31.8.2023

Koeistuttu: uusi Volkswagen Passat Variant – enemmän tilaa, sähköä ja nappuloita

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Volkswagen Passat siirtyy yhdeksänteen mallipolveen ainoastaan farmariversiona. Muuten uudistukset ovat tuttuja, sillä tehdas on kiinnittänyt huomiota sähköön, digitekniikkaan ja viime vuosien palautteeseen.

50 vuotta ja yli 30 miljoonaa myytyä autoa myöhemmin Volkswagen Passat saapuu jälleen, nyt B9-mallipolven muodossa. Sedan on pudotettu ohjelmasta pois, mutta Variant-farmarille on edelleen riittävästi kysyntää Euroopan työsuhdeautomarkkinoilla. Muutos sopii Passatille, josta on ollut farmarimalli jo alusta asti.

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Muiden muutosten takana ovat toiveet lisätilasta, lataushybridien kehittymisestä, digitoimintojen paranemisesta sekä Volkswagenille annetut palautteet esimerkiksi kahdeksannen sukupolven Golfin ja ID.3:n käyttöliittymistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Linjakkaammin suuri

Ulkomitoissa yksi määrittävimmistä on 50 millimetrillä kasvanut akseliväli (nyt 2 841 mm), mikä tuntuu erityisesti takaistuinten jalkatilassa. Koko auto on kasvanut peräti 144 millimetrillä ja pituus on nyt 4 917 mm. Leveyteen on otettu maltillinen 20 mm kasvu (1 852 mm) ja 1 506 mm korkeus on pysynyt lähes ennallaan. Ainakin numeroissa uusi Volkswagen Passat Variant on siis edeltäjäänsä kookkaampi auto.

Koska korkeus ja leveys ovat lähestulkoon ennallaan, näkyy pituuskasvu auton muuttuneina mittasuhteina. Ainoa kohta, jossa uusi malli on hiukan vanhaa naftimpi on takalasin yläreuna, sillä lasia on kallistettu voimakkaammin vauhdikkaamman olemuksen saavuttamiseksi. 

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Volkswagen Passat Variant on saanut myös todellisen aeropäivityksen. Edeltäneen mallin 0,31 ilmanvastuskerroin on vaihtunut arvoon 0,25, mikä on merkittävä parannus. Muutosten takana on esimerkiksi keulan pyöreämpi olemus selkeillä ilmanohjaimilla ja pohjan virtausten optimoinnilla. Myös takalasin aluetta on pohdittu, jotta autosta erkaneva ilmavirta ei aiheuttaisi ylimääräistä vastusta. Jäämme odottamaan, näkyykö aerotyö myös puurolumen ja rännän kanssa.

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Keulalla uusissa ajovaloissa on erottautuva tuplalinssilook. Mielenkiintoisesti Volkswagenilta kerrottiin, että uusimman polven HD-matriisivalojen toimintojen sijaan Passatin matriisivaloissa on panostettu valotehoon. Luonnollisesti valoilla ja sitä ympäröivillä elementeillä on haluttu korostaa auton leveyttä, kuten nykymuotiin kuuluu. Samasta syystä takana suositaan yhtenäistä valopalkkia kolmiulotteishenkisten takavalojen välissä ja myös muussa perän muotoilussa korostetaan auton leveyttä.

Palautekeskustelun tulos

Sisällä matkustamossa nähdään yhdistelmänä uutta ja vanhaa. Kojelaudan keskiosaa komistaa varustelusta riippuen 12,9- tai 15-tuumainen kosketusnäyttö. Näytön alareunassa olevat hipaisupinnat ovat vihdoin saaneet taustavalon ja sanamuodoista päätellen palautetta on tullut paljon. 

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

MIB4-tietoviihdejärjestelmä on tyyliltään yhteinen tulevan ID.7-“sähköpassatin” kanssa, joskin polttomoottoriauto tinkii hiukan kaikkein kehittyneimmistä toiminnoista. Passat osaa kuitenkin opetella esimerkiksi kotipihan muodon etäpysäköintiä ajatellen ja myös Ida-ääniavustin korvaa aiemman ääniohjauksen. Järjestelmä toimii nopeasti ja sen valikkorakenteita on yksinkertaistettu. Ajatuksena on myös, että käyttäjän yleisimmät toiminnot nostetaan pikavalittaviksi suosikeiksi. Näytön alaosassa olevat ilmastoinnin toiminnot eivät karkaa enää mihinkään sovelluksesta toiseen vaihdettaessa.

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Mittaristo on 10,25-tuumainen. Mielenkiintoisesti mittariston suojakyhmy on jätetty pois, sillä näytön heijastamaton pinta on tehtaan mukaan riittävä ratkaisu. Melko kiiltelevässä olosuhteessa tehty koeistuminen puoltaa alustavasti näkemystä, mutta jäämme odottamaan käyttäjäkokemuksia. Lisäksi kuljettajalla on käytössään tuulilasin heijastusnäyttö.

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Hallintalaitteissa on siirrytty ID.Buzz-tyyppisesti ohjauspylväässä olevaan vaihdevalitsimeen, sillä manuaalivaihteistoja ei tule. Vasemmassa viiksessä on siis vilkun lisäksi lasinpyyhkimen toiminnot. Ohjauspyörässä on palattu perinteisiin nappeihin yleisesti vihattujen hipaisupintojen jälkeen, joten palaute on selvästi mennyt perille myös tässä asiassa.

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Keskitunnelissa olevan älypuhelinkolon langatonta lataustehoa on nostettu ja lokeroon on lisätty viilennys. Muutoksilla pitäisi välttyä tilanteelta, jossa älypuhelimen käyttö Apple CarPlayn tai Android Auton kautta vei kaiken, mitä lämpötilarajoitteinen lataus pystyi antamaan. 

Ison auton tuntu

Sisustan materiaaleissa käytetään aiempaa enemmän erilaisia kierrätysmateriaaleja, mutta  siitä huolimatta Passatin matkustamossa vallitsee välittömästi tunnistettava tunnelma niin ergonomiassa kuin laatuvaikutelmassa. VW on tosin kiinnittänyt huomiota myös laatuvaikutelmaan lisäämällä esimerkiksi tikkauksia. Uusissa istuinvaihtoehdoissa ja hierontatoiminnoissa on otettu oppia ID.7:sta, vaikka istuinosaan asti ulottuva hieronta ei tulekaan Passatiin. Akustiikkapaketin myötä myös sivulasit saavat äänieristyksen. 

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Apukuljettajan kohdalla kojelaudassa on uusi valopaneeli, joka vaihtuu auton varustetason mukaan. Sisustan valaistusvärit ovat muokattavissa kattavasti, joskin suunnittelijoiden pyynnöstä samaan aikaan käytössä voi olla vain kaksi eri väriä eri puolilla ohjaamoa.

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Tilaa on myös takaistuimilla hyvin, joten kasvaneet mitat todella tuntuvat. Tavaratilaa on perusmalleissa 690 litraa (+40 litraa) ja se on laajennettavissa 1 920 litraan takaistuimet kaatamalla. Lataushybridit antavat kuitenkin noin 140 litraa tasoitusta polttomoottorimalleille, sillä tavaratilan pohjan alla oleva kutistuu pois lähes kokonaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Palikkalaatikon päivitys

Pinnan alla Volkswagen Passat avaa pelin tehtaan uudistetun perusrakenteen osalta. Poikittaismoottoristen autojen MQB-pohjarakenne on päivitetty nyt MQB Evoksi.  Jokaista perusrakenteen komponenttia on mietitty päivitystyössä uudelleen, sillä samoista palikoista kootaan myös muita lähivuosien Volkkareita. 

Moottorivaihtoehdoissa on tarjolla lähes kaikkea. Dieseleissä käytössä on 2,0-litrainen TDI (EA288), jonka tehoversiot ovat 90 kW, 110 kW ja 142 kW. Ilmeisimmin pienitehoisin vaihtoehto jää pois Suomen maahantuontiohjelmasta. Vaihteistona on aina seitsemänvaihteinen DSG ja tehokkaimman version kanssa vetotapana on aina neliveto.

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

“Pelkät” bensiinivaihtoehdot perustuvat 2,0-litraiseen TSI:hin (EA888), jonka tehoversiot ovat 150 ja 195 kW. Dieselin tavoin vaihteistossa on seitsemän vaihdetta ja tehokkaamman version kanssa käytössä on aina 4Motion-neliveto. 

Kevythybridioptiona on nelisylinterinen ja 1,5-litrainen eTSI, jonka teho on 110 kW. Seitsemänvaihteinen DSG ja etuveto viimeistelevät kokonaisuuden.

Suomalaisten kannalta mielenkiintoisimmat optiot lienevät lataushybridit. Kumpikin eHybrid-optio perustuu 1,5-litraiseen TSI Evo 2 -bensiinimoottoriin ja 85 kW sähkömoottoriin. Vaihteistona on kuusivaihteinen DSG ja vetotapana etuveto. Yhteistehon vaihtoehdot ovat 150 kW (204 hv) ja 200 kW (272 hv). 45 litran polttoainetankin ansiosta toimintamatkaa on jopa 1 000 km. 

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Akustona molemmissa vaihtoehdoissa on 19,7 kWh, merkiten lähes tuplausta edelliseen mallipolveen verrattuna. WLTP-toimintamatka sijoittuu noin 100 kilometrin tuntumaan pelkällä sähköllä ajettaessa. Merkittävää on myös AC-lataustehon nostaminen 11 kilowattiin ja 50 kW pikalatauksen mahdollisuus. Volkswagenin mukaan pikalatausmahdollisuus on vakiovaruste.

Kysyttäessä lataushybridin ja nelivedon yhdistelmästä vastaus on selkeä: ei tule. Lataushybridin akku on sijoitettu taka-akselin eteen ja polttoainetankki akselin päälle, joten mekaaninen neliveto ei tule kysymykseen. Sähköisesti toteutettua taka-akselia ei haluttu tehdä myöskään tila- ja akkukapasiteettisyistä. Lohdutuksena lataushybridien vetomassat ovat 1 800 kg ja 2 000 kg malliversiosta riippuen. 

Volkswagenilla on mietitty Passat myös eräänlaisena vaihtoehtona tai malliston jatkajana ID.7:lle ja sen tulevalle farmariversiolle, joten täyssähköinen neliveto löytyy toki sisarmallin piiristä.

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

MQB Evo näkyy myös alustarakenteessa, sillä Passat saa vaihtoehdoksi uuden sähkösäätöisen iskunvaimennuksen, jossa iskunvaimentimissa on nyt kaksi venttiiliä tarkemman kontrollin saavuttamiseksi. Uusi järjestelmä on saanut nimen DCC Pro erotukseksi yksiventtiili-iskareihin perustuvasta DCC:stä. Uudella järjestelmällä iskunvaimentimiin on saatu enemmän säätövaraa mukavuus- ja urheiluasetusten välille. 

Škoda-kysymys

Uusi Volkswagen Passat valmistetaan samalla tuotalinjalla tulevan Škoda Superbin kanssa, mutta malleissa on odotettavissa tiettyjä eroja esimerkiksi kuljettajaergonomian suhteen.

Toinen mielenkiintoinen kysymys koskee Škodan tuttuja “Simply clever” -ergonomianiksejä. Volkswagenilta huomautetaan, että osa ideoista on lähtöisin Volkswagnilta, osa taasen Škodalta, mutta ratkaisuja nähdään nyt Passatissakin. Etuovien sateenvarjokolo, perhosmaisesti aukeava keskikonsolin säilytyslokero, mukitelineiden kumitassut ja tuulilasin pesunesteen suppilokorkki ovat esimerkkejä ideoista, jotka näkyvät nyt myös Passatissa. 

Volkswagen Passat Variant uusi farmari B9

Yksi kuitenkin puuttuu. Polttoainetankin luukussa oleva jääskraba on Škodan mukaan heidän nimikkotemppunsa, joten sitä ei Volkswagenissa nähdä.

Suomeen alkuvuodesta

Liikenteessä uusi Volkswagen Passat nähdään alkuvuonna 2024 ja tilauskirjoja on kaavailtu avattavaksi marraskuussa 2023. Tuolloin varmistuvat myös Suomen mallivalikoima, varustetasot sekä hinnoittelu. Tehtaan mukaan varustelussa suositaan entistä enemmän paketteja, sillä tavoitteena on, että haluamansa auton saisi koottua noin 20 klikkauksella verkkosivujen konfiguraattorissa.

Saksassa mallin lähtöhinta on puristettu alle 40 000 euron ja hiukan myöhemmin saapuvien lataushybridien hinnan arvioidaan asettuvan noin 50 000 euron tuntumaan.  

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat