25.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LS 400 1990 – Täydellisyys kestää aikaa Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: hiljaisuus, mukavuus, ergonomia. Huonoa: ajan rakenne. – Odota hetki, täytyy täyttää ajoluvan tiedot, kommentoi Lexuksen autovarauksista vastaava mies, joka pärjäisi kilpa-autolija Mark Webber -kaksoisolentokisassa ainakin välieriin.Lähes 200 000 kilometriä ajettu Lexus LS 400 kiiltelee Espanjan auringon alla lähes uuden näköisenä. Iän kavaltavat vain viereen pysäköidyt nykymallit. Paperityöt johtuvat Sveitsin kilvistä, jotka puolestaan merkitsevät auton kuuluvan sveitsiläiselle yksityishenkilölle. Siis hetkinen, Lexus juhlii syntymäpäiviään lainaamalla lähes 30 vuotta vanhaa asiakasautoa? Luotto on kova, molemmin puolin.Vuosimalli 1990 kertoo auton olevan ensimmäistä vuosikertaa Euroopassa, sillä vuonna 1989 tapahtuneen Yhdysvaltain valloituksen jälkeen auto saapui niin Sveitsin kuin Suomen markkinoille. Suositushinta meillä oli 528 500 markkaa, noin 139 000 euroa nykyeuroissa ja tismalleen keskellä kilpakumppaneiden hintatasoa.Koripaneeleissa piilee ensimmäinen vihje pakkomielteestä yksityiskohtiin, sillä niiden raot kapenevat aavistuksen – tahallaan. Tämä on Lexuksen tapa huijata silmä uskomaan, että raot ovat vieläkin tasaisemmat. Näkymättömiä ratkaisuja ovat puolestaan yksiosaiset ikkunakarmit ja menestyksekkäästi käytetty laserhitsaaminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikamatka luksukseenOvi painaa sopivasti, mutta ei liioittelevasti. LS 400:n harmaa nahkasisusta muistuttaa 1980-luvun lopusta, vaikka Lexuksen muhkeat penkit jättävätkin kotituolien kultaiset muistot kauas taakse. Tässä voisi olla koko päivän, takapenkillä koko viikon. Oven sulkeminen on muistutus edustussedanin parhaasta ominaisuudesta: hiljaisuudesta. Maailma ja sen murheet jäävät ulkopuolelle.Kuljettajan työpiste on ergonomisesti hyvä. Lexus hämmästytti jo vuonna 1989 sähköisesti etäisyys- ja kallistussäädettävällä ohjauspyörällä, johon on integroitu turvatyyny. Uutuuksiin kuului myös automaattisesti himmentyvä taustapeili. Mittaristo ilmestyy esiin kuin tyhjästä virrat kytkemällä. Varoitusvalot heijastetaan näkyviin yläviistosta, luoden kolmiulotteisen vaikutelman syvästä mittaristota. Selkeä valkoinen taustavalo ja pienillä loisteputkilla toteutetut neulat ovat äärimmäisen selkeät. Matkamittarit ovat digitaaliset, mutta kokonaiskilometrit raksuttavat vielä suojalasin takana.Tuulilasinäkymää rumentaa erillinen navigaattori, mutta se on pakollinen paha vuonna 2019 vieraalla maalla ajettaessa. Nykyisiin kosketusnäyttölabyrintteihin verrattuna keskikonsolin jäsennelty nappiarmeija tuntuu ihailtavan suoraviivaiselta. Ilmastoinnin lisäksi keskikonsolissa on Pioneerin valmistama kasettiradio. Ibizan radioasematarjonta ei lämmitä, vaikka LS 400 säätää sähköisesti kohoavan antennin pituutta valitun radiotaajuuden mukaan. Parempi stereokokeilu olisi vaatinut Sinéad O’Connorin Nothing Compares 2 U:n Maxellin C-kasetilla tai cd-vaihtajassa. Parempana stereovaihtoehtona vuonna 1990 olivat legendaarisen juppiuskottavat Nakamichit, Mark Levinsonin ottaessa niiden tehtävät vuodesta 2001. Hiljaista kuin sähköautossaAvaimesta käännettäessä