numeron nimeämisjärjestelmällä, jonka kehitys huipentui lopulta malliin DAF 66.Juuri tämä joutsenlaulu on tällä kertaa kiinnostuksemme kohteena. Volvon ostettua DAF:n henkilöauto-osasto vuonna 1975 DAF 66:sta tuli pienellä kehityksellä Volvo 66. Henkilöautopuolen myynnistä huolimatta DAF on edelleen olemassa Mitsubishin omistamana kuorma-automerkkinä.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on 66-mallistosta kaksiovinen porrasperä. Se vastaa siten korimalliltaan kuvan autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDAF 66 - Käytetty erikoisuusViikon käytetty erikoisuus on DAF 66 varsin vajain tiedoin. Myynti-ilmoituksessa ei ole kerrottu esimerkiksi vuosimallia tai rekisterinumeroa. DAF on käynyt harvinaiseksi ainakin Suomessa, joten näitä ei ole enää liiaksi tarjolla.Takavetoinen kuusikuutonen oli jatkokehitelmä edeltäjästään DAF 55:stä. Moottorina oli Renault-taustainen 1,1-litrainen nelisylinterinen rivimoottori, joskin saatavilla oli varsin pian myöskin Marathon 1300 -malli nimensä mukaisesti 1,3-litraisella moottorilla. Perusmallin moottori tarjoili tehoa noin 50 hevosvoimaa ja suurempi moottori noin kymmenen hevosvoimaa enemmän.Sisätilat näyttävät hyväkuntoisilta ja hieman pölyyntyneiltä. Penkinpäälliset tosin peittävät istuimet, joten niiden kunnosta on mahdotonta sanoa mitään.Vaihteisto oli aina portaaton automaattivaihteisto Variomatic. Siinä voima välitetään kiilahihnavariaattorilla, joka mahdollistaa äärettömän määrän välityksiä. DAF toteutti vaihteiston tavalla, jossa peruuttamiseen on käytettävissä sama välitysalue kuin eteenpäin liikkumiseen - näin ollen myös vauhtia saadaan teoriassa kerättyä yhtä paljon. Alankomaissa kuusikuutosilla ajetaankin kilpasarjaa, jossa vain peruuttaminen on sallittua.Myynnistä löydetyn yksilön ulkovärinä on kuvien perusteella jotakin suklaanruskean ja luumunliilan välimaastosta. Sisältä löytyy beigeä vinyyliä ja kojelaudan koristeena on jalopuuta tai puujäljitelmää. Mittarilukemaksi on ilmoitettu alhainen 36 000 kilometriä.Pientä ruskeaa ruostekukkaa näyttäisi kuvan perusteella ehkä pilkottavan konehuoneen saumoista. Todellisuuden näkee vasta auton luona.Vuosimalliksi on merkitty 1970 myyntipalvelun rajoitusten vuoksi, mutta myöskään lisätiedoissa ei ole kerrottu oikeaa valmistusvuotta. Vuonna 1972 ensiesitelty malli kun ei voi millään olla ilmoituksen mukaista vuosimallia. Rekisteritunnus on piilotettu, joten senkään perusteella emme saa auton tietoja selville.Ostajan on itse tarkistettava auton tiedot myyjältä puhelimitse tai paikan päällä. Myynti-ilmoituksessa auton kerrotaan seisseen tallissa 13 vuotta - lukuun ottamatta edellistalvea, jolloin auto on ollut ulkona. Yksilön luvataan olevan käyntikuntoinen.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, DAF Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous