18.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 N Performance Pack – kun riittävän hyvä ei riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i30 N on osoitus siitä, miten pitkälle korealaisautot ovat reilussa vuosikymmenessä kehittyneet. Hyvää Alusta, moottori, tasapainoisuus, pitkä takuu. Huonoa Vakionopeudensäädin. Vuosi 2004. Kultakauttaan elävä Top Gear -televisiosarja saa katsojat raikuvaan nauruun etsimällä helmeä korealaisten autojen joukosta. Kumpi onkaan huonompi: auto, joka ei selviydy kaarteesta, vai auto, jonka kolmisylinterinen diesel hyytyy mäkeen?Nauru loppui lyhyeen. Korealaiset ymmärsivät markkinat ja muokkasivat tuotteensa ennätysnopeasti vitseistä vakaviksi perheautoiksi. Mutta intohimo jäi puuttumaan. Resursseja ei kulutettu vertailuvoittoon yltäviin ohjauksiin tai ylisanoja ansaitseviin alustoihin. Pitkän aikaa autoista huokui toyotamainen riittävän hyvyyden ja käyttövarmuuden tavoittelu.Sitten Kia Stinger GT ja Hyundai i30 N saapuivat suoraan automaailman ylähyllylle. Noin 75 000 euroa maksavana Kia jää useimmilla unelmaksi, mutta keihään toisena kärkenä on lähes puolet edullisempi Hyundai i30 N.Eikä i30 N voisi saapua haastavampaan luokkaan: tarjolla on Peugeot 308 GTi:n jännittävyyttä, Renault Megane RS:n upeutta ja Volkswagen Golf GTI:n lähes täydellistä kompromissiakin.Ja kuten Italiassa ajetulla ensikoeajolla totesimme: siinä seurassa Hyundai i30 N seisoo ylpeänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKun riittävän hyvä ei riitäEnsimmäinen N-sarjan urheilutunnusta kantava malli edustaa tulisten perheautojen kultaista keskitietä: ääntä, ajettavuutta ja suorituskykyä on roimasti, mutta päivittäistä käyttöä ei ole vaarannettu. Hillitty ulkoilme voi jakaa mielipiteitä, mutta siitä ei kannata tehdä kynnyskysymystä.Tavanomainen resepti on toteutettu epätavanomaisen hyvin. Jo ensimetreillä kahdesta i30 N -vaihtoehdosta rajumpaa edustavan Performance Pack -koeajoauton huomaa edustavan aivan uutta Hyundaita. Siitä aistii, ettei riittävän hyvä ole enää riittänyt.Urheiluistuin antaa erinomaisen tuen ja hieman korkeasta istumakorkeudesta huolimatta ajoasento säätyy moitteettomaksi. Ohjauspyörä istuu käteen ja sulavatoimista manuaalivaihteistoa käskevä vaihdekeppi löytyy odotetusta paikasta. Sisätilat ovat varsin perusmallin kaltaiset, resurssit on selkeästi käytetty ominaisuuksiin, ei kuorrutukseen. Valitettavasti Hyundain perusmallinen vakionopeudensäädin on N-versiossakin läsnä: vanhanaikainen järjestelmä ei näytä asetettua nopeutta lainkaan.Muokattava luonneI30 N:n luonnetta muokataan ohjauspyörän kahdesta WRC-rallitiimin Performance Blue -sinistä kantavasta painikkeesta. Viisi ajotilaa muokkaavat seitsemää seikkaa iskunvaimennuksesta pakoputkistoon, ohjaukseen ja sähkömekaaniseen tasauspyörästön luistonrajoittimeen. Suosikkiyhdistelmäksi muodostuu kaikkien paitsi alustan heittäminen suorituskykyisimmälle asetukselle. Tällöin etenkin ohjaus tuntuu mainion tunnokkaalta, vaikka tehokas etuveto vähän urissa veteleekin.Kytkin puree terävästi, mutta liikkeellelähdön jälkeen ajo on helppoa. Kaksilitrainen turbomoottori vetää nöyrästi 2000 r/min alkaen, eikä meno hyydy ennen punarajaa. Sporttiin erinomaisesti sopivan pakoputkiston murinat ja terävät paukkeet lapsettavat – tai sitten saavat olon tuntemaan liian vanhalta moiseen leikkiin. Luokkansa kärjessäHyundai i30 N tuntuu erittäin eheältä ja hiotulta tuotteelta. Alusta on lajityypilliseen tapaan jämäkähkö, muttei turhaan: se kantaa auton painon ja suodattaa tienpinnan töyssyt upeasti. Auto onnistuu samaan aikaan olemaan vakaa, mutta pyydettäessä ketterä. Tasauspyörästön luistonrajoittimen ansiosta auto kääntyy myös kaasulla nöyrästi mutkiin, eikä vetopidossa ole moitittavaa.Hyundai on yksinkertaisesti rakentanut yhden kyvykkäimmistä ja hauskimmista autoista luokkaan, jossa kilpailu on erittäin kovaa. Hintakin asettuu maltilliselle tasolle, ja kattaapa pitkä takuu rata-ajonkin (ei ajanottoa tai kilpailua). Vuodesta 2004 on kuljettu huima matka huipulle.Päivitetty: 18.6. klo 9.30: Lisätty maininta vakionopeudensäätimestä.Teksti: Lauri Ahtiainen kuvat: Lauri Ahtiainen ja Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”