kierroslukumittari herää eloon – ja se onkin suurin vihje moottorin käynnistymisestä. Liikeellä LS 400 on sähköautomaisen hiljainen, joten omien ajatusten kanssa saa olla rauhassa. Vasta 2 000 r/min jälkeen kuuluu moottorin hyrisevä käyntiääni.Pitkässä moottoritilassa lymyää 1UZ-FE, kavereiden kesken alumiininen nelilitrainen V8. Hengitys on toteutettu kahden sylinterin yläpuolisen nokka-akselin ja neliventtiilitekniikan voimin, tietysti vapaasti hengittävänä. Useimmat kilpakumppanit luottivat vielä kaksiventtiilikoneisiin 1990-luvun taitteessa.Toyotalle moottorivalinta oli merkittävä, sillä tehtaalla oli vain maltillisesti kokemusta henkilöautojen V8-moottoreista. Erityistä huomiota kiinnitettiin edustusauton moottorin pehmeään käyntiin, jonka koettiin vaikuttavan merkittävästi ajo- ja matkustusmukavuuteen. Lopputulokseen päästiin vähentämällä moottorin tasapainottomia massoja kolmanneksella. Valmistustoleransseissa Lexus kiri niin ikään kolmanneksen aiempaan verrattuna, liikkuvien osien painoissa toleranssit puolitettiin.Tehdas oli syystäkin erittäin ylpeä lopputulokseen, joten mainoksia myöten demonstroitiin auton kykyä ajaa moottoritienopeuksia dynamometrillä viinilasipyramidia tasapainotellen.Pyöräntuenta on toteutettu päällekkäisin kolmiotukivarsin edessä ja takana. Koeajetussa autoyksilössä jousituksen tehtävät hoidetaan ilmajousituksella, joka antaa auton etenemiselle sen arvolle sopivaa pehmeyttä. Suoritus lähes pärjää aikakauden kaasunestejousitukselle. Ikä tosin tuo arvoauton olemukseen lievää etunojaa. Sorainen ylämäki muistuttaa, että LS 400 on 260-hevosvoimainen takaveto. Moottorin päältä erottuva luistoneston aivolaatikko ei ole nykyisten ajonvakautusten tasolla reaktioajan suhteen, joten yliohjaus vaatii kuljettajan toimintaa. Erinomaisen alustan ansiosta ei ole kuitenkaan epäselvää, mitä auto on tekemässä, ja vain hitaahko ohjaus saa vastaohjaukseen pientä kiirettä.LS 400 ei ehkä ole erityisen terävä ajettava, mutta matkustusmukavuutta löytyy koko Euroopan halkomiseen, eivätkä edes kuopat hämmennä etenemistä. Aikalaisittain tarkoituksella etäinen ohjaustuntuma on nykyisin suorastaan hyvä. Kaasupolkimen painallukseen vastataan lineaarisesti voimalla ja hyrinällä.Vaihteistona on pehmeästi toimiva nelivaihteinen automaatti, jonka sähköiseen vaihto-ohjelmaan voi vaikuttaa ajotilanapeilla. Vaihteisto myös koordinoi tekemisiään moottorinohjauksen kanssa, joten sytytystä viivytetään vaihtotapahtuman aikana. Lexus kiinnitti myös erityistä huomiota kardaaniakselin tasapainotukseen. Tasauspyörästön hampaiden sopivuus puolestaan varmistettiin kuvia vertailevalla tietokoneella jo vuonna 1989!Edelleen moderniVakaa ja hiljainen kulku puolustavat paikkaansa vielä vuonna 2019. Hyvän auton merkki on, että päässä pyörivät vain erilaiset suunnitelmat reissuista, joita autolla voisi tehdä. Koeajolenkin on vaikea lakata hymyilemästä, sillä Lexus LS 400 on riemastuttavan tasapainoisesti mietitty auto.Täydellisyyden luonteeseen kuuluu, että sitä ei voi koskaan saavuttaa, mutta vuonna 1989 Lexus LS 400 oli ehdottomasti paras tapa jahdata haamurajaa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lexus ja Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster