7.8.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI ääritilannekokeissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miten Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona käyttäytyy, kun eteen tulee äkkinäinen väistötilanne? Selvitimme asian suljetun alueen väistökokeella. Seat Aronan ääritilannekäytös nousi otsikoihin viime vuoden keväällä, kun Seat ja Volkswagen ilmoittivat Seat Ibizan ja Aronan sekä Volkswagen Polon takaisinkutsukampanjasta autoissa havaittuun takaturvavyöongelmaan liittyen.Taustalla oli Tekniikan Maailma -lehden väistökoe, joka kiinnitti huomiota turvavarusteiden puutteelliseen toimintaan kuormatulla autolla väistettäessä. Kokeessa Aronan vasemman takamatkustajan turvavyö avautui, ja mutkikkaiden vaiheiden jälkeen tehdas valmisteli korjauksen, eikä ongelmaa enää uusintatesteissä ilmaantunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkalla MalmilleNiinpä mekin kannoimme kortemme kekoon, kun Kesä kaasulla -juttusarjamme auto edustaa juuri tuota samaa mallia. Vaikka päivän varsinainen testiohjelma ei suoraan Aronaa koskettanutkaan, kiikutimme myös Kesä kaasulla -automme Malmin lentokentän keilakujaan.Väistökoe, jonka yksityiskohdat valotimme aiemmassa jutussamme, on erehtymätön mittari auton ääritilannekäytöksen selvittämiseen. Kuten muillakin kokeeseen päätyvillä autoilla, myös Aronalla keilojen väliin tähdättiin sekä kahden hengen että täydellä kuormalla. Viimeksi mainittu oli erityisen mielenkiintoinen siksi, että takapenkillä istuu väistön aikana kolme henkeä, eli se turvavyön kiinnipysyminenkin tuli samalla testattua.Kympin käytöstäMiten kaasuautomme sitten suoriutui? Lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaistuna erittäin hyvin – kokeneiden testaajiemme mukaan Arona oli väistökokeessa yksi parhaita koskaan testattuja autoja. Suoritus on hatunnoston arvoinen erityisesti siksi, että auto edustaa pienten katumaasturien luokkaa. Tavallista henkilöautoa korkeampi kori ei siis haittaa hätätilanteissa pätkän vertaa.Jos mennään kokeeseen yksityiskohtaisemmin, niin Arona todellakin menee keilakujan läpi ilman mitään ongelmia myös kuormattuna. Vastaantulijoiden kaistalla ajonvakautus puuttuu liiallisen vauhtiin, mutta tekee sen erittäin sivistynein ottein. Ohjautuvuuskin säilyy koko väistön ajan erinomaisena.Tärkeintä kokeessa on nimenomaan käytös rajanopeuden ylityksen jälkeen eli kun renkaat menettävät otteensa tienpinnasta. Nuo rajanopeudet olivat niin ikään huomattavan kovat – kuormattuna 95 km/h ja ilman kuormaa lähemmäs 100 km/h.Niin – ja se turvavyö pysyi kokeiden aikana visusti kiinni, kuten Aronan muutkin vyöt. Kaikki siis kaasumaailmassa toistaiseksi kuten pitääkin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Kokeen toteutus: Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen/Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti