16.3.2025

Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla

Kuva Benjamin Helander

Selvästi muuttunut, aiempaa aerodynaamisempi keula on suosikkisähkösuvin uudistuksen pääpaino.

Škoda Enyaq on viihtynyt hyvin Suomen automyyntitilastojen kärkipaikoilla koko vajaan 5-vuotisen olemassaolonsa ajan, ja on kuin varkain kerryttänytkin tuon lähes puolen vuosikymmenen iän. Suurin uhka Enyaqin mahdille Suomen sähköautojen myyntitilastossa taitaa tulla tällä hetkellä Škodan omasta mallistosta, uudesta aluevaltauksesta Elroqista, joka on läheistä sukua Enyaqille astetta pienemmästä koostaan huolimatta.

Pysyäkseen nuoremman vauhdissa, Enyaq on nyt vastaanottanut elinkaaripäivityksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Entisestään viilattu Enyaq

Toden totta, nuoremman vauhdissa pysyminen näyttää vaativan lähes identtistä ilmettä sen nuoremman kanssa. Kun sekä Elroqia että uudistunutta Enyaqia alkaa putkahtelemaan liikenteeseen, niitä on ainakin suoraan edestä päin hyvinkin hankala erottaa toisistaan.

Enyaqiin on luotu Škodan vuonna 2022 julkistaman Vision 7S -konseptiauton oppien mukainen Tech Deck -keula. Nyt tuo kolmen vuoden takainen konsepti on mukana myös Auto 25 Mobility -messuilla Škodan osastolla, ja näyttävä, futuristinen ja vihreä konseptiauto on siellä melkein yhtä suuri vetonaula kuin MM 95 -pokaali.

Paitsi että uusi ilme tuo Enyaqin keulalle jaetut ajovalot uudella matriisiteknologialla, kokonaan uudelleenmuotoillun "etusäleikön" ja uuden lisävarusteisen Light Band -valonauhan, viilaa se myös auton aerodynamiikkaa entistä paremmaksi.

Škoda kuvaa Enyaqin aerodynamiikkaparannuksia yleisesti käytettävällä mittarilla, ilmanvastuskertoimella. Jos pitkäkattoisen Enyaqin ilmanvastuskerroin oli 0,257, on se jatkossa 0,245. Viiston kattolinjan Enyaq Coupén kohdalla tuo luku on muuttunut 0,240:stä 0,229:ään. Keulan viilaukset ovat päätekijä hienoisesti mutta mainittavasti kasvaneiden WLTP-toimintamatkalukemien taustalla.

Ulkopuolen päivityksen lisäksi Enyaq on saanut uudistuksen myös sisätilaansa. Päällimmäisenä ohjaamonäkymästä voi bongata Škodan uuden ohjauspyörän, joka on muuten mukavasti vakiona lämmitettävä.

Edetessä kojelautaa, johon on saatavilla myös vastuullisia materiaaleja, vastaan tulee 13-tuumainen tietoviihdenäyttö, joka kätkee sisäänsä konsernin uudistuneen, asiakkaiden toiveiden perusteella toteutetun tietoviihdejärjestelmän.

Škoda on niin ikään kasvattanut Enyaqin vakiovarusteiden määrää. Kolmialueisen ilmastoinnin lisäksi ne ovat ajoavustimia, kuten kuolleen kulman avustin ja ennakoiva adaptinen vakionopeudensäädin. Näiden lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat ainakin jäähdytetty älypuhelimen langaton lataustelakka sekä sähköinen takaluukku.

Uusia lisävarusteita ovat muiden muassa etäpysäköintiavustin Remote Park Assist sekä Etäohjattu opetettu pysäköinti.

Alkaen 45 790 euroa

Takavetoinen Enyaq 60 Selection-varustetasolla löytyy uudistuneen Enyaqin hinnaston alkupäästä. Isompi akku tarkoittaa nyt myös takavetomalleissa 85 kilowattituntia, ja Selection-varustetason yhteydessä siitä pyydetään 49 790 euroa. Nelivetoinen 85x 4x4 Selection on puolestaan 52 710 euron sijoitus.

Kattavampi Style-varustetaso nostaa kunkin voimalinjaversion hintaa reilulla kolmella tonnilla. Sporttivivahteinen Sportline on saatavilla isompiakkuisten versioiden yhteyteen, ja se maksaa takavetoisena 53 300 euroa ja nelivetoisena melko tarkalleen kolme tuhatta euroa enemmän.

Mikäli viistokattoiseen Enyaq Coupé -korimalliversioon ja sen hienoisiin sähkönkulutushyötyihin tykästyy pitkäkattomallia enemmän, siitä täytyy olla valmis maksamaan vajaat kolme tonnia lisähintaa. Enyaq Coupén alkaen-hinta on täten 60 Selectionina 48 600 euroa ja hinnat päättyvät sen osalta 85x 4x4 Sportlinen 59 110 euroon.

Uudistettu Enyaq on jo korvannut alkuperäistä ilmettä edustavan mallin tuotannossa Tšekin Mladá Boleslavissa. Ensimmäisten asiakasyksilöiden on määrä saapua maahan ennen kesää.

Lähde: Škoda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat