11.7.2019 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Micra Dig-T 100 X-Tronic – Omassa kuplassa kaikki kunnossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Automaattivaihteisto ja uusi moottori tekevät Micrasta Nissanin, joka sen olisi pitänyt alusta alkaen olla. Hyvää: Vaihteisto kaupungissa, pirteän näköinen. Huonoa: Vaihteisto kiihdytyksissä, melu, jousitusmukavuus, ahtaus, kallis. Auton koko mallinimen, Nissan Micra Dig-T 100 X-Tronic, tärkein kohta on luku 100. Se viittaa auton tehojen takaa löytyvään uuteen polttomoottoriin.Paperilla erot edeltäjään ovat pienet: 898 kuutiosenttinen rivikolmonen on vaihtunut 999 kuutiosenttimetriseen rivikolmoseen. Sata kuutiota, kymmenen hevosvoimaa, entä sitten? Se vanha moottori oli Micran Akilleen kantapää. Suuressa pikkuautovertailussa vuonna 2017 moitimme japanislaisautoa rasittavaksi: liikkeellelähtökierroksilla moottori oli ponneton, mutta heti kytkimen alkaessa purra turbo heräsi mukaan ja Micra nytkähti eteenpäin. Nissan sai kokeneenkin kuljettajan tuntemaan itsensä amatööriltä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuutioita ja hevosiaVanha moottori jäi historiaan uusien päästönormien johdosta. Nyt Micraa tarjotaan tällä litraisella 71-hevosvoimaisena tai turbon kera 100- ja 117-hevosvoimaisina versioina. Uutuusmoottorin ja manuaalin yhteistyöstä emme vielä voi kommentoida, sillä auto otettiin koeajoon automaattivaihteisena – sekin tuli tarjolle Micraan vasta uuden moottorin myötä.Automaatti on tyypiltään CVT- eli portaaton vaihteisto. Se sopii Micraan hyvin etenkin pikkuautolle tärkeässä kaupunkiympäristössä. Täyskiihdytyksissä vaihteisto välillä arpoo sopivaa välitystä, vauhtiin päästyään Nissan käyttää täyskaasulla "virtuaalivaihteita" Subarun tapaan, joten moottori ei huuda täyskiihdytyksellä vakiokierroksilla.Hidas hidastusIsoin ärsyke koittaa kiihdytyksen päättyessä, sillä kiihtyvyys tuntuu jatkuvan vielä hetken kaasunnoston jälkeenkin. Mistään vaaratilanteesta ei ole kyse, moottorin veto vain katkeaa sekunnin kymmenyksiä oletettua hitaammin. Piirteeseen tottunee, mutta satunnaista kuljettajaa se silti voi ärsyttää.Tekniset tiedot lupaavat Micran kiihtyvän nollasta sataan manuaalina 10,9 sekunnissa ja automaattina 13 sekunnissa. Syy löytynee CVT-vaihteiston hitaahkosta liikkeellelähdöstä, vauhtiin päästyään kiihtyvyys on ihan kohtalaista. Myös moottorin vääntömomentissa on eroa vaihteistosta riippuen: 5-vaihteisella manuaalilla tarjolla on 160 newtonmetriä, kun CVT:n kanssa maksimilukema on 144 newtonmetriä.Mistään huipputaloudellisesta voimanlähteestä tosin ei ole kyse: Helsinki–Kurikka–Helsinki -reitillä kulutus pyöri noin 6,5 litrassa per sata kilometriä. Se on tämän kokoluokan autolle paljon. Ongelmana hintaAutomaattivaihteistolla Nissan Micra tuntuu ihan toimivalle pikkuautolle, jossa suurempia ärsykkeitä ei juuri ole. Omassa kuplassaan Nissan on nyt pätevä tuote.Mutta vain omassa kuplassaan. Micran näyttävän kuoren alla piilee vanhahtava perusrakenne, joka tarkoittaa ahtaita tiloja, korkeahkoa melutasoa ja paikoin keskinkertaista jousitusmukavuutta. Se tarjoaa sitä pikkuautoelämystä, josta monet kilpailijat ovat jo päässeet ohi.Vanhanaikaisuuden hyväksyisi, jos hinta olisi houkutteleva. Nyt Nissan pyytää jo 71-hevosvoimaisesta perusmallin Micrasta 17 071 euroa. Kilpailjoilta saa halvemmalla enemmän tilaa, parempaa ajettavuutta, korkealuokkaisempaa mukavuutta ja runsaampaa turbovoimaa. Koeajetun N-Connecta -varustellun automaatin 20 560 eurolla saa sitten jo vaikka mitä muutakin.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.6.2025 Ajatuksia autoista Aika entinen ei koskaan enää palaa: Dieselgate rikkoi autoalan viattomuuden 10 vuotta sitten – Ajatuksia autoista 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 7.6.2025 Yleinen Volvo keksii turvavyön uudelleen – nyt tekoälyllä ja ohjelmistopäivityksillä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä 6.6.2025 Uutinen Kiinan kuristusote: nousevatko harvinaiset maametallit ja magneetit seuraaviksi piisiruiksi? 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 5.6.2025 Ajoneuvot Lähes joka kolmas auto hylättiin katsastuksessa – myös sähköautojen viat kasvussa 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”