5.7.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Trabant 601 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vauhtipahvi viilettää vuosikymmenten aikana hyvästä ajatuksesta huonoksi vitsiksi. Trabant 601 selittää Saksan yhdistymisen tarpeellisuuden. Kyseessä ei ollut vielä täysin aikansa elänyt tuote, kun ensimmäinen Trabant esiteltiin vuonna 1958. Sachsenringin tehtaan tunnetuin malli Trabant 601 esiteltiin puoluepäivillä noin viisi vuotta myöhemmin. Jo kauan ennen viimeisen mallin tuotannon päättymistä 30. huhtikuuta vuonna 1991 Trabantista oli tullut vitsi.Zwickaussa sijaitsevan Sachsenringin tehtaan ensimmäinen ”Trabant”-perheen tuote oli pieni, poikittain asennetulla moottorilla varustettu, etuvetoinen Trabant P 50 luoden jo jonkinlaista esikuvaa nykypäivän pikkuautoille. Voimanlähteenä toimi 0,5-litrainen ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen kaksitahtimoottori.Vuonna 1963 ensiesitelty, ja 1964 sarjatuotantoon päätynyt, Trabant 601 oli jo perheen kolmas edustaja.Trabant on tunnettu osaltaan myös sen hyvin erityislaatuisesta koristaan, sillä pinnat eivät suinkaan ole peltiä. Puuvillajätteistä ja fenolihartsista valmistettu eräänlainen komposiittimuovimateriaali tunteen nimen Duroplast. Sodan jälkeen itäpuolella oli tyydyttävä käyttämään sitä, mitä sattui olemaan saatavilla.Auto sai vuodelle 1962 kehitysaskeleen, kun Trabant P 600 näki päivänvalon 0,6 litran tilavuuteen kasvatettuine moottoreineen. Juuri mikään muu ei sitten muuttunutkaan, mutta tämä riitti pitämään sen tehoiltaan vielä kilpailukykyisenä monien aikalaisten Eurooppalaisten automallien kanssa.Tavaratila kasvoi ja tilat riittivät edelleen neljälle, mutta suuria muutoksia autoon ei saanut tehdä, kun uusi 601 suunniteltiin.Vain kahta vuotta myöhemmin Trabant 601 oli jo sarjatuotannossa, uuden modernin muotonsa kanssa. Tavaratila kasvoi 420 litran vetoisuuteen. Suurinta osaa autosta ei saanut kuitenkaan muuttaa, joten lopulta kyseessä oli lähinnä vanha auto uusissa kuorissa.Tämän myötä alkoikin pienten askelten suuri aika, joka jatkui lähes 30 vuottta. Trabantiin tehtiin pieniä parannuksia, mutta näillä ei ollut kokonaisuuden kannalta juuri merkitystä. Koria tai tekniikkaa ei saanut puoluepoliittista syistä kehittää: tältä näyttää taantumus.Moottori on koeajanut Trabantin sen synnyinmaalla: Itä-Saksassa. Tuo tunnelmapala tiivistää täydellisesti, mistä autossa on kyse. On tärkeä ymmärtää, että Sachsenringin tehtaalla valmistettiin yli 3 miljoonaa Trabantia kansan liikuttamiseksi.Museorekisteröity vuosimallin 1965 Trabant 601 on edustavassa kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Trabant 601Vuosimallin 1965 Trabant 601 näyttää kuvissa hienokuntoiselta ja siitä kielii myös korkeahko 5 600 euron hintapyynti. Auto on museorekisterissä ja edustaa vieläpä alkupään tuotantoa.Käyttöönotto on merkitty vuodelle 1965 ja viimeisin katsastus on suoritettu menestyksekkäästi toukokuussa 2021. Myynti-ilmoitus lupailee taattua hymyä – savupilven sankkuutta saa säädettyä kaksitahtimoottorin bensiinin ja öljyn sekoitussuhdetta säätämällä. Kermanvalkea Duroplast on säilynyt hienosti eikä pisteosissakaan näyttäisi olevan juuri moitittavaa.Tuo kaksitahtimoottori on siis 601-mallissa 0,6-litrainen ja tuottaa 16 kilowattia (22 hv) huipputehoa. Sitkeä moottori antaa 51 newtonmetriä huippuvääntöä ja näillä eväin huippunopeutta pitäisi pystyä saavuttamaan noin 100 kilometriä tunnissa. Kuvien perusteella kermanvalkea Duroplast näyttäisi säilyneen jokseenkin siistissä kunnossa. Kromiosat kiiltävät komeasti ja pölykapselit istuvat oikein – ulkoasu on lähestulkoon liian hieno.Sisätilojen tunnelma on harmaa ja odottava. Parempaankin pystyttäisiin, jos vain saisi tehdä.Sisätilojenkin puolella luotetaan samalla tavoin hillittyihin vaaleisiin sävyihin. Neutraaliin vaaleaan yhdistyy sinertävänharmaalta näyttävää pintaa. Auton myynti-ilmoituksen lisävarustelistaukseen jostain eksynyt ”Paikallaanpitoavustin” tarkoittanee tässä tapauksessa lähinnä kuljettajan vasenta jalkaa.Trabant tarjoaa kulkuneuvon täysin toiseen maailmaan – ikään kuin rinnakkaistodellisuteen. DDR-Ajoneuvot kokoontuvat 20-22.7.2021 Heinolassa, joten vielä ehtii hankkia itselleen sopivan kulkuneuvon aikamatkalle itään. Näissä kuvissa esiintyy yksi ehdokas. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 26.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Porsche 959 'Speedster' 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous