30.3.2023

Klassikko: Toyota Land Cruiser HJ 61 kaasutti kansansuosioon valtion verotuen avulla

Toyota Land Cruiser HJ61

Toyota Land Cruiser HJ 61 tunnetaan Suomessakin melkoisena ikiliikkujana. Kulmikkaita japanilaismaastureita näkee liikenteessä vielä tänäkin päivänä, eikä ihme – 1980-luvulla niitä myytiin veroalennusten ansiosta pilvin pimein.

Nykyään uusia maastoautoja näkee harvemmin, mutta toista oli kultaisella 1980-luvulla, jolloin tällaiset ajoneuvot olivat selvästi yleisempiä. Asiaan vaikuttivat ennen kaikkea sotilaspoliittiset syyt. Puolustusvoimien toiveena nimittäin oli, että Suomessa olisi reilusti maastoautoja, jotka voitaisiin lunastaa kovan paikan tullen maanpuolustustarkoitukseen.

Toyota Land Cruiser HJ61

Siispä maastoautot saivat täyden vapauden autoverosta, kunhan ne olivat nelivetoisia, ja varustukseen kuului voiman ulosotto. Tämä aiheutti varsinaisen kansanryntäyksen, ja vuonna 1983 maassamme rekisteröitiinkin lähes 4 000 uutta maasturia. Vuoden 1986 jälkeen myös maastoautoja ryhdyttiin verottamaan, aluksi henkilöautoja lievemmin ja myöhemmin täysimääräisesti, mikä lopulta tyrehdytti maasturien kaupan miltei tyystin.

Toyota Land Cruiser HJ61

Mutta kuten sanottua, alkuaikoina menekki oli hurjaa. Japanilaismerkit olivat jo löytäneet tiensä suomalaisten suosioon, ja lukemattomien henkilöautomallien lisäksi joukkoon mahtui iso joukko maastoautoja sekä pick-upeja. Molempia näkee yleisesti arkiliikenteessä vielä neljä vuosikymmentä myöhemminkin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaivattu dieselmoottori

Toyota Land Cruiser HJ61

Juuri kovimpaan buumiin Toyota esitteli merkittävän uutuuden, Land Cruiser HJ 60:n. Sen edeltäjä HJ 55/56 oli vielä varsin työkonemainen auto, jota tuotiin Suomeen ainoastaan bensiinimoottorisena, mutta uutuus oli toista maata.

Toyota Land Cruiser HJ61

Ensivilkaisulta onkin varmasti ollut vaikea uskoa HJ 60:tä edeltäjänsä perilliseksi. Kapeansuippo muotoilu oli korvattu amerikkalaistyylisellä möhköydellä ja kulmikkuudella, mikä teki autosta erittäin karismaattisen näköisen. Pituutta herraskaisella maastofarmarilla oli 4 750, leveyttä 1 800 ja korkeuttakin 1 845 millimetriä ja omamassaa tuolloin valtavalta kuulostaneet kaksi tonnia.

Toyota Land Cruiser HJ61

Suomen markkinoilla ei aiemmin ollut juuri tarjolla henkilöautomaista ajomukavuutta ja suorituskykyä tarjoavaa maasturia dieselmoottorilla. HJ 60 yhdisti nämä tekijät, joten kyseeessä oli houkutteleva kokonaisuus.

Paljon toivottu dieselmoottori oli nelilitrainen suora kuutonen, joka tuotti vapaasti hengittävänä 77 kilowatin (105 hv) tehon ja 240 newtonmetrin vääntömomentin. Kulutuksen kerrottiin pyörineen 10–12 litran tuntumassa sadalla kilometrillä. Saattaa kuulostaa nykyään tyyriiltä, mutta tuonaikaisiin bensiinimaastureihin verrattuna kyseessä oli suorastaan taloudellinen kulkine. Rekisteriotteeseen merkitty vetomassa oli 3 500 kilogrammaa, joten perässä kulkivat muun muassa hevoskärryt, trailerit ja suuret matkailuvaunut. Myös maasto-ominaisuudet olivat kelvolliset.

Mutkan kanssa makeammin

Vuonna 1986 Toyotalla oli siis päivityksen aika. Facelift sai nimen Land Cruiser HJ 61. Moottori oli nyt ahdettu, minkä lisäksi esikammiotekniikka oli jätetty historiaan, ja koneessa käytettiin suoraruiskutusta. Teholukema nousi kerralla sataan kilowattiin (136 hv) ja vääntö 315 Nm:iin. Samalla polttonesteen kulutus pieneni. Vuotta myöhemmin HJ 61 sai lukkoakselit, ja vuonna 1988 esiteltiin neliölamppuinen malli.

Moottori tutustui Oula Seppälän upeasti kunnostettuun pyöreälamppuiseen HJ 61:een, jollaisen Seppälä oli jo ala-asteella päättänyt hankkivansa. Koko jutun voit lukea Moottorin painetusta numerosta 4/2023. Liittymällä Autoliiton jäseneksi, saat painetun Moottori-lehden 10 kertaa vuodessa. Lue lisää Moottorin tilaamisesta.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat