20.5.2017 Ajoneuvot Kirjaimet kohtaavat – Uusi BMW M5 saa M xDrive -nelivedon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M5 ujostelee vielä naamioiden takana, mutta baijerilaiset ovat jo kertoneet vetotavan olevan sporttinen neliveto. Kuudennen sukupolven BMW M5 on ihan kulman takana, mutta ihan vielä eivät baijerilaiset uskalla paljastaa miltä G30-sukupolveen perustuva sporttivitonen näyttää. Piiloon jäävät myös teholukemat, mutta faneja pehmitetään jo ennakkotiedoilla. Kyseessä on ensimmäinen M5, joka luottaa voimalinjassaan nelivetoon. M xDriveksi nimetyn järjestelmän luvataan kuitenkin keskittyvän ajamisen iloon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyM xDrive– M xDriven ydinkomponenttina on keskusäly-yksikkö [sic], jonka M-yksilöity ohjelmisto helpottaa pitkittäis- ja poikittaisvoimien hallintaa. Uusi voimalinjatekniikka, joka nähdään M5:ssä ensimmäistä kertaa, yhdistää perinteisen takavedon ketteryyden ja tarkkuuden nelivedon vetopitoon ja tasapainoon. Lopputuloksena uutta BMW M5:ttä voi ajaa tutulla yhdistelmällä urheilullisuutta ja erehtymätöntä tarkkuutta niin radalla kuin liikenteessä – ja joka säässäkin, sanaili BMW M:stä vastaava johtokunnan jäsen Frank van Meel.M xDrive suosii nelivedon toteutuksessa taka-akselia, tuoden etuvedon mukaan käyttöön vain takarenkaiden vetopidon loppuessa kesken. Baijerilaiset lupailevat auton olevan johdonmukainen ja arvattava ajettava myös ripeämmässä ajossa. Kuljettaja voi valita ajotilan viidestä vaihtoehdosta, jotka yhdistelevät ajonvakautuksen tiloja (DSC päällä, M Dynamic Mode, DSC pois päältä) ja nelivedon asetuksia (4WD, 4WD Sport, 2WD). Nelivedon voi siis halutessaan kytkeä myös pois päältä.Käynnistettäessä auto kytkee aina nelivedon ja ajonvakautuksen päälle, mutta jo tässä ajotilassa takarenkaille sallitaan hiukan luistoa ennen korjaavia toimenpiteitä. Baijerilaisten mukaan uuden M5:n suoritusarvot saavat edeltävät mallit kalpenemaan, kiitos nelivedon paremman vetopidon. Toisena ajotilana on M Dynamic Mode yhdistettynä 4WD Sporttiin, eli auto painottaa takarenkaita entistä enemmän ja sallii niille jälleen enemmän luistoa. Tarkoituksena on tarjota ketterämpi ja hauskempi ajettavuus ajamisesta innostuneille.Mikäli ajonvakautuksen kytkee pois kokonaan, käytössä ovat kaikki kolme nelivetojärjestelmän tilaa. 4WD soveltuu valmistajan mukaan tällöin erityisen hyvin heikkokuntoisille teille. 2WD-tilassa M5 on tuttuun tapaan puhtaasti takavetoinen, tarjoten voimakkaalla sedanilla leikkimisen iloa sitä tahtoville.Neliveto saa kannatusta myös BMW:n DTM-kuljettaja Timo Glockilta. – Olen suuri M5-fani. Ajan usein pitkiä matkoja ja tarvitsen tilaa perheelle, mutta en haluaisi luopua mahdollisuudesta nauttia auton urheilullisesta luonteesta. M xDriven ansiosta autoa voi ajaa tutulla tarkkuudella ja ketteryydellä, mutta se tarjoaa myös jotain mitä arvostan Sveitsissä asuvana: enemmän vetopitoa ja hallittavuutta, jopa märällä ja lumella ajaessa, niin arkiajossa kuin auton rajoja etsiessä.Järjestelmän pohjana ovat BMW xDrive-nelivedon komponentit yhdistettynä M-osaston aktiiviseen tasauspyörästöön. Voimalinjaa on kuitenkin vahvistettu suurempaa tehoa ja vääntöä varten. Tuttuun tapaan 0–100% lukkiutumisen välillä säätyvä M-tasauspyörästö vastaa voiman jakamisesta takarenkaiden välillä, nelivedon huolehtiessa etuakselin mahdollisesta voimantarpeesta.V8 ja 8-v.Vaihteistona nähdään 8-vaihteinen M Steptronic, joka pohjautuu kaksoiskytkinten sijaan perinteiseen momentinmuuntimeen. Luonnollisesti BMW:n mukaan vaihtoajat ovat lyhyet ja vaihteiden välitykset on suunniteltu moottorin luonnetta ajatellen. Vaihteisto on suunniteltu myös nelivedon ja entistä vääntävämmän moottorin tarpeisiin. S-vaihteistotila mahdollistaa vaihteiden yli loikkaamisen pienempää pykälää haettaessa. Samalla automaatti on osa M5:n perusfilosofiaa, jossa yhdistyy urheilullisuus ja mukavuus.Moottorina nähdään viimeisin versio BMW:n tutusta 4,4-litraisesta M TwinPower V8:sta. Moottori on saanut uutta elämää parannetun polttoaineen suihkutuksen, uusien turboahdinten sekä parannetun voitelun ja jäähdytyksen myötä. Urheilupakoputkisto on sekin muokattu uuteen uskoon keveyttä ja sointia ajatellen.BMW:n mukaan huomiota on kiinnitetty myös mittaristoon ja hallintalaitteisiin, jotta M5:n teho ja lukuisat asetukset pysyvät kuljettajan hallinnassa niin arkiajossa kuin radalla. Tärkeimmät tiedot saa halutessaan heijastusnäyttöön, joka on valmistajan mukaan kasvanut 70 prosentilla edeltäjään verrattuna.Suoritusarvoja baijerilaiset eivät siis suostu vielä kertomaan, mutta uusi G30-sukupolven BMW M5 painaa valmistajan mukaan nelivedonkin kanssa vähemmän kuin edellinen sukupolvi. Osaltaan tähän auttaa hiilikuitukomposiitista valmistettu katto. Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla