18.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Škoda Superb Combi – nyt myös sähköavusteisesti alk. 38 603 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hulppeasti tilaa, perinteiset voimalinjat – toki nyt myös niin haluttaessa sähköllä tuettuna, vastinetta rahalle ja persoonallisia sisustuksen ratkaisuja. Superb edustaa perinteisiä arvoja modernisti tulkittuna. Olemme jo koeistuneet uuden Superbin viime vuoden lopulla, joten nyt keskitytään kokemuksiin ensikoejoilla Portugalissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ladattavalla jopa 100 kilometriä Suomessa valtaosa uusista Superbeista myydään jo verotuksesta johtuen ladattavana hybridinä. Akuston koko siinä on hulppeat 25,7 kWh (brutto), jonka avulla luvataan hyvissä olosuhteissa noin 100 ajokilometriä. Akku voidaan ladata joko kotona tai työpaikalla seinälaturista vaihtovirralla 11 kW teholla tai paremman laturin kohdalla enimmillään 50 kW teholla. Jälkimmäinen tarkoittaa sitä, että akku on varattu lähes tyhjästä 80 prosenttiin lounastauon aikana. Voimalinja koostuu 1,5-litraisesta ja 150-heppaisesta bensamoottorista sekä maltillisen tehoisesta (116 hv) sähkömoottorista, joiden muodostama yhteisteho on 204 hevosvoimaa. Meno on jouhevaa. Voimalinjassa on myös järkensä, kunhan akkua ladataan aina kuin mahdollista. Aika monelle luvattu toimintamatka tarkoittaa sitä, että päivittäiset ajomatkat pystytään ajamaan lähes aina pelkällä sähköllä. Vaihteistona kaikissa Superbeissa on nykyään sujuvasti vaihtava DSG-automaatti, ja ratin vaihdevivuilta voi plugarissa säätää karkeasti myös jarrutusenergian talteenottoa. Kun akussa on virtaa, meno on pelkän sähkön voimin hiljaista ja mukavaa. Polttomoottorin tukemana kiihtyvyydessä päästään puolestaan jo lähes RS-fiiliksiin, iso auto kiihtyy rivakasti; mutta eihän tämä ole nykyisellä sähköistämisen aikakaudella tietenkään mitenkään ihmeellistä. Polttomoottorin suurin panos iV:ssä on sen tarjoama huoleton matka pidemmällekin. Toki polttoainetankin koko on kutistunut akuston takia 45 litraan. Plugareita oli mahdollisuus ajaa ensikoeajotilaisuudessa hieman rajoitetusti, joten todellisen toimintamatkan testaaminen sähköllä jää kotimaisten koeajojen tehtäväksi, kunhan autot saapuvat meille. Kevythybridi mielenkiintoinen kuriositeetti Superbin saa myös 48V-kevythybridinä, jossa sähkö on läsnä mutta ei tee itsestään niin suurta numeroa tai vaadi kuljettajalta toimenpiteitä. Se sopii siis niille, joilla ei ole mahdollisuutta – tai edes halua – ladata virtaa töpselistä. Kohderyhmään kuuluvat toki myös ne, jotka tarvitsevat isoa tavaratilaa. 48V-versiossa kontti vetää samat 690 litraa kuin muissa pelkissä polttomoottoriversioissa. Ladattavassa hybridissä sen iso akusto nipistää kuitenkin tavaratilasta tärkeitä litroja. Kevythybridin voimalinja koostuu 1,5-litraisesta ja 150-hevosvoimaisesta TSI-bensamoottorista sekä 48 voltin käynnistysmoottorin ja 48 voltin litiumioniakun muodostamasta paketista. Akku sijaitsee kuljettajan penkin alla. Se kerää talteen energiaa ajon aikana ja käyttää tuota energiaa polttomoottorin tukemiseen. Pelkällä sähköllä ei voi ajaa, mutta järjestelmä sallii rullaamisen eli polttomoottori sammuu, kun sitä ei tarvita. Samoin järjestelmä voi lepuuttaa puolia sylintereistä. Kuljettaja ei oikeastaan edes huomaa järjestelmän olemassa oloa, sen verran pehmeästi kaikki toimii. Ja Superb rullaa vauhtiin päästyään todella hyvin, jalan voi nostaa tämän tästä kokonaan pois kaasulta. Ajoimme tuolla 48V-versiolla ensikoeajolla Lissabonin ympäristössä koko päivän sekalaista moottori-, maantie-, ja etenkin taajama-ajoa autoa erilaisissa paikoissa kuvaillen. Ajotietokone näytti päivän jälkeen 6,1 litran kulutusta sadalla kilometrillä. Ei hassummin näin isolta autolta. Ajomatkaa on siis nätisti ajaessa luvassa tankkausten välissä noin 1000 kilometriä. Joka viikko ei tarvitse siis tankilla käydä. Ja meno tuntuu todella kevyeltä, vaikka alla on iso auto. Olemme koeajaneet viime aikoina niin paljon sähköautoja, joiden paino kipuaa jo selvästi yli kahden tuhannen kilon, että Superb tuntui kivalta poikkeukselta. Muutamia kompromisseja joudutaan kuitenkin tekemään. Koska kevythybridin teho on ”vain” 150 hevosvoimaa, iso auto ei etenkään raskaammin lastattuna liikahda sen voimin erityisen ripeästi. Tehon kanssa pärjää kyllä normaaliajossa ihan hyvin, mutta ohituksiin ei esimerkiksi kannata lähteä ylirohkeasti. Nelivedot perinteisellä tekniikalla Nelivetoa halajaville sellainen tarjotaan tehokkaimman dieselin (193 hv, hinta alk. 48 654 euroa) ja tehokkaimman bensamoottorin (265 hv) yhteyteen. 66-litrainen polttoainesäiliö tarkoittaa myös dieselin kohdalla yli 1000 kilometrin ajomatkaa ennen kuin matka jatkuu taas ripeän ”pikalatauksen” jälkeen. Toki ilman sähköapuja saa myös etuvetoisen version, tällöin puhutaan 204-heppaisesta bensamoottorista tai 150-heppaisesta dieselistä (hinta alk. 39 602 euroa). Etenkään ensimainitulle on vaikea kuvitella kovaa kysyntää, koska teho on sama kuin plugarissa ja hinta varmasti selkeästi korkeampi. Superbien hinnat alkavat kevythybridinä 38 603 eurosta. Tuo versio saattaa kiinnostaa etenkin niitä, jotka ostavat auton omalla rahalla. Superbit ostetaan tosin tunnetusti melko hyvin varusteltuina, ja Style-varustus tarjonnee monille kaiken tarvittavan. Silloin kevythybridi kustantaa45 946 euroa. Superbeista noin 75 % myydään Suomessa kuitenkin yritysautoiksi. Heille ladattava hybridi on varmasti se houkuttelevin vaihtoehto. Plugaria joutuu odottamaan hieman, sillä niiden valmistus VW:n Bratistlavan tehtaalla alkaa vasta huhtikuussa. Samoin niiden hinnat selviävät myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Muutamia havaintoja Superbissa moni asia toimii hyvin ja tutusti niin kuin on totuttu. Se tuntuu tutun turvalliselta tavalliselta autolta. Toki viihde- ja tietojärjestelmiä on päivitetty, ja myös keskikonsoli on suunniteltu uudestaan. Kuljettajan ja etumatkustajan väliin on raivattu lisää tilaa. Tästä johtuen vaihdekeppi on siirretty ratin yhteyteen. Sen käyttöön uudessa paikassa kyllä tottuu, ovathan rattiviikset ratkaisuna perinteinen, mutta ihan optimaalinen ei ratkaisu varmasti kaikille ole. Ajoimme ja kokeilimme Superbia ensikoeajolla myös useilla väri- ja sisustayhdistemillä, ja vaihtoehtoja on kivasti hyvinkin erilaisiin makutottumuksiin. Omaksi suosikiksimme nousi vaalea keltavihreä metalliväri mikrokankaan tapaisella Lounge-sisustuksella. Arvokkaampaa tyyliä kaipaaville on sitten ruskeaa nahkaa – sekin toimii kivasti useammin värivaihtoehdon kanssa. Tekstit: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Škoda Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.3.2024 Ajoneuvot Škoda Epiq: Skoda laajentaa sähköautomallistoaan alle 30 000 euroon 4.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 RS – parantaa kuin Enyaq juoksuaan 14.2.2024 Ajoneuvot Škoda Octavia faceliftattiin – suosikkimalli puolustaa asemiaan entistäkin parempana 2.2.2024 Ajoneuvot Škoda lisää Enyaqin houkuttelevuutta – uusitut varustetasot, edullisemmat lähtöhinnat, pienentyvät toimitusajat 4.11.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Škoda Superb – lisää Superblatiiveja lippulaivaan 2.11.2023 Ajoneuvot Škoda Superbin toisen aallon neljäs osa on vihdoin täällä – entistäkin edustavampaa farmari- ja hatchbacktyyliä 4.10.2023 Ajoneuvot Tässä se nyt on: tarvelähtöisesti uudelleen keksitty Škoda Kodiaq Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe