4.11.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Škoda Superb – lisää Superblatiiveja lippulaivaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Superb sai odotella neljättä sukupolvea lähes vuosikymmenen ajan, mutta odotus palkitaan isolla kädellä. Uutuus on isompi, teknisempi ja hulppeammin varusteltu. Škodan huippumalli Superb IV on paljosta velkaa konsernin toisella suurelle perhemallille Volkswagen Passatille. Molemmat jakavat saman perusrakenteen, eli keskiluokan MQB Evon. Superbissa ja Passatissa on paljon samaa, mutta Škoda on silti aina Škoda. Merkittävimmin uusi sukupolvi näkyy venähtäneissä ulkomitoissa ja moottoritekniikassa. Superb on liki viisimetrinen tapaus, ja lisää mittaa on tullut viitisen senttiä. Ei Škodan edustusmali ole koskaan mikään pieni ollut, mutta tällä kertaa sisätilat ovat entistäkin hulppeammat. Moottorivalikoima on muusta mallistosta tuttua kauraa. Yhteensä Superbin keulalle on istetetttu kuusi vaihtoehtoa, joista neljä on bensiinikäyttöisiä ja kaksi dieseliä. Bensiinimoottoreista kaksi hyödyntää hybriditekniikkaa. Toinen on ladattava ja toinen täyshybridi. Molemmissa polttomoottori on 1,5-litrainen TSI. Perinteiset bensiinimoottorit ovat 2-litraisia ja tehoa on versiosta riippuen 204 tai 265 hevosvoimaa. Tehokkain versio on aina nelivetoinen, kuten myös dieselin kohdalla. Tehokkain dieselmalli puskee 193 hevosvoimaa ja etuvetoinen 150. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataushybridi 100 kilometrin sähköisellä toimintamatkalla Konevalikoiman kotimaisittain kiinnostavin tapaus lienee lataushybridi, joka on tehty konsernin 1,5-litraisen myllyn pohjalle. Sen kyytiä on piristetty sähkömoottorilla, ja yhteistehoa paketista napataan 204 hevosvoimaa, mistä riittää mukavasti potkua. Vaihteistona on aina DSG. Ladattavan hybridin ajoakku on kookas, sillä sen bruttokapasiteetti on 25,7 kWh. Tällä määrällä hätyytellään yli 100 kilometrin sähköistä toimintamatkaa, mikä on ladattavien hybridien markkinoilla kärkikahinoissa. Akku alkaa olla niin kookas, että polttomoottorin mukana raahaaminen vaikuttaa paikoin turhalta. Hybridin latausnopeus on kohdillaan, sillä Superbissa on vakiona 50 kW pikalatausmahdollisuus. Sen avulla akku täyttyy 10–80 prosentin varaukseen 25 minuutissa. Tämä laajentaa käyttömahdollisuuksia huomattavasti. Škodan Simply clever -ajatusmalli on ollut osa merkin ideologiaa jo pidempään ja uusi Superb ei ole tässä poikkeus. Yksi fiksuimmista on Smart Dials -säätimet, Ne yhdistelevät digitaalisia ja fyysisisä säätimiä. Kolme keskikonsolin alalaidassa olevaa rullaa toimivat siis painamalla ja rullaamalla. Niihin voi ohjelmoida haluamiaan toimintoja. Rullat ovat käteviä, sillä turhan usein toiminnallisuudet piilotetaan tätä nykyä pelkkään kosketusnäyttöön. Tietoviihdejärjestelmän näyttö on sekin räätälöitävissä kuljettajan mieltymysten mukaan. Paneeli on Superbin kohdalla kookas, ja 13” näyttö reagoi nopeasti. Puhelin yhdistyy auton järjestelmään langattomasti ja latauslaitteessa on puhelimen viilennystoiminto. Kätevää, sillä langaton latauslaite kuumentaa usein kuskin tunteiden lisäksi itse luurin. Superbissa on myös ensimmäistä kertaa siirretty vaihdevalitsin viikseen ohjauspyörän taaksen, jotta keskikonsolin tilat on voitu optimoida mahdollisimman suuriksi. Kikka on varsin toimiva, sillä nyt keskikonsoliin mahtuu selkeästi enemmän säilytystilaa. Premium on vahvasti läsnä Maailman ensi-illassa ei ollut tarjolla ajosuoritteita, mutta uuden Superbin kyydissä sai otettua kylmät tyypit. Skodan lippulaivamallin on edelleen paikkansa ansainnut, ja Premium on vahvasti läsnä uutuuden sisätiloissa. Ohjaamon materiaalit on tehty pääosin kierrätysmateriaaleista, mutta tuntumassa ja viimeistelyssä ei silti ole tingitty. Ohjaamo on viihtyisä ja mukana on paljon tuttua muista Skoda-malleista. Hieno yksityiskohta on tuulettimien pystyrimoitus, joka kätkee sisäänsä tuulettimet. Design tuo mieleen jollain kierolla tavalla 70-luvun jenkkimuskelit, vakka inspiraatio ei välttämättä olekaan peräisin Yhdysvaltain autoteollisuudesta. Yhtä kaikki, kikka toimii. Moni asia Superbissa on edelleen ennallaan. Yksi merkittävimmistä on luokkansa suurin tavaratila. Farkkumallissa se on 690 litraa, eli kasvua edeltäjämalliin on 40 litraa. Lataushybridin tapauksessa tiloista joudutaan tinkimään merkittävästi, sillä konttitila pienenee farkussa 140 litran verran lukemaan 550 litraa. Toki sekin on moneen malliin verrattuna hulppeasti. Kotimaan teillä uusi Superb tullaan näkemään alkuvuodesta 2024, ja samalla selviää se mitkä mallit rantautuvat myyntiin meikäläisillä markkinoilla ja mitä uusi Superb tulee maksamaan. Hinnat asettunevat kuitenkin hieman sisarmalli Volkswagen Passatia alemmas, eli 40 000 euron tuntumaan. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe