17.10.2023

Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle

Citroën ë-C3 sähköauto 24000 euroa

Tuttu C3 päivittyy isosti ja samalla tapahtuu sähköloikka. Citroën ë-C3 lupaa tuoda sähköistymistä massoille, sillä 320 km toimintamatkasta huolimatta auton hinta jää Euroopassa alle 24 000 euron.

Citroën ë-C3 uudistuu perinteistä sukupolvivaihdosta komeammin, kiitos sähköistyksen. Merkki palaa juurilleen mukavan kansanautoilun pariin. Varsinainen otsikkotäky auton kohdalla on sen hinnoittelu, sillä Keski-Euroopan markkinoilla hinta jää alle 24 000 euron.

Vastineeksi rahalle saa kompaktin 44 kilowattitunnin akun (LFP), josta puristetaan kuitenkin 320 kilometrin WLTP-toimintamatka. Pikalatauksen huipputeho on 100 kW, joten 20-80% lataukselle ilmoitetaan 26 minuutin aika. Type 2 -laturi on vakiona 7 kW yksivaiheinen, mutta lisävarustelistalla on suomalaisittain hehkeämpi 11 kW kolmivaihelaturi.

Citroën ë-C3 sähköauto 24000 euroa

Vuonna 2025 tarjolle tulee 200 kilometrin toimintamatkaan suunniteltu versio, jonka hinta jää eurooppalaisilla markkina-alueilla alle 20 000 euron.

Sähkömoottori on 83 kW (113 hv) ja sillä saavutetaan 0–100 km/h kiihtyvyys leppoisassa 11 sekunnissa. Huippunopeus on maltilliset 135 km/h.

Citroën ë-C3 sähköauto 24000 euroa
Takaoven värisomisteen voi halutessaan vaihtaa mieleisekseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukavammin ja mielenkiintoisemmin

Muuten B-segmentin auto on tutuilla juonilla. Kulmikas keulailme ja pystysuuntainen tuulilasi on lainattu Citroën Oli -konseptiautosta. Korkeutta autolla on 1,57 metriä, joten se on myös tuntuvasti crossoverhenkisempi kuin edeltäjänsä ja ajoasennon kerrotaan olevan korkea verrattuna muihin B-segmenttiläisiin. Pituutta ë-C3:lla on 4 015 mm ja akseliväliä on 2 541 mm. Leveys kirjoitetaan muotoon 1 755 mm, Omamassa on 1 477 kg.

Citroën ë-C3 sähköauto 24000 euroa

Maavaraa ë-C3:lla on 163 mm, mikä on 28 mm enemmän edelliseen C3:een verrattuna. Auto on myös 19 mm pidempi kuin edellisen polven C3 ja maltilliset 6 mm leveämpi, mutta edelleen pysytellään B-segmentin raameissa.

Tavaratilaa on 310 litraa. Sisustassa uutta on väljempien olojen lisäksi Citroënin uusi C-Zen Lounge -kojelautakonsepti, jossa mittaristo on korvattu kokonaan tuulilasin alareunaan heijastettavalla näytöllä (Citroën HUD), joka tosin projisoidaan lasin alla olevalle alueelle. Max-varustelussa kojelaudassa on lisäksi 10,25-tuumainen, mutta perusvarustelussa (“You”) tietoviihdejärjestelmän roolia hoitaa oma älypuhelin omalla sovelluksella. Istuimet ovat Citroënille totuttuun tapaan muhkeat.

Citroën ë-C3 sähköauto 24000 euroa

Etuistuimilla tunnelma on tuttua nyky-Citroënia, joskin uusi mittaristoratkaisu on kompakti ja selkeä. Takaistuimilla ë-C3:n kompakti koko tekee itsensä tiettäväksi, sillä jalkatila ja istuimen korkeus paljastavat kyseessä olevan kuitenkin B-segmentin auton.

Citroën ë-C3 sähköauto 24000 euroa

Citroënin viime vuosien tuttu iskunvaimennusratkaisu on pohjautunut progressiivisiin hydraulivaimentimiin, jossa hydrauliset “pohjaanlyöntikumit” osallistuvat suurempien heittojen hallintaan pehmeän iskunvaimentimen lisäksi. Nyt ratkaisu on tuotu myös Citroën ë-C3:een.

Citroën ë-C3 sähköauto 24000 euroa

Perusrakenteena on Citroënin mukaan uusi “Smart Car Platform” -rakenne, joka merkitsee poikkeamista aiempien sähkösitruunoiden E-CMP-ratkaisusta. Myöhemmin markkinoille tulee myös polttomoottorimalli uudesta C3:sta.

Suomen hinnoittelu avoinna

Auton valmistusmaa on Slovakia, joten Citroën korostaa ylpeästi olevansa edullisimman eurooppalaisen sähköauton asialla. 

Citroën ë-C3 sähköauto 24000 euroa

Suomen hinta- ja varustelutiedoista puhuttaneen tarkemmin joulu-tammikuussa, joten Citroën ë-C3 jää vuoden 2024 puolelle. 

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat