16.7.2018 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Wartburg 353 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä DDR-ajoneuvot kokoontuvat Tuurin kyläkaupalla tulevana torstaina. Wartburg 353 tarjoaa tuplatahtia savun seasta saapumiseen. DDR-ajoneuvot kokoontuvat 19.7. Tuurin kyläkaupalle. Millä tahansa DDR:ssä valmistetulla ajoneuvolla luvataan pääsevän paikalle ilmaiseksi ja ilman viisumia. Autovalinnalle on runsaasti vaihtoehtoja, mutta Wartburg 353 on se jonka me löysimme myynnistä.Järjestäjänä toimiva Warre-Team mainostaa kokoontumistapahtumaa sanoilla: ”Suomen eniten savuttava tapahtuma heinäkuussa”. Kaksitahtimoottorit ovat siis vahvasti voimissaan. Hurja savutus on tosin merkki liioittelusta öljyn käytön suhteen, sillä suositellulla polttoaineseoksella ainakaan Wartburgin litrainen kaksitahtimoottori ei savuta kovin pahasti.Wartburg 1.3 pohjautui 353-malliin, mutta huomattavimpana erona oli nelitahtimoottori. Tämä jäi merkin viimeiseksi malliksi.Eikä tapahtumassa välttämättä paheksuttaisi nelitahtimoottorillakaan saapuvaa, sillä sellaistakin autoa on Eisenachin tehtaalla valmistettu. Volkswagenin EA111-moottoriperheen valmistusoikeudet kaupattiin 80-luvulla muurin toiselle puolelle ja vuodesta 1988 nelitahtimoottoreita asennettiin esimerkiksi Wartburg 1.3 -malliin. Eisenachissa olisi kyllä osattu valmistaa nelitahtimoottori itsekin, mutta sellaisen suunnittelu oli ollut Saksan demokraattisessa tasavallassa kielletty.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWartburg ja AWEVuonna 1896 perustettu Fahrzeugfabrik Eisenach oli neljäs auton valmistanut yritys Saksassa. Tämä auto oli Eisenachin tehtaalta vuonna 1898 valmistunut Wartburg-Motorwagen. Nimi viittaa Eisenachin kaupungissa sijaitsevaan Wartburgin linnaan, jossa Martti Luther käänsi Uuden testamentin saksaksi. Nykyään Wartburgin linna on Unescon maailmanperintökohde.Vuonna 1904 Fahrzeugfabrik Eisenach vaihtoi tuotteidensa nimen Wartburgista Dixiin. Jälkimmäisiä valmistettiin aina vuoteen 1928 asti, jolloin BMW osti koko yrityksen itselleen. Eisenachissa silloin lisenssillä valmistettu Austin 7 -pohjainen Dixi sai pienen kehittelyn jälkeen nimekseen BMW 3/15 PS. Näin muuten alkoi BMW:n historia autonvalmistajana.Wartburg 311 palautti vanhan autonvalmistajan nimen käyttöön vuonna 1955. Alkupään yksilöt tunnistaa kuvassa esiintyvästä maskista.Toinen maailmansota muutti asioita monella tapaa ja sodan jälkeen Eisenach jäi tulevan Saksan demokraattisen tasavallan puolelle. Hetken ajan sodan jälkeen kaikki BMW:t valmistettiin yhä Eisenachissa, mutta vuodesta 1952 valmistusnimeksi vaihtui EMW. Kuitenkin jo pian tämän jälkeen löytyi lopullinen nimi VEB Automobilwerk Eisenach (AWE).Myös IFA kuului tehtaan valmistamiin automerkkeihin, mutta tällä kertaa olemme kiinnostuneet automerkistä Wartburg. Sen ensimmäinen sotien jälkeinen malli oli 311, joka julkaistiin vuonna 1955. Siinä vaiheessa tämä niin sanotulla pontoonikorilla varustettu malli ei ollut, ehkä kaksitahtimoottoriaan lukuun ottamatta, missään nimessä teknisesti vanhentunut.Näihin aikoihin nähtiin myös upea Wartburg 313, joka tunnetaan lisäksi nimellä Wartburg Sport. Kehitystyötä ei kuitenkaan saanut tehdä, vaikka Wartburg oli idässäkin lähinnä ”paremman kansan”, kuten huippu-urheilijoiden, auto. Näin ollen tekniikka vanhentui vuosi vuodelta länsimaailman ottaessa harppauksia eteenpäin.Wartburg 353 Limousine esiteltiin vuonna 1966 ja se pohjautui teknisesti hyvin vahvasti jo tuolloin yli kymmenen vuotta vanhaan 311 -malliin. Kantikas ulkomuoto oli kuitenkin ajalle varsin moderni.Wartburg 312 toi tutunnäköiseen koriin muun muassa kierrejouset lehtijousien tilalle. Se oli oikeastaan vain välimalli siirryttäessä 311 tuotannosta täysin erinäköiseen laatikkomallisen Wartburg 353:n maailmaan. Juuri 353 jäi Wartburgin viimeiseksi tuotteeksi oltuaan tuotannossa 1966-1991, jos Wartburg 1.3 voidaan 353-mallistoon kuuluvaksi laskea. Virallisesti 353 tuotanto loppui vuonna 1988 tuon nelisylinterisen 1.3-mallin myötä.Tämä tarina loppui vuonna 1991 muurin murruttua, kahden Saksan yhdistyttyä ja lopulta teknisesti vanhentuneiden autojen jäädessä tarpeettomaksi. Vuoteen 1992 mennessä Eisenachin tehtaalla oli valmistettu yli 1,8 miljoonaa ajoneuvoa merkeillä Wartburg, Dixi, BMW, EMW ja IFA. Se on merkittävä suoritus ja näillä autoilla on suurta historiallista arvoa aikansa kuvana.Wartburg 353 ja 353WTällä kertaa käytetyt erikoisuudet -juttusarjassa löydettiin myynnistä Wartburg 353 ja tarkemmin sanottuna hyvin varhainen 353W. Lisäkirjain tulee saksankielen sanasta Weiterentwicklung, joka tarkoittaa jatkokehittelyä. Palataan kuitenkin vielä hetkeksi alkuperäiseen 353-malliin.Valtavan tavaratilan lisäksi myös Wartburg 353 sisätiloista löytyi käytännöllisiä ratkaisuja.Vuonna 1966 julkaistu 353 korvasi mallistossa numerosarjan 312, kuten jo aiemmin todettiin. Teknisesti näillä on paljon yhteistä, mutta seuraajan laatikkomuodolla on käytännön etuja. Ulkomitoiltaan pienessä autossa on valtava yli 500 litraa vetävä tavaratila.Myynti-ilmoituksen mukaan kaupan on jatkokehitelmä mallinimellä W, joka esiteltiin vuonna 1975. Kehitysaskeleena autoon saatiin vihdoin levyjarrut edes etuakselille. Trafilta saatavien julkisten tietojen perusteella myynnissä oleva yksilö edustaa W-kirjaimen ensimmäistä mallivuotta.Myyntikuvien perusteella auton kunnosta on vaikeaa sanoa paljon, mutta joitakin paikkamaalauksia on taidettu suorittaa. Voimassa oleva katsastus on hyvä merkki toimivuuden kannalta.Litrainen kolmisylinterinen kaksitahtimoottori kehittää noin 50 hevosvoimaa. Nelipykäläinen vaihteisto on synkronoitu. Auton erikoisuuksiin kuuluu kaksitahtimoottorin kanssa hyvin yhteen sopiva vapaakytkin, joten kaasupoljinta nostamalla ei saakaan aikaan moottorijarrutusta.Kirjoitushetkellä myynnissä oleva yksilö on katsastettu ja tieliikennekelpoinen, mutta seuraava katsastus on suoritettava 20.8.2018 mennessä. Siitä aiheesta lienee hyvä keskustella mahdollisen ostopäätöksen puntaroinnin yhteydessä. Katsastetun Wartburgin löytäminen myynnistä ei ole enää itsestäänselvyys.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, AWE Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous