25.3.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Pontiac Fiero GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keskimoottorinen Pontiac Fiero ei kanna tällä kertaa huonosti tehtyä Ferrarilta näyttävää korisarjaa, vaan edustaa itseään omilla vahvuuksillaan. Pontiac Fiero tuo nykyisellään mieleen lähinnä Ferraria jäljittelevät korisarjat, mutta näin ei suinkaan tarvitsisi olla. Takavetoinen keskimoottoriurheiluauto V6-moottorilla ansaitsee enemmän. Kyseessä on hyvin poikkeuksellinen tuote Yhdysvalloista.Sen juuret juontavat 1970-luvulle. Tuolloin Pontiacin nuoret insinöörit saivat myytyä yritysjohdolle keskimoottorisen urheiluauton konseptin painottamalla kevyen ja aerodynaamisen auton mahdollisuuksia polttoainepihistelyyn - elettiinhän juuri 70-luvun öljykriisiä.Pontiac Fiero tuli tarjolle vuonna 1983 porrasperää muistuttavana coupéna. Ainoa moottorivaihtoehto oli nelisylinterinen.Usean kommelluksen, kompromissin ja rajoitteen jälkeen markkinoille saatiin lopulta vuonna 1983 Pontiac Fiero nelisylinterisellä moottorilla. Tekniikkaa oli muutenkin lainattu laajalti General Motorsin jo myynnissä olleista malleista, jotta kustannukset saatiin pidettyä kurissa. Lopputuloksena auto sai kritiikkiä elottomasta moottorista ja keskimoottoriautolle keskinkertaisesta ajettavuudesta.Pontiac Fiero parani tuotannon aikana. Vuonna 1985 julkaistiin Fiero GT, josta löytyi V6-moottori, edelleen kehitetty alusta ja leveämmät renkaat. GT-mallissa oli lähes 50 hevosvoimaa alkuperäistä Fieroa enemmän huipputehoa ja tämä oli prosentuaalisesti hurja muutos. Uuden moottorin parina oli alkuun nelivaihteinen käsivaihteisto.Vuonna 1985 tarjolle tuli Fiero GT, joka auttoi nostamaan auton suorituskyvyn lähemmäksi kovia odotuksia.Tarjolla olleen porrasperäisen coupén rinnalle tuli vuonna 1986 tarjolle myös viistoperäinen versio. Jokaiselle vuodelle nähtiin jonkinlaisia muutoksia, mutta vuonna 1988 uudistus oli laajamittaisempi. Koko alusta uusittiin pyöräntuentaa myöden ja monen muun muutoksen mukana tämä nosti Fieron täysin uudelle tasolle.Valitettavasti kaikki tapahtui Fieron kannalta aivan liian myöhään. Myös esimerkiksi tehostettu ohjaus tuli tarjolle lisävarusteena, mutta se ei koskaan edes ehtinyt tuotantoon. Pontiac lopetti tuotannon vielä vuoden 1988 aikana.Fieron pohjalta on rakennettu lähes jokaiselta keskimoottoriselta Ferrarilta näyttäviä autoja. Toiset näistä ovat onnistuneet paremmin ja toiset saavat aikaan spontaanin naurunpyrähdyksen. Näistä replicoista voi olla mitä mieltä tahansa, mutta historia on tämän osalta varsin yllättävä.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on juuri sitä. Vain noin 4900 mailia ajettu Pontiac Fiero GT on hyvin ainutlaatuinen.Alun perin ajatus lähti Pontiacin tehtaalta. Fiero oli nimittäin tilattavissa vuosina 1987 ja 1988 tehtaan korisarjalla nimellä Fiero Mera, joka teki autosta Ferrari 308 näköisen. Näitä tosin myytiin vain muutama sata kappaletta ennen kuin Ferrari haastoi Pontiacin oikeuteen ja korisarjaoptio vedettiin pois myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Pontiac Fiero GTKäytetty erikoisuus on tällä viikolla todella erityinen Pontiac Fiero GT -yksilö. Autolla on myynti-ilmoituksen mukaan ajettu vain uskomattomat 4900 mailia eli alle 8000 kilometriä. Lisäksi kyse on kaikkein halutuimmasta viimeisen valmistusvuoden vuosimallista 1988.V6-moottori tuottaa pyöreästi 140 hevosvoimaa noin 2,8-litran iskutilavuudesta.Tällä yksilöllä on Classic Datan arvioinnista arvosana 1 eli kuntoluokituksista korkein. Uutta vastaava kunto johtuu tarkasta säilömisestä ja ajamattomuudesta, sillä minkäänlaista entisöintiä ei ole suoritettu. Sama auto on ilmeisesti myynnissä ulkomailla yli 30 000 euron hinnalla, joka antanee osviittaa puuttuvasta hintapyynnöstä huolimatta.Moottorina on tuo aiemmin mainittu kuusisylinterinen. Noin 2,8-litran iskutilavuus tuottaa lähes 140 hevosvoimaa eli kovin korkeaviritteisestä moottorista ei tässäkään ole kyse. Se oli kuitenkin parasta mitä oli tarjolla ja merkittävästi nelisylinteristä versiota ripeämpi.Käsivaihteisto oli viisivaihteinen vuodesta 1986 eteenpäin, mutta tässä yksilössä on kolmevaihteinen General Motorsin Turbo-Hydramatic 125 -automaattivaihteisto. Se lienee ainoa, edes mahdollisesti, arvoon negatiivisesti vaikuttava tekijä.Sisäverhouksessa on paljon harmaata ja sekaan on istutettu hieman mustaa. Ritari Ässä ja 80-luku on vahvasti läsnä tunnelmassa.Kyseessä on kahdesta vaihtoehdosta viistoperäinen Fiero GT. Ulkovärinä on punainen, joka sointuukin hienosti yhteen mustien yksityiskohtien kanssa. Muiden autoon kuuluvien mustien yksityiskohtien lisäksi mustaa maalia löytyy myös vanteista.Sisätilojen puolelta löytyy harmaata ja mustaa. Istuinverhoilu on harmaa ja harmaan sävyjä on myös sekä matoissa että keskikonsolissa. Sen sijaan esimerkiksi rattiin on valittu vähemmän värjäytyvä musta, vaikka asialla ei näin vähän käytetyssä autossa merkitystä olisikaan.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Pontiac Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS – niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?