18.9.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Miksi tankatun kaasun määrä vaihtelee tankkausasemilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkän koeajon aikana olemme havainneet, että tyhjään tankkiin tankatun kaasun kilomäärä vaihtelee asemasta riippuen. Kesä kaasulla -käyttötestimme aikana Seat Arona TGI on tankattu useita kertoja eri kaasuasemilla pääkaupunkiseudulla. Pitkän koeajon aikana teimme havainnon, että tyhjään tankkiin tankatun kaasun kilomäärä vaihtelee asemasta riippuen. Yksi tankkausasema erosi tässä suhteessa selkeästi muista. Selvitimme mistä kaasuautoilijaa pohdituttavat tankkauserot johtuvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTankki täyteen TuupakantieltäSelvästi eniten kaasua saimme Gasumin Tuupakantien tankkausasemalta Vantaalla. Muut asemat jäivät Tuupakantiestä jopa 1,5–2 kiloa vajaammiksi. Mistä ero johtuu, Gasumin tuotantopäällikkö Raul Kade?– Vantaan tankkausasema on niin kutsuttu LCNG-asema ja erilainen kuin muut Gasumin asemat Uudellamaalla. Tuupakantiellä maakaasu varastoidaan -161 celsiusasteen lämpötilassa nestemäisessä muodossa kryogeenisessa säiliössä, josta se siirretään korkeapainepumpun avulla höyrystimelle ja höyrystetään varastosäiliöön valmiiksi kaasuksi. Tämän johdosta, että lähteenä on nestemäinen maakaasu, seoksessa on etaanimolekyylejä metaanimolekyylien lisäksi. Tämä tekee kaasusta raskaampaa.Täyttöpaine riippuu ulkolämpötilastaKoska kaasu lämpenee tankkauksen aikana ja laajenee, se täytyy puristaa tankkiin kovemmalla paineella, jos ulkolämpötila on yli +15 celsiusastetta.Kaasun täyttöpaine vaihtelee 200–235 barin välillä. Lämpimällä ilmalla painetta tarvitaan enemmän kuin kylmällä. Täyden tankin kaasu kuuluu olla 200 barin paineessa ja 15 plusasteen lämpötilassa.Suurin osa jakelumittareista ottaa huomioon ulkolämpötilan lisäksi myös tankissa tapahtuvan lämpötilan nousun ja näin optimoi tankkauksessa tarvittavan paineen. Käytössä on vielä jonkin verran yli 10 vuotta vanhoja tankkausasemia. Vanhemmasta tekniikasta johtuen näillä asemilla kaasua saa lämpimällä ilmalla vähemmän kuin uudemmilla asemilla.Hyödyllisiä lisäkilojaTuupakantien lisäkilot eivät siis johdu kovemmasta täyttöpaineesta.– Olemme saaneet kyselyjä huolestuneilta asiakkailta siitä, että onko lisäkiloista vaaraa? Eli puristetaanko LCNG-asemilla auton kaasusäiliöön ylipainetta. Vastaus on ei, mitään vaaraa ei ole, vaikka kaasua mahtuukin isompi määrä tankkiin, sen paine on sama. Jakelumittareiden turvalaitteet ovat huippuluokkaa eikä ylipaineen vaaraa ole, Kade vakuuttaa.Mitä tämä tarkoittaa käytännössä, pääseekö kaasu-Aronalla Tuupakantien asemalla tankatessa pidemmälle? Kyllä pääsee.– Enemmän kiloja tankissa tarkoittaa enemmän kilometrejä maantiellä.Joskus kaasua ei asemalta saa tarpeeksi, vaan Seat Aronan tankki jää selkeästi vajaaksi. Näin kävi meille yhden kerran Porvoon kaasuasemalla. Tämä johtuu siitä, että kyseisen aseman kapasiteetti on ollut ajoittain ylikuormitettu, kerrotaan Gasumista. Ongelma on tiedossa ja siihen tehdään korjauksia.Teksti ja kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää