30.3.2023 Ajoneuvot Klassikko: Toyota Land Cruiser HJ 61 kaasutti kansansuosioon valtion verotuen avulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Land Cruiser HJ 61 tunnetaan Suomessakin melkoisena ikiliikkujana. Kulmikkaita japanilaismaastureita näkee liikenteessä vielä tänäkin päivänä, eikä ihme – 1980-luvulla niitä myytiin veroalennusten ansiosta pilvin pimein. Nykyään uusia maastoautoja näkee harvemmin, mutta toista oli kultaisella 1980-luvulla, jolloin tällaiset ajoneuvot olivat selvästi yleisempiä. Asiaan vaikuttivat ennen kaikkea sotilaspoliittiset syyt. Puolustusvoimien toiveena nimittäin oli, että Suomessa olisi reilusti maastoautoja, jotka voitaisiin lunastaa kovan paikan tullen maanpuolustustarkoitukseen.Siispä maastoautot saivat täyden vapauden autoverosta, kunhan ne olivat nelivetoisia, ja varustukseen kuului voiman ulosotto. Tämä aiheutti varsinaisen kansanryntäyksen, ja vuonna 1983 maassamme rekisteröitiinkin lähes 4 000 uutta maasturia. Vuoden 1986 jälkeen myös maastoautoja ryhdyttiin verottamaan, aluksi henkilöautoja lievemmin ja myöhemmin täysimääräisesti, mikä lopulta tyrehdytti maasturien kaupan miltei tyystin.Mutta kuten sanottua, alkuaikoina menekki oli hurjaa. Japanilaismerkit olivat jo löytäneet tiensä suomalaisten suosioon, ja lukemattomien henkilöautomallien lisäksi joukkoon mahtui iso joukko maastoautoja sekä pick-upeja. Molempia näkee yleisesti arkiliikenteessä vielä neljä vuosikymmentä myöhemminkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaivattu dieselmoottoriJuuri kovimpaan buumiin Toyota esitteli merkittävän uutuuden, Land Cruiser HJ 60:n. Sen edeltäjä HJ 55/56 oli vielä varsin työkonemainen auto, jota tuotiin Suomeen ainoastaan bensiinimoottorisena, mutta uutuus oli toista maata.Ensivilkaisulta onkin varmasti ollut vaikea uskoa HJ 60:tä edeltäjänsä perilliseksi. Kapeansuippo muotoilu oli korvattu amerikkalaistyylisellä möhköydellä ja kulmikkuudella, mikä teki autosta erittäin karismaattisen näköisen. Pituutta herraskaisella maastofarmarilla oli 4 750, leveyttä 1 800 ja korkeuttakin 1 845 millimetriä ja omamassaa tuolloin valtavalta kuulostaneet kaksi tonnia.Suomen markkinoilla ei aiemmin ollut juuri tarjolla henkilöautomaista ajomukavuutta ja suorituskykyä tarjoavaa maasturia dieselmoottorilla. HJ 60 yhdisti nämä tekijät, joten kyseeessä oli houkutteleva kokonaisuus. Paljon toivottu dieselmoottori oli nelilitrainen suora kuutonen, joka tuotti vapaasti hengittävänä 77 kilowatin (105 hv) tehon ja 240 newtonmetrin vääntömomentin. Kulutuksen kerrottiin pyörineen 10–12 litran tuntumassa sadalla kilometrillä. Saattaa kuulostaa nykyään tyyriiltä, mutta tuonaikaisiin bensiinimaastureihin verrattuna kyseessä oli suorastaan taloudellinen kulkine. Rekisteriotteeseen merkitty vetomassa oli 3 500 kilogrammaa, joten perässä kulkivat muun muassa hevoskärryt, trailerit ja suuret matkailuvaunut. Myös maasto-ominaisuudet olivat kelvolliset.Mutkan kanssa makeamminVuonna 1986 Toyotalla oli siis päivityksen aika. Facelift sai nimen Land Cruiser HJ 61. Moottori oli nyt ahdettu, minkä lisäksi esikammiotekniikka oli jätetty historiaan, ja koneessa käytettiin suoraruiskutusta. Teholukema nousi kerralla sataan kilowattiin (136 hv) ja vääntö 315 Nm:iin. Samalla polttonesteen kulutus pieneni. Vuotta myöhemmin HJ 61 sai lukkoakselit, ja vuonna 1988 esiteltiin neliölamppuinen malli. Moottori tutustui Oula Seppälän upeasti kunnostettuun pyöreälamppuiseen HJ 61:een, jollaisen Seppälä oli jo ala-asteella päättänyt hankkivansa. Koko jutun voit lukea Moottorin painetusta numerosta 4/2023. Liittymällä Autoliiton jäseneksi, saat painetun Moottori-lehden 10 kertaa vuodessa. Lue lisää Moottorin tilaamisesta. Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKlassikko: Volvo 850 T-5R – Ruotsin historian suurin teollisuussatsaus vei Volvon julisteisiin Klassikko: Citroën Xantia – ranskalainen aikamatka Klassikko: Lexus LS400 – Lähtötasona täydellisyys Klassikko: Mercedes-Benz 500 SEL – puolen miljoonan sijoitusMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle