18.6.2018 Ajoneuvot Koeajo: Hyundai i30 N Performance Pack – kun riittävän hyvä ei riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai i30 N on osoitus siitä, miten pitkälle korealaisautot ovat reilussa vuosikymmenessä kehittyneet. Hyvää Alusta, moottori, tasapainoisuus, pitkä takuu. Huonoa Vakionopeudensäädin. Vuosi 2004. Kultakauttaan elävä Top Gear -televisiosarja saa katsojat raikuvaan nauruun etsimällä helmeä korealaisten autojen joukosta. Kumpi onkaan huonompi: auto, joka ei selviydy kaarteesta, vai auto, jonka kolmisylinterinen diesel hyytyy mäkeen?Nauru loppui lyhyeen. Korealaiset ymmärsivät markkinat ja muokkasivat tuotteensa ennätysnopeasti vitseistä vakaviksi perheautoiksi. Mutta intohimo jäi puuttumaan. Resursseja ei kulutettu vertailuvoittoon yltäviin ohjauksiin tai ylisanoja ansaitseviin alustoihin. Pitkän aikaa autoista huokui toyotamainen riittävän hyvyyden ja käyttövarmuuden tavoittelu.Sitten Kia Stinger GT ja Hyundai i30 N saapuivat suoraan automaailman ylähyllylle. Noin 75 000 euroa maksavana Kia jää useimmilla unelmaksi, mutta keihään toisena kärkenä on lähes puolet edullisempi Hyundai i30 N.Eikä i30 N voisi saapua haastavampaan luokkaan: tarjolla on Peugeot 308 GTi:n jännittävyyttä, Renault Megane RS:n upeutta ja Volkswagen Golf GTI:n lähes täydellistä kompromissiakin.Ja kuten Italiassa ajetulla ensikoeajolla totesimme: siinä seurassa Hyundai i30 N seisoo ylpeänä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKun riittävän hyvä ei riitäEnsimmäinen N-sarjan urheilutunnusta kantava malli edustaa tulisten perheautojen kultaista keskitietä: ääntä, ajettavuutta ja suorituskykyä on roimasti, mutta päivittäistä käyttöä ei ole vaarannettu. Hillitty ulkoilme voi jakaa mielipiteitä, mutta siitä ei kannata tehdä kynnyskysymystä.Tavanomainen resepti on toteutettu epätavanomaisen hyvin. Jo ensimetreillä kahdesta i30 N -vaihtoehdosta rajumpaa edustavan Performance Pack -koeajoauton huomaa edustavan aivan uutta Hyundaita. Siitä aistii, ettei riittävän hyvä ole enää riittänyt.Urheiluistuin antaa erinomaisen tuen ja hieman korkeasta istumakorkeudesta huolimatta ajoasento säätyy moitteettomaksi. Ohjauspyörä istuu käteen ja sulavatoimista manuaalivaihteistoa käskevä vaihdekeppi löytyy odotetusta paikasta. Sisätilat ovat varsin perusmallin kaltaiset, resurssit on selkeästi käytetty ominaisuuksiin, ei kuorrutukseen. Valitettavasti Hyundain perusmallinen vakionopeudensäädin on N-versiossakin läsnä: vanhanaikainen järjestelmä ei näytä asetettua nopeutta lainkaan.Muokattava luonneI30 N:n luonnetta muokataan ohjauspyörän kahdesta WRC-rallitiimin Performance Blue -sinistä kantavasta painikkeesta. Viisi ajotilaa muokkaavat seitsemää seikkaa iskunvaimennuksesta pakoputkistoon, ohjaukseen ja sähkömekaaniseen tasauspyörästön luistonrajoittimeen. Suosikkiyhdistelmäksi muodostuu kaikkien paitsi alustan heittäminen suorituskykyisimmälle asetukselle. Tällöin etenkin ohjaus tuntuu mainion tunnokkaalta, vaikka tehokas etuveto vähän urissa veteleekin.Kytkin puree terävästi, mutta liikkeellelähdön jälkeen ajo on helppoa. Kaksilitrainen turbomoottori vetää nöyrästi 2000 r/min alkaen, eikä meno hyydy ennen punarajaa. Sporttiin erinomaisesti sopivan pakoputkiston murinat ja terävät paukkeet lapsettavat – tai sitten saavat olon tuntemaan liian vanhalta moiseen leikkiin. Luokkansa kärjessäHyundai i30 N tuntuu erittäin eheältä ja hiotulta tuotteelta. Alusta on lajityypilliseen tapaan jämäkähkö, muttei turhaan: se kantaa auton painon ja suodattaa tienpinnan töyssyt upeasti. Auto onnistuu samaan aikaan olemaan vakaa, mutta pyydettäessä ketterä. Tasauspyörästön luistonrajoittimen ansiosta auto kääntyy myös kaasulla nöyrästi mutkiin, eikä vetopidossa ole moitittavaa.Hyundai on yksinkertaisesti rakentanut yhden kyvykkäimmistä ja hauskimmista autoista luokkaan, jossa kilpailu on erittäin kovaa. Hintakin asettuu maltilliselle tasolle, ja kattaapa pitkä takuu rata-ajonkin (ei ajanottoa tai kilpailua). Vuodesta 2004 on kuljettu huima matka huipulle.Päivitetty: 18.6. klo 9.30: Lisätty maininta vakionopeudensäätimestä.Teksti: Lauri Ahtiainen kuvat: Lauri Ahtiainen ja Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen