19.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Volkswagen Tiguan on palautteen tulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmannen mallipolven Volkswagen Tiguan jatkaa merkin katumaasturisuosikin tarinaa voimakkaalla digisiirtymällä. Pellin alla ideat ovat tuttuja hiljattain esitellystä Passatista. 2008 ensiesitelty Volkswagen Tiguan ei ehkä ole vielä aivan samanlaisessa asemassa merkkinsä mallistossa kuin vaikkapa Passat tai Golf, mutta kahden sukupolven aikana Tiikerin ja Iguaanin yhdistelmästä on tullut selvästi pidetty automalli. Nyt kolmanteen polveen lähdetään tuttuun tapaan digin ja sähkön voimin, mutta myös perusrakenteen vaihtuminen MQB Evoksi tekee Tiguanin uudistumisesta samankaltaisen tapauksen kuin sisarmalli Passatin kohdalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySulavampi siluettiVolkswagen Tiguanin kohdalla mitat ovat pysyneet lähes ennallaan. Leveys ja akseliväli (2 680 mm) ovat tismalleen samat edeltäjän kanssa. Korkeudessakin kyse on millimetreistä ja vain pituuteen tulleet 30 mm ovat merkittävä muutos. Mittamuutosten vähyydestä huolimatta esimerkiksi pääntilaa on loihdittu noin sentti etu- ja takapenkkiläisille ja tavaratila on kasvanut 37 litralla polttomoottorimalleissa. Muotoiluseikoista merkittävin on ilmanvastuskertoimen laskeminen 0,33:sta 0,28:aan, millä pitäisi olla tuntuva vaikutus tankatessa. Muutoksen osana keulan jäähdytysaukot on siirretty alemmas puskuriin, antaen voimakkaan kanaverkkolookin.Uudet ajovalot ovat litteämmän oloiset ja vaihtoehtona on HD Matrix -valot, joissa on 19 200 valolediä per umpio. Valot on kehitetty yhdellä kertaa isoveli Touaregin kanssa ja niiden avulla voidaan esimerkiksi ohjata valomatto osoittamaan oma kaista tietyöalueilla. Valojen välissä on uudelleen suunniteltu vaakasuuntainen palkki, joka on osassa malliversioita osittain valaistu.Siluetissa uutta on esimerkiksi ovenkahvojen laskeminen alemmas ja auton olkalinjoja on muotoiltu voimakkaammin. Sivupeilit on lainattu ID.4:stä ja takaspoilerin tarkoituksena on putsata jättöilman virtaus. Takavalojen välissä oleva palkki on valaistu varustelusta riippuen.Tuttu tiikeriSisustassa Tiguanissa on paljon tuttua, ainesten tullessa Passatin lisäksi edellisestä Tiguanista. 10,25-tuumainen kuljettajan mittaristonäyttö on saanut heijastamattoman pinnoitteen, joten mittariston varjostimesta on luovuttu. 12,9-tuumainen tai 15-tuumainen kojelaudan keskinäyttö käyttää uutta MIB4-vaiheen järjestelmää, joka on tuttu esimerkiksi ID.7:stä tai jälleen Passatista. Valikoita on yksinkertaistettu, oikoteitä lisätty ja uusi IDA-ääniavustin on jopa hyödyllinen, joskin vain englanniksi. Lisäksi kojelaudassa on oma valopaneelinsa etumatkustajan kohdalla, joka muistuttaa auton varustelusta ja näyttää valitun sisävärin. Hallintalaitteissa Tiguan seurailee myös muita uudehkoja Volkswageneita, sillä vaihdevalitsin on siirretty omaan viikseensä ja lasinpyyhinten toiminnot on siirretty vilkkuviikseen. Ohjauspyörässä on jälleen “oikeita nappeja” hipaisukytkimien tuoman palautteen myötä. Ergonomiaan vaikuttavat myös saatavilla olevat uudet ErgoActive Plus -istuimet, joissa on 10 hieronta-aluetta selälle. Tiguanin oma temppu on uusi digitaalinen monivalintarulla keskitunnelissa. Volkswagenin mukaan ideana oli kopioida edeltäneen Tiguanin 4Motion grip-kytkin, mutta antaa rullalle uusia käyttötarkoituksia äänenvoimakkuuden säädöstä ajotilojen tai uusien sisätunnelmien valintaan. Sisätilojen puoelsta Volkswagen Tiguan säilyttää tutun olemuksensa, eli autossa istutaan selvästi sedaneita pystymmässä niin etu- kuin takapenkeillä. Materiaaleissa ja ergonomiassa kehitys mukailee muita saman polven Volkswageneita, mutta esimerkiksi Golfista ja ID.3:sta saatu palaute materiaaleista on selvästi mennyt perille. Aika näyttää, miten periaatteessa kiva monitoimirulla keskitunnelissa asettuu käyttöön, vai jättävätkö käyttäjät siihen äänenvoimakkuuden ikuisiksi ajoiksi. Hauskana yksityiskohtana Tiguanin takaovien ikkunalaseissa on nyt nähtävissä tiikeri ja iguaani. Ladattava leguaaniVoimalinjojen osalta uusi Volkswagen Tiguan noudattelee myös samaa linjaa uuden Passatin kanssa, sillä ne molemmat perustuvat päivitettyyn MQB Evo -perusrakenteeseen. Polttomoottorivaihtoehtoja on yhteensä kuusi. Dieselin kohdalla vaihtoehtona on 2,0-litrainen TDI (EA288), josta Tiguanissa nähdään 110 kW (150 hv) etuvetoversio tai 142 kW 4Motion-nelivetoversio. Molempien parina on seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.Bensiinimallien kohdalla tarjolla on 1,5-litrainen eTSI-kevythybridi joko 96 (130 hv) tai 110 kW vaihtoehtona etuvedon yhteydessä. Nelivetomallien kohdalla voimanlähteenä on tuttu EA888, eli 2,0-litrainen TSI ilman kevythybridiä. 4Motionien kohdalla tehovaihtoehdot ovat 150 kW tai 195 kW (265 hv). Bensiinimallien yhteydessä vaihteistona on aina seitsemänvaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti.Nelivetomallien kohdalla Tiguanin vetomassa yltää 2 300 kilogrammaan asti.Suomen kannalta mielenkiintoisin voimalinjavaihtoehto on eHybrid-lataushybridi. 19,7 kilowattituntiin kasvatettu akku antaa Tiguanille noin 100 kilometrin sähköisen toimintamatkan. Bensiinimoottori on 1,5-litrainen TSI evo 2 (EA211). Lataushybridit ovat saatavissa joko 150 kW tai 200 kW teholla. Vaihteistona on aina kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti 85 kW sähkömoottorilla ja vetotapana etuveto. Lataushybridistä tuskin tulee nelivetoversiota akun majaillessa taka-akselin tuntumassa. Lataushybridin akku myös vaatii oman osansa tavaratilan pohjan alla olevasta tilasta.Lataushybridin mielenkiintoisiin puoliin kuuluu myös sen latauskapasiteetin kasvattaminen. Type 2 AC-lataus sujuu nyt enimmillään 11 kW teholla ja lisäksi Tiguanissa on vaihtoehtona pikaladata akku 50 kW teholla. Pikaladatessa lataushybridin akku latautuu 10-80% noin 25 minuutissa, soveltuen jaloittelutauon yhteyteen. MQB Evon myötä myös säädettävä iskunvaimennus on päivittynyt uuteen DCC Pro -versioon, jossa kaksiventtiili-iskunvaimentimien ansiosta Tiguanilla on aiempaa laajempi mukautumiskyky erilaisiin ajotilanteisiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevättä kohtiUusi Volkswagen Tiguan saapuu markkinoille Passatin kanssa tasatahtia, joten tilauskirjat aukenevat vielä loppuvuoden aikana ja autoja voi odotella kevään korvilla. Saksassa Tiguan-malliston lähtöhinta asettuu 36 600 euroon, eikä liene tuulesta temmattua arvioida, että noin 10 000 euron hintaeron lataushybridin kohdalla voisi päteä sisarmalli Passatin tavoin. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä