7.8.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI ääritilannekokeissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miten Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona käyttäytyy, kun eteen tulee äkkinäinen väistötilanne? Selvitimme asian suljetun alueen väistökokeella. Seat Aronan ääritilannekäytös nousi otsikoihin viime vuoden keväällä, kun Seat ja Volkswagen ilmoittivat Seat Ibizan ja Aronan sekä Volkswagen Polon takaisinkutsukampanjasta autoissa havaittuun takaturvavyöongelmaan liittyen.Taustalla oli Tekniikan Maailma -lehden väistökoe, joka kiinnitti huomiota turvavarusteiden puutteelliseen toimintaan kuormatulla autolla väistettäessä. Kokeessa Aronan vasemman takamatkustajan turvavyö avautui, ja mutkikkaiden vaiheiden jälkeen tehdas valmisteli korjauksen, eikä ongelmaa enää uusintatesteissä ilmaantunut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatkalla MalmilleNiinpä mekin kannoimme kortemme kekoon, kun Kesä kaasulla -juttusarjamme auto edustaa juuri tuota samaa mallia. Vaikka päivän varsinainen testiohjelma ei suoraan Aronaa koskettanutkaan, kiikutimme myös Kesä kaasulla -automme Malmin lentokentän keilakujaan.Väistökoe, jonka yksityiskohdat valotimme aiemmassa jutussamme, on erehtymätön mittari auton ääritilannekäytöksen selvittämiseen. Kuten muillakin kokeeseen päätyvillä autoilla, myös Aronalla keilojen väliin tähdättiin sekä kahden hengen että täydellä kuormalla. Viimeksi mainittu oli erityisen mielenkiintoinen siksi, että takapenkillä istuu väistön aikana kolme henkeä, eli se turvavyön kiinnipysyminenkin tuli samalla testattua.Kympin käytöstäMiten kaasuautomme sitten suoriutui? Lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaistuna erittäin hyvin – kokeneiden testaajiemme mukaan Arona oli väistökokeessa yksi parhaita koskaan testattuja autoja. Suoritus on hatunnoston arvoinen erityisesti siksi, että auto edustaa pienten katumaasturien luokkaa. Tavallista henkilöautoa korkeampi kori ei siis haittaa hätätilanteissa pätkän vertaa.Jos mennään kokeeseen yksityiskohtaisemmin, niin Arona todellakin menee keilakujan läpi ilman mitään ongelmia myös kuormattuna. Vastaantulijoiden kaistalla ajonvakautus puuttuu liiallisen vauhtiin, mutta tekee sen erittäin sivistynein ottein. Ohjautuvuuskin säilyy koko väistön ajan erinomaisena.Tärkeintä kokeessa on nimenomaan käytös rajanopeuden ylityksen jälkeen eli kun renkaat menettävät otteensa tienpinnasta. Nuo rajanopeudet olivat niin ikään huomattavan kovat – kuormattuna 95 km/h ja ilman kuormaa lähemmäs 100 km/h.Niin – ja se turvavyö pysyi kokeiden aikana visusti kiinni, kuten Aronan muutkin vyöt. Kaikki siis kaasumaailmassa toistaiseksi kuten pitääkin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Kokeen toteutus: Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen/Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?