16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Selvästi muuttunut, aiempaa aerodynaamisempi keula on suosikkisähkösuvin uudistuksen pääpaino. Škoda Enyaq on viihtynyt hyvin Suomen automyyntitilastojen kärkipaikoilla koko vajaan 5-vuotisen olemassaolonsa ajan, ja on kuin varkain kerryttänytkin tuon lähes puolen vuosikymmenen iän. Suurin uhka Enyaqin mahdille Suomen sähköautojen myyntitilastossa taitaa tulla tällä hetkellä Škodan omasta mallistosta, uudesta aluevaltauksesta Elroqista, joka on läheistä sukua Enyaqille astetta pienemmästä koostaan huolimatta. Pysyäkseen nuoremman vauhdissa, Enyaq on nyt vastaanottanut elinkaaripäivityksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntisestään viilattu EnyaqToden totta, nuoremman vauhdissa pysyminen näyttää vaativan lähes identtistä ilmettä sen nuoremman kanssa. Kun sekä Elroqia että uudistunutta Enyaqia alkaa putkahtelemaan liikenteeseen, niitä on ainakin suoraan edestä päin hyvinkin hankala erottaa toisistaan. Enyaqiin on luotu Škodan vuonna 2022 julkistaman Vision 7S -konseptiauton oppien mukainen Tech Deck -keula. Nyt tuo kolmen vuoden takainen konsepti on mukana myös Auto 25 Mobility -messuilla Škodan osastolla, ja näyttävä, futuristinen ja vihreä konseptiauto on siellä melkein yhtä suuri vetonaula kuin MM 95 -pokaali. Paitsi että uusi ilme tuo Enyaqin keulalle jaetut ajovalot uudella matriisiteknologialla, kokonaan uudelleenmuotoillun "etusäleikön" ja uuden lisävarusteisen Light Band -valonauhan, viilaa se myös auton aerodynamiikkaa entistä paremmaksi.Škoda kuvaa Enyaqin aerodynamiikkaparannuksia yleisesti käytettävällä mittarilla, ilmanvastuskertoimella. Jos pitkäkattoisen Enyaqin ilmanvastuskerroin oli 0,257, on se jatkossa 0,245. Viiston kattolinjan Enyaq Coupén kohdalla tuo luku on muuttunut 0,240:stä 0,229:ään. Keulan viilaukset ovat päätekijä hienoisesti mutta mainittavasti kasvaneiden WLTP-toimintamatkalukemien taustalla. Ulkopuolen päivityksen lisäksi Enyaq on saanut uudistuksen myös sisätilaansa. Päällimmäisenä ohjaamonäkymästä voi bongata Škodan uuden ohjauspyörän, joka on muuten mukavasti vakiona lämmitettävä.Edetessä kojelautaa, johon on saatavilla myös vastuullisia materiaaleja, vastaan tulee 13-tuumainen tietoviihdenäyttö, joka kätkee sisäänsä konsernin uudistuneen, asiakkaiden toiveiden perusteella toteutetun tietoviihdejärjestelmän.Škoda on niin ikään kasvattanut Enyaqin vakiovarusteiden määrää. Kolmialueisen ilmastoinnin lisäksi ne ovat ajoavustimia, kuten kuolleen kulman avustin ja ennakoiva adaptinen vakionopeudensäädin. Näiden lisäksi vakiovarusteisiin kuuluvat ainakin jäähdytetty älypuhelimen langaton lataustelakka sekä sähköinen takaluukku.Uusia lisävarusteita ovat muiden muassa etäpysäköintiavustin Remote Park Assist sekä Etäohjattu opetettu pysäköinti. Alkaen 45 790 euroaTakavetoinen Enyaq 60 Selection-varustetasolla löytyy uudistuneen Enyaqin hinnaston alkupäästä. Isompi akku tarkoittaa nyt myös takavetomalleissa 85 kilowattituntia, ja Selection-varustetason yhteydessä siitä pyydetään 49 790 euroa. Nelivetoinen 85x 4x4 Selection on puolestaan 52 710 euron sijoitus. Kattavampi Style-varustetaso nostaa kunkin voimalinjaversion hintaa reilulla kolmella tonnilla. Sporttivivahteinen Sportline on saatavilla isompiakkuisten versioiden yhteyteen, ja se maksaa takavetoisena 53 300 euroa ja nelivetoisena melko tarkalleen kolme tuhatta euroa enemmän.Mikäli viistokattoiseen Enyaq Coupé -korimalliversioon ja sen hienoisiin sähkönkulutushyötyihin tykästyy pitkäkattomallia enemmän, siitä täytyy olla valmis maksamaan vajaat kolme tonnia lisähintaa. Enyaq Coupén alkaen-hinta on täten 60 Selectionina 48 600 euroa ja hinnat päättyvät sen osalta 85x 4x4 Sportlinen 59 110 euroon. Uudistettu Enyaq on jo korvannut alkuperäistä ilmettä edustavan mallin tuotannossa Tšekin Mladá Boleslavissa. Ensimmäisten asiakasyksilöiden on määrä saapua maahan ennen kesää.Lähde: Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 5.4.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq RS on hot hatch nykymakuun ja kaikkien aikojen nopeimmin kiihtyvä tuotanto-Škoda 19.2.2025 Ajoneuvot Škoda Elroq on rantautumassa Suomeen, selkeänä tähtäimenään ensirekisteröintitilaston kärkikymmenikkö 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 18.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Škoda Superb Combi – nyt myös sähköavusteisesti alk. 38 603 euroa 15.3.2024 Ajoneuvot Škoda Epiq: Skoda laajentaa sähköautomallistoaan alle 30 000 euroon 4.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 RS – parantaa kuin Enyaq juoksuaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa