20.5.2017 Ajoneuvot Kirjaimet kohtaavat – Uusi BMW M5 saa M xDrive -nelivedon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M5 ujostelee vielä naamioiden takana, mutta baijerilaiset ovat jo kertoneet vetotavan olevan sporttinen neliveto. Kuudennen sukupolven BMW M5 on ihan kulman takana, mutta ihan vielä eivät baijerilaiset uskalla paljastaa miltä G30-sukupolveen perustuva sporttivitonen näyttää. Piiloon jäävät myös teholukemat, mutta faneja pehmitetään jo ennakkotiedoilla. Kyseessä on ensimmäinen M5, joka luottaa voimalinjassaan nelivetoon. M xDriveksi nimetyn järjestelmän luvataan kuitenkin keskittyvän ajamisen iloon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyM xDrive– M xDriven ydinkomponenttina on keskusäly-yksikkö [sic], jonka M-yksilöity ohjelmisto helpottaa pitkittäis- ja poikittaisvoimien hallintaa. Uusi voimalinjatekniikka, joka nähdään M5:ssä ensimmäistä kertaa, yhdistää perinteisen takavedon ketteryyden ja tarkkuuden nelivedon vetopitoon ja tasapainoon. Lopputuloksena uutta BMW M5:ttä voi ajaa tutulla yhdistelmällä urheilullisuutta ja erehtymätöntä tarkkuutta niin radalla kuin liikenteessä – ja joka säässäkin, sanaili BMW M:stä vastaava johtokunnan jäsen Frank van Meel.M xDrive suosii nelivedon toteutuksessa taka-akselia, tuoden etuvedon mukaan käyttöön vain takarenkaiden vetopidon loppuessa kesken. Baijerilaiset lupailevat auton olevan johdonmukainen ja arvattava ajettava myös ripeämmässä ajossa. Kuljettaja voi valita ajotilan viidestä vaihtoehdosta, jotka yhdistelevät ajonvakautuksen tiloja (DSC päällä, M Dynamic Mode, DSC pois päältä) ja nelivedon asetuksia (4WD, 4WD Sport, 2WD). Nelivedon voi siis halutessaan kytkeä myös pois päältä.Käynnistettäessä auto kytkee aina nelivedon ja ajonvakautuksen päälle, mutta jo tässä ajotilassa takarenkaille sallitaan hiukan luistoa ennen korjaavia toimenpiteitä. Baijerilaisten mukaan uuden M5:n suoritusarvot saavat edeltävät mallit kalpenemaan, kiitos nelivedon paremman vetopidon. Toisena ajotilana on M Dynamic Mode yhdistettynä 4WD Sporttiin, eli auto painottaa takarenkaita entistä enemmän ja sallii niille jälleen enemmän luistoa. Tarkoituksena on tarjota ketterämpi ja hauskempi ajettavuus ajamisesta innostuneille.Mikäli ajonvakautuksen kytkee pois kokonaan, käytössä ovat kaikki kolme nelivetojärjestelmän tilaa. 4WD soveltuu valmistajan mukaan tällöin erityisen hyvin heikkokuntoisille teille. 2WD-tilassa M5 on tuttuun tapaan puhtaasti takavetoinen, tarjoten voimakkaalla sedanilla leikkimisen iloa sitä tahtoville.Neliveto saa kannatusta myös BMW:n DTM-kuljettaja Timo Glockilta. – Olen suuri M5-fani. Ajan usein pitkiä matkoja ja tarvitsen tilaa perheelle, mutta en haluaisi luopua mahdollisuudesta nauttia auton urheilullisesta luonteesta. M xDriven ansiosta autoa voi ajaa tutulla tarkkuudella ja ketteryydellä, mutta se tarjoaa myös jotain mitä arvostan Sveitsissä asuvana: enemmän vetopitoa ja hallittavuutta, jopa märällä ja lumella ajaessa, niin arkiajossa kuin auton rajoja etsiessä.Järjestelmän pohjana ovat BMW xDrive-nelivedon komponentit yhdistettynä M-osaston aktiiviseen tasauspyörästöön. Voimalinjaa on kuitenkin vahvistettu suurempaa tehoa ja vääntöä varten. Tuttuun tapaan 0–100% lukkiutumisen välillä säätyvä M-tasauspyörästö vastaa voiman jakamisesta takarenkaiden välillä, nelivedon huolehtiessa etuakselin mahdollisesta voimantarpeesta.V8 ja 8-v.Vaihteistona nähdään 8-vaihteinen M Steptronic, joka pohjautuu kaksoiskytkinten sijaan perinteiseen momentinmuuntimeen. Luonnollisesti BMW:n mukaan vaihtoajat ovat lyhyet ja vaihteiden välitykset on suunniteltu moottorin luonnetta ajatellen. Vaihteisto on suunniteltu myös nelivedon ja entistä vääntävämmän moottorin tarpeisiin. S-vaihteistotila mahdollistaa vaihteiden yli loikkaamisen pienempää pykälää haettaessa. Samalla automaatti on osa M5:n perusfilosofiaa, jossa yhdistyy urheilullisuus ja mukavuus.Moottorina nähdään viimeisin versio BMW:n tutusta 4,4-litraisesta M TwinPower V8:sta. Moottori on saanut uutta elämää parannetun polttoaineen suihkutuksen, uusien turboahdinten sekä parannetun voitelun ja jäähdytyksen myötä. Urheilupakoputkisto on sekin muokattu uuteen uskoon keveyttä ja sointia ajatellen.BMW:n mukaan huomiota on kiinnitetty myös mittaristoon ja hallintalaitteisiin, jotta M5:n teho ja lukuisat asetukset pysyvät kuljettajan hallinnassa niin arkiajossa kuin radalla. Tärkeimmät tiedot saa halutessaan heijastusnäyttöön, joka on valmistajan mukaan kasvanut 70 prosentilla edeltäjään verrattuna.Suoritusarvoja baijerilaiset eivät siis suostu vielä kertomaan, mutta uusi G30-sukupolven BMW M5 painaa valmistajan mukaan nelivedonkin kanssa vähemmän kuin edellinen sukupolvi. Osaltaan tähän auttaa hiilikuitukomposiitista valmistettu katto. Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”