23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä GTX-sporttia tarjotaan nyt myös Volkswagenin sähköpakuun, mutta samalla tulevat muut ominaisuudet ovat ehkä käyttäjän kannalta mielenkiintoisempia. Volkswagen on esitellyt urheilusävyisiä sähkömalleja GTX-mallimerkinnän avulla. Alkuvuoden malliesittelyihin liittyy myös ID. Buzz GTX, joka tosin on mielenkiintoinen ehkä hiukan eri syistä kuin vaikkapa ID.3 GTX. Tehdas toki muistuttaa, että 250 kW (340 hv) tekee autosta tehokkaimman "Bullin" koskaan, mitä ei ole maltillisten Type 2 Kleinbusien jälkeen vaikea uskoa. Todellinen etu GTX:stä saavutetaan kuitenkin 4Motion-nelivedon muodossa. Samalla pakettiauton vetokyky kasvaa enimmillään 1 800 kilogrammaan, mikä on tuntuva parannus ammattikäytössä. Toki 0–100 km/h onnistuu myös 6,5 sekunnissa teholisäyksen ansiosta, mutta tavaroiden tai kyytiläisten hölskyttely lienee harvoin tarkoituksenmukaista. Volkswagen ID. Buzz GTX esittelee samalla Eurooppaan Buzzin pitkän akselivälin version, joka tuo tarjolle kuusi- ja seitsemänpaikkaiset versiot. Keskimmäisen istuinrivin saa halutessaan kaksi- tai kolmipaikkaisena ja niiden pituussäädössä on perus-Buzzia enemmän säätövaraa. Kaikki istuimet käytössä seitsemänpaikkaisessa Buzzissa on 306 litraa tavaratilaa ja istuimet käännettynä enimmillään 2 469 litraa. Tilaa on reilut 340 litraa perus-Buzzia enemmän. Pitkän akselivälin yhteydessä saatavilla on myös panoraamalasikatto sähköisellä maitolasilla, ikään kuin viittauksena vanhoihin Samba-pikkubusseihin.Pitkän akselivälin myötä tarjolla myös akkukoko kasvaa. ID. Buzz GTX LWB:ssä on 86 kWh akkukoko (91 kWh brutto). Isomman akkuversion pikalatausteho on 200 kW. Tavallisen akselivälin ID. Buzz luottaa 79 kilowattitunnin akkuun, jonka pikalatauksen huipputeho on 185 kW. Ulkoisesti Volkswagen ID. Buzz GTX noudattelee muita uusia GTX-malleja. Hiukan asenteellisemmat puskurit on varustettu kiiltomustilla yksityiskohdilla ja edessä nuolimallisilla valoilla. Myös vannedesigneissa on eroja. Cherry red on uusi ulkoväri, joka on saatavissa joko yksi- tai kaksivärisenä yhdessä hopeanharmaan kanssa. Sisustassa erot ovat muita GTX-malleja vähäisemmät, mutta punaiset ompeleet ja musta kattoverhoilu ovat malliversion erikoispiirteitä. Uusi tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 12,9 tuumaa (+0,9 tuumaa edeltäjään) ja se tukee uudempaa ohjelmistoversiota Ida-ääniavustimen kera. Myöhemmin luvassa on myös ChatGPT-tekoälypäivitys, jonka pitäisi kasvattaa Idan vastausmahdollisuuksia tuntuvasti. Tuulilasin heijastusnäyttö ja Park Assist Plus -pysäköintiavustin kuuluvat myös päivitettyyn varustevalikoimaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen Golf R – puoliksi paholainen 9.6.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID.7 GTX lupailee kevyttä sporttausta sähkösedaniin 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 14.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer GTX – sähköfarkun sporttiverkkarit 13.3.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.3 GTX haikailee GTI-Golfien suuntaan 19.2.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Volkswagen ID.7 Tourer – 685 km kauas on pitkäkaton matka 24.1.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Volkswagen Golf tuo 100 km sähkömatkaa ja valot hipaisuhyllylle 13.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.7 – lippulaiva niille joita katumaasturit eivät kiinnosta 19.9.2023 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Volkswagen Tiguan on palautteen tulos Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä