5.7.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Trabant 601 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vauhtipahvi viilettää vuosikymmenten aikana hyvästä ajatuksesta huonoksi vitsiksi. Trabant 601 selittää Saksan yhdistymisen tarpeellisuuden. Kyseessä ei ollut vielä täysin aikansa elänyt tuote, kun ensimmäinen Trabant esiteltiin vuonna 1958. Sachsenringin tehtaan tunnetuin malli Trabant 601 esiteltiin puoluepäivillä noin viisi vuotta myöhemmin. Jo kauan ennen viimeisen mallin tuotannon päättymistä 30. huhtikuuta vuonna 1991 Trabantista oli tullut vitsi.Zwickaussa sijaitsevan Sachsenringin tehtaan ensimmäinen ”Trabant”-perheen tuote oli pieni, poikittain asennetulla moottorilla varustettu, etuvetoinen Trabant P 50 luoden jo jonkinlaista esikuvaa nykypäivän pikkuautoille. Voimanlähteenä toimi 0,5-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen kaksitahtimoottori.Vuonna 1963 ensiesitelty, ja 1964 sarjatuotantoon päätynyt, Trabant 601 oli jo perheen kolmas edustaja.Trabant on tunnettu osaltaan myös sen hyvin erityislaatuisesta koristaan, sillä pinnat eivät suinkaan ole peltiä. Puuvillajätteistä ja fenolihartsista valmistettu eräänlainen komposiittimuovimateriaali tunteen nimen Duroplast. Sodan jälkeen itäpuolella oli tyydyttävä käyttämään sitä, mitä sattui olemaan saatavilla.Auto sai vuodelle 1962 kehitysaskeleen, kun Trabant P 600 näki päivänvalon 0,6 litran tilavuuteen kasvatettuine moottoreineen. Juuri mikään muu ei sitten muuttunutkaan, mutta tämä riitti pitämään sen tehoiltaan vielä kilpailukykyisenä monien aikalaisten Eurooppalaisten automallien kanssa.Tavaratila kasvoi ja tilat riittivät edelleen neljälle, mutta suuria muutoksia autoon ei saanut tehdä, kun uusi 601 suunniteltiin.Vain kahta vuotta myöhemmin Trabant 601 oli jo sarjatuotannossa, uuden modernin muotonsa kanssa. Tavaratila kasvoi 420 litran vetoisuuteen. Suurinta osaa autosta ei saanut kuitenkaan muuttaa, joten lopulta kyseessä oli lähinnä vanha auto uusissa kuorissa.Tämän myötä alkoikin pienten askelten suuri aika, joka jatkui lähes 30 vuottta. Trabantiin tehtiin pieniä parannuksia, mutta näillä ei ollut kokonaisuuden kannalta juuri merkitystä. Koria tai tekniikkaa ei saanut puoluepoliittista syistä kehittää: tältä näyttää taantumus.Moottori on koeajanut Trabantin sen synnyinmaalla: Itä-Saksassa. Tuo tunnelmapala tiivistää täydellisesti, mistä autossa on kyse. On tärkeä ymmärtää, että Sachsenringin tehtaalla valmistettiin yli 3 miljoonaa Trabantia kansan liikuttamiseksi.Museorekisteröity vuosimallin 1965 Trabant 601 on edustavassa kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Trabant 601Vuosimallin 1965 Trabant 601 näyttää kuvissa hienokuntoiselta ja siitä kielii myös korkeahko 5 600 euron hintapyynti. Auto on museorekisterissä ja edustaa vieläpä alkupään tuotantoa.Käyttöönotto on merkitty vuodelle 1965 ja viimeisin katsastus on suoritettu menestyksekkäästi toukokuussa 2021. Myynti-ilmoitus lupailee taattua hymyä – savupilven sankkuutta saa säädettyä kaksitahtimoottorin bensiinin ja öljyn sekoitussuhdetta säätämällä. Kermanvalkea Duroplast on säilynyt hienosti eikä pisteosissakaan näyttäisi olevan juuri moitittavaa.Tuo kaksitahtimoottori on siis 601-mallissa 0,6-litrainen ja tuottaa 16 kilowattia (22 hv) huipputehoa. Sitkeä moottori antaa 51 newtonmetriä huippuvääntöä ja näillä eväin huippunopeutta pitäisi pystyä saavuttamaan noin 100 kilometriä tunnissa. Kuvien perusteella kermanvalkea Duroplast näyttäisi säilyneen jokseenkin siistissä kunnossa. Kromiosat kiiltävät komeasti ja pölykapselit istuvat oikein – ulkoasu on lähestulkoon liian hieno.Sisätilojen tunnelma on harmaa ja odottava. Parempaankin pystyttäisiin, jos vain saisi tehdä.Sisätilojenkin puolella luotetaan samalla tavoin hillittyihin vaaleisiin sävyihin. Neutraaliin vaaleaan yhdistyy sinertävänharmaalta näyttävää pintaa. Auton myynti-ilmoituksen lisävarustelistaukseen jostain eksynyt ”Paikallaanpitoavustin” tarkoittanee tässä tapauksessa lähinnä kuljettajan vasenta jalkaa.Trabant tarjoaa kulkuneuvon täysin toiseen maailmaan – ikään kuin rinnakkaistodellisuteen. DDR-Ajoneuvot kokoontuvat 20-22.7.2021 Heinolassa, joten vielä ehtii hankkia itselleen sopivan kulkuneuvon aikamatkalle itään. Näissä kuvissa esiintyy yksi ehdokas. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 9.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: aivan ihana Microlino! 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Ajoneuvot Bentley Bentayga Speed on nyt nopeampi ja pystyy driftaamaan, mutta 8 sylinteriä on vähemmän kuin 12 sylinteriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 11.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 12 G/S – kahden maailman retrontäyteinen liitto 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!