4.3.2024

Koeajo: Škoda Enyaq 4×4 RS – parantaa kuin Enyaq juoksuaan

Škoda on uudistanut Enyaq-malliston kohdalla niitä asioita, mitä kansa on siltä vaatinut. Hyvää: Akun esilämmitys, latausteho, ajettavuus, tilat, parantunut infotainment. Huonoa: jarrutuntuma.

Sanonta kuuluu, että parantaa kuin sika juoksuaan. Sanonnassa on mukana ironiaa, sillä sika ei hirveästi juokse, vaan se viihtyy enemmän makuulla.

Škoda Enyaqista kun puhutaan, mukana ei ole ironiaa. Se nimittän parantaa juoksuaan, se on nyt entistäkin parempi. Myös kuluttajat ovat äänestäneet ostokäyttäytymisellään, Enyaq on tähänkin mennessä ollut varsin pätevä sähköauto. Enyaq oli viime vuonna Suomen toiseksi eniten rekisteröity sähköauto ja kaikista automalleista, kaikki käyttövoimat huomioon ottaen neljäs. Enyaq on ollut siis oiva valinta jo tähänkin asti, se on todettu muun muassa Moottorin aiemmissakin koeajoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käyttäjiä on kuunneltu

Nyt Škoda Enyaqia on parannettu, nimenomaan siitä näkökulmasta, että myös käyttäjiä on kuunneltu. Enyaqiin on tehty nyt niitä muutoksia, mitä kuluttajat ovat siihen vaatineet.

Yksi merkittävä parannus on Enyaqin pikalataus. Aiemmin pikalatausteho oli Enyaqissa maksimissaan 135 kilowattia. Pikalatausteho Enyaqissa on nyt nostettu maksimissaan 175 kilowattiin. Toki täytyy huomata, että parantunut latausteho koskee tällä hetkellä vain Enyaq 85x sekä Enyaq RS -malleja, takavetoisten Enyaq 85 -mallien maksimipikalatausteho on edelleen entinen 135 kilowattia.

Akuston kapasiteetti ei ole kasvanut, se on edelleenkin 77 kilowattituntia nettona.

Enyaq-mallistoon on nyt lisätty akuston esilämmitys, joka tarkoittaa sitä, että sen saa päälle joko manuaalisesti tai laturille navigoitaessa. Kun navigointi laturille käynnistetään, auto käynnistää esilämmityksen siinä vaiheessa, kun parhaaksi kulloisenkin tilanteen huomioon ottaen näkee.

Moottori testasi Enyaqin latausominaisuuksia sekä akuston esilämmitystä. Testi tehtiin helmikuussa nollakelissä.

Huimalla teholla

Liikkeelle lähdettiin akun varaustilan ollessa 55 prosenttia ja tarkoituksena oli ajaa reilun tunnin ajomatkan päässä olevalle laturille tekemään lataustesti, jossa akun varausta arvioitiin olevan noin 20 prosenttia. Auto ilmoitti, että optimaalisen lataustehon saavuttamiseksi auto tarvitsee akun esilämmitystä 43 minuuttia. Esilämmitys käynnistettiin alkumatkasta manuaalisesti. Samalla kun matka eteni, auto päivitti tietoa, millaisella latausteholla se pystyy virtaa vastaanottamaan.

Matkan edetessä vajaan kolmen vartin esilämmityksen jälkeen auto ilmoitti, että akun esilämmitys on valmis.

Latauspisteelle saavuttaessa ajoakun varaustila näytti 17 prosenttia. Pistoke kiinni ja lataus käyntiin. Enyaqin lataus alkoi varsin vauhdikkaasti, jopa huimalla vauhdilla. Alussa latausteho nousi nousemistaan, kirien parhaimmillaan jopa 178 kilowattiin asti. Korkea latausteho pysyi myös ylhäällä pitkään ja auton ajoakun 80 prosentin varaustila oli saavutettu 26 minuutissa.

Enyaq näytti siis sen varsin konkreettisesti, kuinka nykyaikaisen sähköauton täytyy toimia lataushetkellä talvikelissäkin. Testilataustapahtuman keskiteho oli yli 120 kilowattia. Enyaq pystyy siis talvellakin siihen, että auton akku täyttyy 20 prosentista 80 prosenttiin alle 25 minuutissa, nyt akku täyttyi 17–80 prosenttia 26 minuutissa. Škoda itse ilmoittaa, että akku täyttyy 10 prosentista 80 prosenttiin 28 minuutissa. Sekin on täysin mahdollista.

Uusi sähkömoottori takana

Ei ole toisaalta myöskään ihme, että kansa on ihastunut Enyaqiin. Auton muotoilu on varsin houkutteleva, sisätilat on viimeistellyt ja ennen kaikkea tilavat. Tavaratila ja takatilat ovat erinomaiset perheautoksi ja siten tyydyttävät monien tarpeet erittäin hyvin.

Škodan RS-mallisto on jo tietyllä tavalla ikoni ja RS-mallit ovat Enyaqinkin kohdalla tehty varsin houkutteleviksi. Parantunut latausteho RS-malleissa on tietysti yksi asia, millä tavalla Škoda pyrkii tällä hetkellä juuri ohjaamaan kauppaa RS-mallien ja nelivetoisten mallien suuntaan.

Koko Škoda Enyaq -mallistossa taka-akselille sijoitettu sähkömoottori on uudistettu. Se on entistä energiatehokkaampi ja tämän myötä myös Enyaqin nelivetoisten mallien energiatehokkuus ja moottoreiden teho on myös uudistuksen myötä parantunut. Taka-akselilla oleva sähkömoottori on uutta sukupolvea oleva sähkösynkronimoottori, joka on energiatehokkaampi ja antaa esimerkiksi Moottorin koeajossa olleelle nelivetoiselle RS-mallille autolle 30 kilowattia enemmän tehoa, hevosvoimissa auton teho on nyt yli 300, tarkalleen ottaen 340. Tämä tehonlisäys todellakin tuntuu ja RS on nyt todellakin siirtynyt 300-hevosvoiman kerhoon. Aiempi RS-malli jäi 299 hevosvoimaan.

Ajettavuus Enyaq RS -mallissa on muutenkin varsin miellyttävä. Auton istuinergonomia on hyvin kunnossa, ja ohjauspyörä tuntuu mukavalta käsissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erikoinen jarrutuntuma

Alusta RS:ssä on varsin sporttinen, se tuntuu hyvältä, jämäkältä ja tasapainoiselta tavallisessakin ajossa. Hidastetöyssyjen ja muiden isompien pinnanmuutosten ylittäminen aiheuttaa alustassa vähän kolahtelua ja karkeaa vastaanottoa, mutta muuten alusta toimii mallikkaasti ja napakasti.

Jarrutuntuma autossa on myös hieman erikoinen. Poljin painuu jalan alla paljon, mutta samaan aikaan siinä ei ole välitöntä eikä täsmällistä tuntumaa. Onko takapään rumpujarruilla sitten vaikutus siihen, että jarrutuntuma jää vajaaksi.

Škoda perustelee rumpujarrujen käyttöä takana sillä, että sähköauto jarruttaa paljon energiantalteenoton avulla.
Painavissa autoissa rumpujarruja käytetään takana, koska Škodan täyssähköautot ovat takavetoisia ja tällöin jarrutusenergian talteenottokin tapahtuu takapyöriltä.

Jos takapyörillä olisi levyjarrut, ne voitaisiin Škodan mukaan mitoittaa etupyörien levyjarruja pienemmiksi, koska takajarrut jarruttavat vähemmän juuri energiantalteenoton tapahtuvan jarrutuksen vuoksi. Tämän vuoksi täyssähköauton takajarrulevyjen jarrupinnat ruostuisivat helpommin ja siksi täyssähköautossa on takana rumpujarrut.

Škoda Enyaqin kohdalla kuluttajia on kuultu myös muissa asioissa. Infotainmentin ME 4 -ohjelmisto on nyt käyttäjäystävällisempi esimerkiksi sen puolesta, että ohjelmistoon on helppo määritellä pikavalintapainikkeita niille toiminnoille, mitä arjessa tarvitsee enemmän. Vanha ohjelmisto myös jähmettyi välillä hetkiksi, viikon koeajon aikana Enyaqin infotainmentissa ei tätä havaittu enää lainkaan, nyt infotainment on hyvässä iskussa. Varsinkin kun sen räätälöitävyys kuljettajalle mieleiseksi on nyt myös hyvällä mallilla.

Kaiken tämän päälle Škoda on tehnyt Enyaqiasta entistä houkuttelevamman hintanäkökulmasta. Kaikki uusi tekniikka on kautta aikojen ollut sellaista, että ne, ketkä sen ottavat sen alussa ja ensimmäisinä käyttöön, maksavat siitä suuremman hinnan. Sähköautojen hinnat ovat kokeneet myös tämän, kun yksi valmistaja toisensa jälkeen on laskenut hintoja. Škoda Enyaq -malliston kohdalla tämä hinnanlasku on noin 8 000 euron luokkaa.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Škoda Enyaq 85x 4x4 RS BusinessLine
SÄHKÖAUTO, neliveto
250 kW (340 hv), 679 Nm
Akku brutto / netto 82,0 / 77,0 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 175 kW
WLTP-kulutus 16,3 kWh / 100 km
toimintamatka 531 km
Suorituskyky 0–100 km/h 5,5 s
huippunopeus 180 km/h
Mitat
Pituus 4 653 mm
Leveys 1 879 mm
Korkeus 1 615 mm
Akseliväli 2 772 mm
Tavaratila 585 l
Omamassa 2 333 kg
perävaunu 1 200 / 750 kg
Euro NCAP 5 tähteä (2021)
Takuu 2 v km
ajoakku 8 v / 160 000 km
Hinta alkaen 55 765 €
koeajoauto 59 745 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat