3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten Teksti Benjamin Helander Kuva Kia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä PV5 on ensimmäinen Platform Beyond Vehicle -sarjan jäsen, ja se tarjoaa umpipakettiauton, henkilömallin ja alustamallin monine muunnosmalleineen täyssähköisenä. Kia on mennyt henkilöautojen valmistajana isoja harppauksia eteenpäin siitä, mitä se oli parikymmentä vuotta sitten Euroopan markkinoille tullessaan. Alun perinkin merkittävästi Eurooppaan tähdänneen korealaisvalmistajan mallisto on nyt kertaluokkia suurempi, monipuolisempi ja tasokkaampi kuin kaksikymmentä- tai vielä kymmenen vuotta sitten. Aika on siis kypsä sille, että Kia kokeilee siipiään hyötyajoneuvojen valmistajana myös täällä Euroopassa, siinä missä se on ollut tunnettu erilaisista hyötyautoistaan esimerkiksi kotimarkkinoillaan Etelä-Koreassa jo perustamisajoistaan lähtien. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä tähtäinPV5 on siis ensimmäinen Kian Platform Beyond Vehicle (PBV) -liiketoimintastrategian mukainen tuotantomalli. PBV-sarja tulee erilaisten konseptien, esitelmien ja puheiden perusteella saamaan paljon jatkoa, myös futuristisemmilla teknologioilla. Kia PV5 tulee muun muassa saamaan noin kahden vuoden sisällä suuremman sisaren PV7:n, joka tulee asettumaan vähintään tonniluokan pakettiautokerhoon. PV5 sen sijaan tyytyy futuristiseen muotoiluun sekä omassa luokassaan vielä myynnillisesti selkeässä vähemmistöasemassa olevaan täyssähköisyyteen. 2,995 metrin akselivälinsä ja suurin piirtein muidenkin mittojensa, tietenkin käyttövoimansa sekä erikoisen, erottuvan muotoilunsa vuoksi on päivänselvää, että Kia PV5 on asemoitu paljon julkisuutta saaneen Volkswagen ID. Buzzin suoraksi kilpailijaksi. Ja aivan kuten ID. Buzz perustuu oman merkkinsä henkilöautotarjontaan MEB-pohjarakenteensa kautta, myös Kia PV5 lainaa perustansa henkilöautopuolelta. Kia kutsuu auton alustaa Electric-Global Modular Platform for Serviceksi eli E-GMP.S:ksi, mutta tosiasiassa se perustuu Kia EV3- ja EV4 -henkilöautoista tuttuun 400 voltin E-GMP -alustaan, joka se puolestaan on täyssähköautoille muokattu versio konsernin K3-polttomoottorialustasta. Näin PV5 on etuvetorakenteinen. Kia on muokannut E-GMP:n E-GMP.S:ksi ottamalla huomioon pakettiauton tarpeet, kuten suuremman kantavuuden sekä matalan takaosan. Jos ID. Buzzilla on myynnillisenä valttikorttinaan vahva ja jopa tunteisiin vetoava taustatarina, onhan se visuaalisesti ankkuroitu rakastettuun hippipakuun, Volkswagenin historialliseen "Kleinbusiin", Kia PV5:n valttikortiksi voisi ensi alkuun nimetä tarjonnan laajuuden ja sitä kautta muunneltavuuden. Jos Volkswagen on ID. Buzzin kohdalla pitäytynyt henkilömallissa ja umpipakettiautoversiossa kahdella akselivälillä, lähtee Kia tarjoamaan PV5:tä reilusti laveammalla tarjottimella. Perusmallit ovat nimeltään Passenger, Cargo, Chassis-Cab. Lisäksi tarjolle on tulossa muunnosmalleja, kuten WAV (Wheelchair Accessible Vehicle), Family, Crew, Drop Side, Box Van, Freezer Box, Prime (Passengeriin perustuva kehittynyt malli) sekä Light Camper. Muunnosmallien tuotanto alkaa perusmallien jälkeen ensi vuoden aikana. Perusmalleista Cargo tarjoaa kolme erilaista versiota: Standard, Long ja High-roof. Standard- ja Long -versiot on suunniteltu tyypilliseen kaksipaikkaiseen matkustajajärjestelyyn, joissa kolmen istuimen järjestely on valinnainen. Tavaratilaa PV5 Cargo tarjoaa yli viiden kuutiometrin verran. Passenger-malli on sen sijaan kolmirivinen tila-auto, jonka istuin- ja tilajärjestelyt ovat laajasti muunneltavissa. PV5 Chassis Cab on puolestaan se perusmalli, jonka päälle monet muunnosmallit rakennetaan. Kolmella akkukoollaKia PV5 rakentuu melko yksinkertaisen voimalinjapaletin ympärille. Mikäli voimalinjaksi laskettaisiin pelkät sähkömoottorit, olisivat asiat hyvin yksinkertaisia, sillä saatavilla on vain yksi etuakselille sijoitettu 120 kilowatin ja 250 newtonmetrin sähkömoottori. Nelivetoversiot ja sporttiversio GTX:n kaltaiset sirkushuvit jätetään siis suosiolla ID. Buzzin heiniksi. Akkukoot sen sijaan riippuvat asiakkaan tarpeista sekä osittain siitä, onko kyse henkilö- vai tavara-autosta. Kaikki Kia PV5:n malliversiot saavat voimansa joko 51,5- tai 71,2-kilowattituntisella NCM-akulla. Kuitenkin lisäksi PV5 Cargossa on tarjolla myös 43,3 kWh:n LFP-akku. PV5 Passengerilla isommalla 71,2 kilowattitunnin akulla on mahdollista yltää 400 kilometrin toimintamatkaan. Pikalatauksella 10:stä 80:aan prosenttiin on mahdollista päästä puolessa tunnissa, ja käytössä on myös V2L-ominaisuus eli virran ulosottomahdollisuus, josta voi olla ekstrapaljon hyötyä täällä hyötyajoneuvopuolella. Kia PV5 tulee täällä Euroopassa myyntiin kuluvan vuoden toisella puoliskolla, ja siihen mennessä saamme tietoomme vähintäänkin mielenkiinnolla odotettavat hintatiedot. Autocar-lehden mukaan Kia PV5:n pakettiautoversion hinta olisi asettumassa 30 000 euron tuntumaan, mikä asemoisi sen edullisemmaksi kuin dieselkäyttöinen Ford Transit Custom. Lisäksi 30 000 euron hintalappu olisi järisyttävät 20 000 euroa pienempi kuin Volkswagen ID. Buzz Cargon reilun 52 000 euron hinta. Lähteet: Kia, Autocar Lue lisää Kaikki artikkelit 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 22.5.2024 Ajoneuvot Uudistunut Kia Sorento: vihaisen näköinen lataushybridimaasturi lähtee 58 790 eurolla 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster