20.5.2017 Ajoneuvot Kirjaimet kohtaavat – Uusi BMW M5 saa M xDrive -nelivedon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M5 ujostelee vielä naamioiden takana, mutta baijerilaiset ovat jo kertoneet vetotavan olevan sporttinen neliveto. Kuudennen sukupolven BMW M5 on ihan kulman takana, mutta ihan vielä eivät baijerilaiset uskalla paljastaa miltä G30-sukupolveen perustuva sporttivitonen näyttää. Piiloon jäävät myös teholukemat, mutta faneja pehmitetään jo ennakkotiedoilla. Kyseessä on ensimmäinen M5, joka luottaa voimalinjassaan nelivetoon. M xDriveksi nimetyn järjestelmän luvataan kuitenkin keskittyvän ajamisen iloon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyM xDrive– M xDriven ydinkomponenttina on keskusäly-yksikkö [sic], jonka M-yksilöity ohjelmisto helpottaa pitkittäis- ja poikittaisvoimien hallintaa. Uusi voimalinjatekniikka, joka nähdään M5:ssä ensimmäistä kertaa, yhdistää perinteisen takavedon ketteryyden ja tarkkuuden nelivedon vetopitoon ja tasapainoon. Lopputuloksena uutta BMW M5:ttä voi ajaa tutulla yhdistelmällä urheilullisuutta ja erehtymätöntä tarkkuutta niin radalla kuin liikenteessä – ja joka säässäkin, sanaili BMW M:stä vastaava johtokunnan jäsen Frank van Meel.M xDrive suosii nelivedon toteutuksessa taka-akselia, tuoden etuvedon mukaan käyttöön vain takarenkaiden vetopidon loppuessa kesken. Baijerilaiset lupailevat auton olevan johdonmukainen ja arvattava ajettava myös ripeämmässä ajossa. Kuljettaja voi valita ajotilan viidestä vaihtoehdosta, jotka yhdistelevät ajonvakautuksen tiloja (DSC päällä, M Dynamic Mode, DSC pois päältä) ja nelivedon asetuksia (4WD, 4WD Sport, 2WD). Nelivedon voi siis halutessaan kytkeä myös pois päältä.Käynnistettäessä auto kytkee aina nelivedon ja ajonvakautuksen päälle, mutta jo tässä ajotilassa takarenkaille sallitaan hiukan luistoa ennen korjaavia toimenpiteitä. Baijerilaisten mukaan uuden M5:n suoritusarvot saavat edeltävät mallit kalpenemaan, kiitos nelivedon paremman vetopidon. Toisena ajotilana on M Dynamic Mode yhdistettynä 4WD Sporttiin, eli auto painottaa takarenkaita entistä enemmän ja sallii niille jälleen enemmän luistoa. Tarkoituksena on tarjota ketterämpi ja hauskempi ajettavuus ajamisesta innostuneille.Mikäli ajonvakautuksen kytkee pois kokonaan, käytössä ovat kaikki kolme nelivetojärjestelmän tilaa. 4WD soveltuu valmistajan mukaan tällöin erityisen hyvin heikkokuntoisille teille. 2WD-tilassa M5 on tuttuun tapaan puhtaasti takavetoinen, tarjoten voimakkaalla sedanilla leikkimisen iloa sitä tahtoville.Neliveto saa kannatusta myös BMW:n DTM-kuljettaja Timo Glockilta. – Olen suuri M5-fani. Ajan usein pitkiä matkoja ja tarvitsen tilaa perheelle, mutta en haluaisi luopua mahdollisuudesta nauttia auton urheilullisesta luonteesta. M xDriven ansiosta autoa voi ajaa tutulla tarkkuudella ja ketteryydellä, mutta se tarjoaa myös jotain mitä arvostan Sveitsissä asuvana: enemmän vetopitoa ja hallittavuutta, jopa märällä ja lumella ajaessa, niin arkiajossa kuin auton rajoja etsiessä.Järjestelmän pohjana ovat BMW xDrive-nelivedon komponentit yhdistettynä M-osaston aktiiviseen tasauspyörästöön. Voimalinjaa on kuitenkin vahvistettu suurempaa tehoa ja vääntöä varten. Tuttuun tapaan 0–100% lukkiutumisen välillä säätyvä M-tasauspyörästö vastaa voiman jakamisesta takarenkaiden välillä, nelivedon huolehtiessa etuakselin mahdollisesta voimantarpeesta.V8 ja 8-v.Vaihteistona nähdään 8-vaihteinen M Steptronic, joka pohjautuu kaksoiskytkinten sijaan perinteiseen momentinmuuntimeen. Luonnollisesti BMW:n mukaan vaihtoajat ovat lyhyet ja vaihteiden välitykset on suunniteltu moottorin luonnetta ajatellen. Vaihteisto on suunniteltu myös nelivedon ja entistä vääntävämmän moottorin tarpeisiin. S-vaihteistotila mahdollistaa vaihteiden yli loikkaamisen pienempää pykälää haettaessa. Samalla automaatti on osa M5:n perusfilosofiaa, jossa yhdistyy urheilullisuus ja mukavuus.Moottorina nähdään viimeisin versio BMW:n tutusta 4,4-litraisesta M TwinPower V8:sta. Moottori on saanut uutta elämää parannetun polttoaineen suihkutuksen, uusien turboahdinten sekä parannetun voitelun ja jäähdytyksen myötä. Urheilupakoputkisto on sekin muokattu uuteen uskoon keveyttä ja sointia ajatellen.BMW:n mukaan huomiota on kiinnitetty myös mittaristoon ja hallintalaitteisiin, jotta M5:n teho ja lukuisat asetukset pysyvät kuljettajan hallinnassa niin arkiajossa kuin radalla. Tärkeimmät tiedot saa halutessaan heijastusnäyttöön, joka on valmistajan mukaan kasvanut 70 prosentilla edeltäjään verrattuna.Suoritusarvoja baijerilaiset eivät siis suostu vielä kertomaan, mutta uusi G30-sukupolven BMW M5 painaa valmistajan mukaan nelivedonkin kanssa vähemmän kuin edellinen sukupolvi. Osaltaan tähän auttaa hiilikuitukomposiitista valmistettu katto. Lähde ja kuvat: BMW Lue lisää Kaikki artikkelit 18.2.2025 Taksit Taksilaki ei toimi, koska sitä ei valvota 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 17.2.2025 Liikenneturvallisuus Viidellä keinolla tieliikenteen kuolemat vähenevät vuoteen 2030 mennessä 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle