25.6.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LS 400 1990 – Täydellisyys kestää aikaa Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyvää: hiljaisuus, mukavuus, ergonomia. Huonoa: ajan rakenne. – Odota hetki, täytyy täyttää ajoluvan tiedot, kommentoi Lexuksen autovarauksista vastaava mies, joka pärjäisi kilpa-autolija Mark Webber -kaksoisolentokisassa ainakin välieriin.Lähes 200 000 kilometriä ajettu Lexus LS 400 kiiltelee Espanjan auringon alla lähes uuden näköisenä. Iän kavaltavat vain viereen pysäköidyt nykymallit. Paperityöt johtuvat Sveitsin kilvistä, jotka puolestaan merkitsevät auton kuuluvan sveitsiläiselle yksityishenkilölle. Siis hetkinen, Lexus juhlii syntymäpäiviään lainaamalla lähes 30 vuotta vanhaa asiakasautoa? Luotto on kova, molemmin puolin.Vuosimalli 1990 kertoo auton olevan ensimmäistä vuosikertaa Euroopassa, sillä vuonna 1989 tapahtuneen Yhdysvaltain valloituksen jälkeen auto saapui niin Sveitsin kuin Suomen markkinoille. Suositushinta meillä oli 528 500 markkaa, noin 139 000 euroa nykyeuroissa ja tismalleen keskellä kilpakumppaneiden hintatasoa.Koripaneeleissa piilee ensimmäinen vihje pakkomielteestä yksityiskohtiin, sillä niiden raot kapenevat aavistuksen – tahallaan. Tämä on Lexuksen tapa huijata silmä uskomaan, että raot ovat vieläkin tasaisemmat. Näkymättömiä ratkaisuja ovat puolestaan yksiosaiset ikkunakarmit ja menestyksekkäästi käytetty laserhitsaaminen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAikamatka luksukseenOvi painaa sopivasti, mutta ei liioittelevasti. LS 400:n harmaa nahkasisusta muistuttaa 1980-luvun lopusta, vaikka Lexuksen muhkeat penkit jättävätkin kotituolien kultaiset muistot kauas taakse. Tässä voisi olla koko päivän, takapenkillä koko viikon. Oven sulkeminen on muistutus edustussedanin parhaasta ominaisuudesta: hiljaisuudesta. Maailma ja sen murheet jäävät ulkopuolelle.Kuljettajan työpiste on ergonomisesti hyvä. Lexus hämmästytti jo vuonna 1989 sähköisesti etäisyys- ja kallistussäädettävällä ohjauspyörällä, johon on integroitu turvatyyny. Uutuuksiin kuului myös automaattisesti himmentyvä taustapeili. Mittaristo ilmestyy esiin kuin tyhjästä virrat kytkemällä. Varoitusvalot heijastetaan näkyviin yläviistosta, luoden kolmiulotteisen vaikutelman syvästä mittaristota. Selkeä valkoinen taustavalo ja pienillä loisteputkilla toteutetut neulat ovat äärimmäisen selkeät. Matkamittarit ovat digitaaliset, mutta kokonaiskilometrit raksuttavat vielä suojalasin takana.Tuulilasinäkymää rumentaa erillinen navigaattori, mutta se on pakollinen paha vuonna 2019 vieraalla maalla ajettaessa. Nykyisiin kosketusnäyttölabyrintteihin verrattuna keskikonsolin jäsennelty nappiarmeija tuntuu ihailtavan suoraviivaiselta. Ilmastoinnin lisäksi keskikonsolissa on Pioneerin valmistama kasettiradio. Ibizan radioasematarjonta ei lämmitä, vaikka LS 400 säätää sähköisesti kohoavan antennin pituutta valitun radiotaajuuden mukaan. Parempi stereokokeilu olisi vaatinut Sinéad O’Connorin Nothing Compares 2 U:n Maxellin C-kasetilla tai cd-vaihtajassa. Parempana stereovaihtoehtona vuonna 1990 olivat legendaarisen juppiuskottavat Nakamichit, Mark Levinsonin ottaessa niiden tehtävät vuodesta 2001. Hiljaista kuin sähköautossaAvaimesta käännettäessä kierroslukumittari herää eloon – ja se onkin suurin vihje moottorin käynnistymisestä. Liikeellä LS 400 on sähköautomaisen hiljainen, joten omien ajatusten kanssa saa olla rauhassa. Vasta 2 000 r/min jälkeen kuuluu moottorin hyrisevä käyntiääni.Pitkässä moottoritilassa lymyää 1UZ-FE, kavereiden kesken alumiininen nelilitrainen V8. Hengitys on toteutettu kahden sylinterin yläpuolisen nokka-akselin ja neliventtiilitekniikan voimin, tietysti vapaasti hengittävänä. Useimmat kilpakumppanit luottivat vielä kaksiventtiilikoneisiin 1990-luvun taitteessa.Toyotalle moottorivalinta oli merkittävä, sillä tehtaalla oli vain maltillisesti kokemusta henkilöautojen V8-moottoreista. Erityistä huomiota kiinnitettiin edustusauton moottorin pehmeään käyntiin, jonka koettiin vaikuttavan merkittävästi ajo- ja matkustusmukavuuteen. Lopputulokseen päästiin vähentämällä moottorin tasapainottomia massoja kolmanneksella. Valmistustoleransseissa Lexus kiri niin ikään kolmanneksen aiempaan verrattuna, liikkuvien osien painoissa toleranssit puolitettiin.Tehdas oli syystäkin erittäin ylpeä lopputulokseen, joten mainoksia myöten demonstroitiin auton kykyä ajaa moottoritienopeuksia dynamometrillä viinilasipyramidia tasapainotellen.Pyöräntuenta on toteutettu päällekkäisin kolmiotukivarsin edessä ja takana. Koeajetussa autoyksilössä jousituksen tehtävät hoidetaan ilmajousituksella, joka antaa auton etenemiselle sen arvolle sopivaa pehmeyttä. Suoritus lähes pärjää aikakauden kaasunestejousitukselle. Ikä tosin tuo arvoauton olemukseen lievää etunojaa. Sorainen ylämäki muistuttaa, että LS 400 on 260-hevosvoimainen takaveto. Moottorin päältä erottuva luistoneston aivolaatikko ei ole nykyisten ajonvakautusten tasolla reaktioajan suhteen, joten yliohjaus vaatii kuljettajan toimintaa. Erinomaisen alustan ansiosta ei ole kuitenkaan epäselvää, mitä auto on tekemässä, ja vain hitaahko ohjaus saa vastaohjaukseen pientä kiirettä.LS 400 ei ehkä ole erityisen terävä ajettava, mutta matkustusmukavuutta löytyy koko Euroopan halkomiseen, eivätkä edes kuopat hämmennä etenemistä. Aikalaisittain tarkoituksella etäinen ohjaustuntuma on nykyisin suorastaan hyvä. Kaasupolkimen painallukseen vastataan lineaarisesti voimalla ja hyrinällä.Vaihteistona on pehmeästi toimiva nelivaihteinen automaatti, jonka sähköiseen vaihto-ohjelmaan voi vaikuttaa ajotilanapeilla. Vaihteisto myös koordinoi tekemisiään moottorinohjauksen kanssa, joten sytytystä viivytetään vaihtotapahtuman aikana. Lexus kiinnitti myös erityistä huomiota kardaaniakselin tasapainotukseen. Tasauspyörästön hampaiden sopivuus puolestaan varmistettiin kuvia vertailevalla tietokoneella jo vuonna 1989!Edelleen moderniVakaa ja hiljainen kulku puolustavat paikkaansa vielä vuonna 2019. Hyvän auton merkki on, että päässä pyörivät vain erilaiset suunnitelmat reissuista, joita autolla voisi tehdä. Koeajolenkin on vaikea lakata hymyilemästä, sillä Lexus LS 400 on riemastuttavan tasapainoisesti mietitty auto.Täydellisyyden luonteeseen kuuluu, että sitä ei voi koskaan saavuttaa, mutta vuonna 1989 Lexus LS 400 oli ehdottomasti paras tapa jahdata haamurajaa.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lexus ja Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija