25.3.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Pontiac Fiero GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskimoottorinen Pontiac Fiero ei kanna tällä kertaa huonosti tehtyä Ferrarilta näyttävää korisarjaa, vaan edustaa itseään omilla vahvuuksillaan. Pontiac Fiero tuo nykyisellään mieleen lähinnä Ferraria jäljittelevät korisarjat, mutta näin ei suinkaan tarvitsisi olla. Takavetoinen keskimoottoriurheiluauto V6-moottorilla ansaitsee enemmän. Kyseessä on hyvin poikkeuksellinen tuote Yhdysvalloista.Sen juuret juontavat 1970-luvulle. Tuolloin Pontiacin nuoret insinöörit saivat myytyä yritysjohdolle keskimoottorisen urheiluauton konseptin painottamalla kevyen ja aerodynaamisen auton mahdollisuuksia polttoainepihistelyyn - elettiinhän juuri 70-luvun öljykriisiä.Pontiac Fiero tuli tarjolle vuonna 1983 porrasperää muistuttavana coupéna. Ainoa moottorivaihtoehto oli nelisylinterinen.Usean kommelluksen, kompromissin ja rajoitteen jälkeen markkinoille saatiin lopulta vuonna 1983 Pontiac Fiero nelisylinterisellä moottorilla. Tekniikkaa oli muutenkin lainattu laajalti General Motorsin jo myynnissä olleista malleista, jotta kustannukset saatiin pidettyä kurissa. Lopputuloksena auto sai kritiikkiä elottomasta moottorista ja keskimoottoriautolle keskinkertaisesta ajettavuudesta.Pontiac Fiero parani tuotannon aikana. Vuonna 1985 julkaistiin Fiero GT, josta löytyi V6-moottori, edelleen kehitetty alusta ja leveämmät renkaat. GT-mallissa oli lähes 50 hevosvoimaa alkuperäistä Fieroa enemmän huipputehoa ja tämä oli prosentuaalisesti hurja muutos. Uuden moottorin parina oli alkuun nelivaihteinen käsivaihteisto.Vuonna 1985 tarjolle tuli Fiero GT, joka auttoi nostamaan auton suorituskyvyn lähemmäksi kovia odotuksia.Tarjolla olleen porrasperäisen coupén rinnalle tuli vuonna 1986 tarjolle myös viistoperäinen versio. Jokaiselle vuodelle nähtiin jonkinlaisia muutoksia, mutta vuonna 1988 uudistus oli laajamittaisempi. Koko alusta uusittiin pyöräntuentaa myöden ja monen muun muutoksen mukana tämä nosti Fieron täysin uudelle tasolle.Valitettavasti kaikki tapahtui Fieron kannalta aivan liian myöhään. Myös esimerkiksi tehostettu ohjaus tuli tarjolle lisävarusteena, mutta se ei koskaan edes ehtinyt tuotantoon. Pontiac lopetti tuotannon vielä vuoden 1988 aikana.Fieron pohjalta on rakennettu lähes jokaiselta keskimoottoriselta Ferrarilta näyttäviä autoja. Toiset näistä ovat onnistuneet paremmin ja toiset saavat aikaan spontaanin naurunpyrähdyksen. Näistä replicoista voi olla mitä mieltä tahansa, mutta historia on tämän osalta varsin yllättävä.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on juuri sitä. Vain noin 4900 mailia ajettu Pontiac Fiero GT on hyvin ainutlaatuinen.Alun perin ajatus lähti Pontiacin tehtaalta. Fiero oli nimittäin tilattavissa vuosina 1987 ja 1988 tehtaan korisarjalla nimellä Fiero Mera, joka teki autosta Ferrari 308 näköisen. Näitä tosin myytiin vain muutama sata kappaletta ennen kuin Ferrari haastoi Pontiacin oikeuteen ja korisarjaoptio vedettiin pois myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Pontiac Fiero GTKäytetty erikoisuus on tällä viikolla todella erityinen Pontiac Fiero GT -yksilö. Autolla on myynti-ilmoituksen mukaan ajettu vain uskomattomat 4900 mailia eli alle 8000 kilometriä. Lisäksi kyse on kaikkein halutuimmasta viimeisen valmistusvuoden vuosimallista 1988.V6-moottori tuottaa pyöreästi 140 hevosvoimaa noin 2,8-litran iskutilavuudesta.Tällä yksilöllä on Classic Datan arvioinnista arvosana 1 eli kuntoluokituksista korkein. Uutta vastaava kunto johtuu tarkasta säilömisestä ja ajamattomuudesta, sillä minkäänlaista entisöintiä ei ole suoritettu. Sama auto on ilmeisesti myynnissä ulkomailla yli 30 000 euron hinnalla, joka antanee osviittaa puuttuvasta hintapyynnöstä huolimatta.Moottorina on tuo aiemmin mainittu kuusisylinterinen. Noin 2,8-litran iskutilavuus tuottaa lähes 140 hevosvoimaa eli kovin korkeaviritteisestä moottorista ei tässäkään ole kyse. Se oli kuitenkin parasta mitä oli tarjolla ja merkittävästi nelisylinteristä versiota ripeämpi.Käsivaihteisto oli viisivaihteinen vuodesta 1986 eteenpäin, mutta tässä yksilössä on kolmevaihteinen General Motorsin Turbo-Hydramatic 125 -automaattivaihteisto. Se lienee ainoa, edes mahdollisesti, arvoon negatiivisesti vaikuttava tekijä.Sisäverhouksessa on paljon harmaata ja sekaan on istutettu hieman mustaa. Ritari Ässä ja 80-luku on vahvasti läsnä tunnelmassa.Kyseessä on kahdesta vaihtoehdosta viistoperäinen Fiero GT. Ulkovärinä on punainen, joka sointuukin hienosti yhteen mustien yksityiskohtien kanssa. Muiden autoon kuuluvien mustien yksityiskohtien lisäksi mustaa maalia löytyy myös vanteista.Sisätilojen puolelta löytyy harmaata ja mustaa. Istuinverhoilu on harmaa ja harmaan sävyjä on myös sekä matoissa että keskikonsolissa. Sen sijaan esimerkiksi rattiin on valittu vähemmän värjäytyvä musta, vaikka asialla ei näin vähän käytetyssä autossa merkitystä olisikaan.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Pontiac Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk – 710 hevosvoiman järkiostos 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”