17.10.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: Citroën ë-C3 – alle 24000 euroa ja 320 km sähköä kaikelle kansalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuttu C3 päivittyy isosti ja samalla tapahtuu sähköloikka. Citroën ë-C3 lupaa tuoda sähköistymistä massoille, sillä 320 km toimintamatkasta huolimatta auton hinta jää Euroopassa alle 24 000 euron. Citroën ë-C3 uudistuu perinteistä sukupolvivaihdosta komeammin, kiitos sähköistyksen. Merkki palaa juurilleen mukavan kansanautoilun pariin. Varsinainen otsikkotäky auton kohdalla on sen hinnoittelu, sillä Keski-Euroopan markkinoilla hinta jää alle 24 000 euron.Vastineeksi rahalle saa kompaktin 44 kilowattitunnin akun (LFP), josta puristetaan kuitenkin 320 kilometrin WLTP-toimintamatka. Pikalatauksen huipputeho on 100 kW, joten 20-80% lataukselle ilmoitetaan 26 minuutin aika. Type 2 -laturi on vakiona 7 kW yksivaiheinen, mutta lisävarustelistalla on suomalaisittain hehkeämpi 11 kW kolmivaihelaturi.Vuonna 2025 tarjolle tulee 200 kilometrin toimintamatkaan suunniteltu versio, jonka hinta jää eurooppalaisilla markkina-alueilla alle 20 000 euron.Sähkömoottori on 83 kW (113 hv) ja sillä saavutetaan 0–100 km/h kiihtyvyys leppoisassa 11 sekunnissa. Huippunopeus on maltilliset 135 km/h.Takaoven värisomisteen voi halutessaan vaihtaa mieleisekseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMukavammin ja mielenkiintoisemminMuuten B-segmentin auto on tutuilla juonilla. Kulmikas keulailme ja pystysuuntainen tuulilasi on lainattu Citroën Oli -konseptiautosta. Korkeutta autolla on 1,57 metriä, joten se on myös tuntuvasti crossoverhenkisempi kuin edeltäjänsä ja ajoasennon kerrotaan olevan korkea verrattuna muihin B-segmenttiläisiin. Pituutta ë-C3:lla on 4 015 mm ja akseliväliä on 2 541 mm. Leveys kirjoitetaan muotoon 1 755 mm, Omamassa on 1 477 kg.Maavaraa ë-C3:lla on 163 mm, mikä on 28 mm enemmän edelliseen C3:een verrattuna. Auto on myös 19 mm pidempi kuin edellisen polven C3 ja maltilliset 6 mm leveämpi, mutta edelleen pysytellään B-segmentin raameissa. Tavaratilaa on 310 litraa. Sisustassa uutta on väljempien olojen lisäksi Citroënin uusi C-Zen Lounge -kojelautakonsepti, jossa mittaristo on korvattu kokonaan tuulilasin alareunaan heijastettavalla näytöllä (Citroën HUD), joka tosin projisoidaan lasin alla olevalle alueelle. Max-varustelussa kojelaudassa on lisäksi 10,25-tuumainen, mutta perusvarustelussa (“You”) tietoviihdejärjestelmän roolia hoitaa oma älypuhelin omalla sovelluksella. Istuimet ovat Citroënille totuttuun tapaan muhkeat.Etuistuimilla tunnelma on tuttua nyky-Citroënia, joskin uusi mittaristoratkaisu on kompakti ja selkeä. Takaistuimilla ë-C3:n kompakti koko tekee itsensä tiettäväksi, sillä jalkatila ja istuimen korkeus paljastavat kyseessä olevan kuitenkin B-segmentin auton.Citroënin viime vuosien tuttu iskunvaimennusratkaisu on pohjautunut progressiivisiin hydraulivaimentimiin, jossa hydrauliset “pohjaanlyöntikumit” osallistuvat suurempien heittojen hallintaan pehmeän iskunvaimentimen lisäksi. Nyt ratkaisu on tuotu myös Citroën ë-C3:een.Perusrakenteena on Citroënin mukaan uusi “Smart Car Platform” -rakenne, joka merkitsee poikkeamista aiempien sähkösitruunoiden E-CMP-ratkaisusta. Myöhemmin markkinoille tulee myös polttomoottorimalli uudesta C3:sta.Suomen hinnoittelu avoinnaAuton valmistusmaa on Slovakia, joten Citroën korostaa ylpeästi olevansa edullisimman eurooppalaisen sähköauton asialla. Suomen hinta- ja varustelutiedoista puhuttaneen tarkemmin joulu-tammikuussa, joten Citroën ë-C3 jää vuoden 2024 puolelle. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle