1.4.2020 Liikenne Kelirikko runtelee sorateitä – etenkin rannikkoseuduilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevään kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa, sateisuuden vuoksi sorateiden pinnat ovat kuitenkin pehmenneet monin paikoin. Sorateiden keväinen vitsaus on kelirikko, joka pehmentää teitä, jopa ajokelvottomaan kuntoon. Kelirikosta ennustetaan tänä vuonna tosin keskimääräistä helpompaa, paitsi rannikkoseuduilla. Rannikkoseuduille ennustetaan keskimääräistä vaikeampaa kelirikkoa, joka voi ilmetä myös tienpintojen pehmentymisenä.– Pohjaveden pinnat ovat rannikkoseuduilla olleet korkealla, mikä voi altistaa tiestöä kelirikolle. Myös Lapissa kelirikon vaikeusennusteessa on alueellisia eroja ja talven lumikertymä on ollut suuri, kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki Väylästä taustoittaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOngelmana sademäärätErittäin leudon talven vuoksi roudan syvyys on koko maassa tavanomaista pienempi. Viime syksy ja kuluneet talvikuukaudet ovat monin paikoin olleet hyvin sateisia. Se tietää ongelmia sorateille.Suuret sademäärät ovat lisänneet sorateiden kosteutta. Jos tienpinnat eivät pääse kuivumaan on seurauksena pintakelirikko.– Kelirikon vakavuus riippuu silti suurelta osin kevään säistä, Kärki arvioi.Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät kelirikon pitkälti kurissa.Keski-Suomessa paljon sorateitäEniten runkokelirikolle alttiita teitä on Suomen keskiosissa, missä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon. Sorateillä saattaa monin paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa.Lauhuus vaurioittanut päällysteitäPäällystetyt tiet ovat kärsineet poikkeuksellisen paljon lämpimästä ja sateisesta talvesta. Etelä- ja Länsi-Suomessa, missä kulkee yli puolet maamme tieliikenteestä, tiet ovat olleet käytännössä koko talven lumettomia. Tästä johtuen säävaihteluiden ja liikenteen aiheuttama kulumisrasitus ovat olleet poikkeuksellisen suuria.Väylän tietojen mukaan Keski- ja Pohjois-Suomessa lämpötila on vaihdellut tiheästi nollan molemmin puolin, mikä on lisännyt teiden vaurioita. Tienpäällysteissä on talven jäljiltä paljon reikiä ja halkeamia sekä muita vaurioita.Pahimmin vaurioituneilla osuuksilla ei pystytä palauttamaan kesänopeuksia ennen kuin päällyste on kunnostettu. Tilapäisiä alennettuja nopeusrajoituksia joudutaan käyttämään aiempaa useammissa kohteissa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kahdenlaista kelirikkoa Suomalaisilla sorateillä esiintyy kahdenlaista kelirikkoa, joiden kumpaisenkin syntysyynä on liiallinen kosteus. Pintakelirikossa vauriot ovat tien pinnassa, runkokelirikossa kosteus on kaivautunut tien syvempiin rakenteisiin, joka heikentää merkittävästi tien kantavuutta. Pintakelirikossa soratien pintaan kertyy liikaa vettä, joka ei pääse haihtumaan tai valumaan pois – ongelman tyypillisesti aiheuttavat pitkäkestoiset sadejaksot tai sulamisvedet. Ilmiö pehmentää tien pinnan. Tämä taas johtaa siihen, että soratiehen alkaa käytön jäljiltä ilmaantua epätasaisuuksia ja kuoppia. Runkokelirikon taustalla on puolestaan sorateiden maakerrosten jäätymisen ja sulamisen yhteisvaikutus. Tietyissä olosuhteissa tien runkoon, sulan ja jäätyneen kerroksen välimaastoon kertyy runsaasti vettä niin kutsutuiksi jäälinsseiksi. Kun jäälinssit alkavat sulaa keväällä, on käsillä runkokelirikko. Tämän lisäksi tien kantavuutta heikentää se, kun ajoneuvot kulkevat kelirikkoisella soratiellä. Painorajoituksia tulossa Kelirikkoteiden painumia ja kuoppia voidaan korjata murskeen lisäämisellä, mikäli pehmenneille sorateille on kuorma-autoilla ylipäätään asiaa. Kelirikon runtelemille tieosuuksille voidaan joutua asettamaan painorajoituksia. Niiden avulla pyritään ehkäisemään tilanne, jossa etenkin raskas liikenne rikkoo teitä. Keväisin painorajoituksia on tyypillisesti noin 5–10 prosentilla valtion sorateistä. Painorajoituksia on viime vuosina asetettu vuosittain yleensä 600–2 000 kilometrille. Poikkeuksena on vuosi 2018, jolloin runkokelirikko oli poikkeuksellisen vaikea ja painorajoituksia oli yli 4 000 kilometrillä. Maanteiden painorajoituksista saa tietoa Liikennetilanne-palvelusta. Alueellisesta kelirikkotilanteesta saa tietoa ELY-keskuksilta. Missä on Suomen surkein tie? Kerro meille Moottorin instagramissa tai Facebookissa missä sijaitsee mielestäsi Suomen surkein tie. Voit lähestyä tievinkillä myös sähköpostitse osoitteella toimitus@moottori.fi. Teksti: Moottori Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Väylä, Traffic Management Finland, ELY-keskukset Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?