19.4.2025 Ajatuksia autoista Kiitos lupauksista Jaguar, nyt teidän pitää enää lunastaa ne Teksti Vesa Eskola Kuva Vesa Eskola, Jaguar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Konseptiauto Type 00 näyttää Jaguarin uuden suunnan, mutta mitä kaikkea siitä päätyy tuotantoon? Sitä on mielenkiintoista spekuloida. Kävimme noin kuukausi sitten Pariisissa tutustumassa tarkemmin Jaguarin kohua herättäneeseen Type 00 -konseptiautoon. Haastattelimme tilaisuudessa myös Jaguarin toimitusjohtajaa Rawdon Gloveria, ja hän kertoi Moottorille Jaguarin suunnitelmista ja tavoitteista. Hän myös avasi taustoja, miksi Jaguarin oli oikeastaan pakko tehdä jotain radikaalisti erilaista kuin ennen.Olemme katsoneet kuluneiden viikkojen aikana aina välillä Type 00:n kuvia uudestaan, ja lisäksi lukuisille autosivustoille on ilmestynyt kuvia vahvasti naamioiduista Jaguarin tulevan tuotantoauton testiversioista. Siksi on aika analysoida konseptia vielä kerran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlellisyyden koristaminenKonseptiautoja tehdä useammasta syystä. Yksi tärkeimmistä on, että niillä valmistellaan yleisöä edessä oleviin suuriin muutoksiin. Konseptin avulla voidaan ampua yli, joten edes radikaalisti edeltäjistä muuttunut tuotantoauto ei näytä enää tuotantoon tullessa niin radikaalilta.Ja totta kai konseptien tarkoitus on herättää myös kiinnostusta, ja tässä Jaguar on onnistunut enemmän kuin hyvin. Mistään aikaisemmasta Jaguarista ei ole kirjoitettu yhtä paljon kuin Type 00:sta.Yksi selkeimpiä teemoja Type 00:ssa on sen graafiset vaakalinjat. Ne ovat osa Jaguarin uutta brändi-identiteettiä – kuten ovat myös uusi logo ja uusi kirjasintyyppi. Nämä kaikki tulevat näkymään myös Jaguarin uusissa booutique-tyylisissä myymälöissä, Espooseen sellainen avataan tämän vuoden lopulla.Vaakalinjat ovat vahva graafinen elementti, ja siksi Type 00:ssa huomio kiinnittyy nopeasti siihen, miten kantikkaan jyrkät sen muodot ovat. Konseptissa on paljon isoja pintoja, mikä korostaa sen majesteettisuutta ja kokoa. Moni näkee Type 00:ssa piirteitä myös Rolls-Roycesta ja Bentleystä. Tämä on varmasti harkittua, mutta kyseessä ovat myös tietyt muotoilun lainalaisuudet. Vaikuttava koko huokuu ylellisyyttä. Type 00:ssa etupyörät ovat esimerkiksi todella lähellä auton keulaa, näin on saatu luotua iso väli etupyörän ja etuoven väliin. Mitä pidempi tämä väli on, sen ylellisemmältä auto näyttää.Urheilullisuuden korostaminenUrheilullisuus on Jaguarilla geeneissä, joten siksi konseptiauto on tietoisesti kaksiovinen coupé. Korimallilla on pitkät perinteet Jaguar-mallistossa. Ja tietysti korostetun pitkäkeulaisella 2-ovisella coupélla viitataan ennen kaikkea E-Typeen. Se esiteltiin ensi kertaa Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 1961, ja olemme ottaneet tyypit juuri tuosta kyseisestä ensimmäisenä suurelle yleisölle paljastetusta yksilöstä.E-Type oli kuitenkin vain 4,45 metriä pitkä. Type 00:n pituus on noin 5,2 metriä, joten se on aivan eri kokoluokan auto. Edustusauton mitoissa oleva 2-ovinen coupé olisi jotain todella erilaista, mutta aivan näin rohkea ei Jaguarkaan ole. Tuotantoversiossa tulee olemaan neljä ovea. Se tulee silti silti olemaan Gran Turismo -tyylinen. Se on hyvä, sillä yli-isoja sähköisiä katumaastureita on liikenteessä jo riittävästi. Jaguar haluaa erottautua. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää