8.10.2017 Ajoneuvot Koenigsegg näpäyttää: Agera RS rikkoi Bugatti Chironin ennätyksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugatti Chironin 42 sekunnin spurtti 0–400–0 km/h aiheutti ruotslaisessa superautovalmistajassa lähinnä hymähtelyä. Maailman shokeeravimpiin autovalmistajiin kuuluva ruotsalainen Koenigsegg kertoi siirtäneensä hyperautojen 0–400–0 km/h -kokeen ennätystä merkittävästi suhteessa äärimmäiseen Bugatti Chironiin. Kiihdytystä ja jarrutusta yhdistävässä kokeessa Chiron kellotti ajan 42 sekuntia, mikä sai Bugatin juhlatuulelle Frankfurtin autonäyttelyssä.Nyt Koenigsegg Agera RS suoriutui 0–400 km/h:n kiihdytyksestä ja sen jälkeisestä jarrutuksesta takaisin nollaan 36,44 sekunnissa. 1 958 metrin kiihdytyksellä Agera RS suoritti 0–400 km/h kiihdytyksen 26,88 sekunnissa. Jarrutukseen ruotsalaiselta superautolta meni puolestaan 483 metriä ja 9,56 sekuntia. Kaikkiaan 0–400–0 km/h -kokeeseen vaadittiin 2 441 metriä toisen maailmansodan aikaista Vandelin kiitorataa.Vaatimattomasti Koenigsegg huomauttaa, että varsinainen suoritus oli 0–403–0 km/h, johon kului 37,28 sekuntia ja 2 535 metriä. Aiemmin Koenigsegg oli suunnitellut toteuttavansa testin sen erikoisella Regera-hybridimallilla ja ilmeisimmin ruotsalaisvalmistaja aikoo palata aiheeseen vielä myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoenigsegg Agera RSKoenigseggin mukaan yhtiö päätti aiemmista suunitelmista huolimatta käyttää kokeeseen Agera RS:ää, joka oli varustettu "1MW" moottoripäivityksellä, joka toi ruotsalaiseen superautoon 1 360 hevosvoiman ja 1 371 newtonmetrin puhdin. Lisäksi autossa oli Koenigseggin lisävarusteinen ja poistettava turvakehikko.Valmistaja mainitsee ennätystiedoissa, että 2,8 kilometriä pitkä Vandelin entinen sotilaskiitorata on huonossa kunnossa ja tätä varten testikuljettaja Niklas Lilja joutui ohjailemaan Agera RS:ää jonkin verran. Aiemmin Koenigsegg oli testannnut autoa lähinnä noin 300 km/h nopeuksiin saakka sen omalla Ängelholmin testiradalla, joten valmistaja joutui hiukan ohjelmoimaan takaspoilerin toimintaa 400 km/h rajaa lähestyttäessä.Betonipohjainen kiitorata ei tarjonnut myöskään kovin hyvää pitoa, joten Agera RS:n luistonesto rajoitti etenemistä vielä vaihdettaessa kolmosvaihteelta neloselle 183 km/h nopeudessa.Perustaja Christian von Koenigsegg ja kuljetusteipeissä ennätyksen suorittanut Agera RS.– Unelmat VOIVAT tulla toteen. Tarina Daavidista ja Goljatista jatkaa resonointiaan. On niin tärkeää visualisoida panoksemme ja tuloksemme. Se antaa polttoainetta unelmoijille ja visionääreille, jotka pyrkivät tavoitteidensa toteuttamiseen. SINÄ VOIT TEHDÄ SEN, huolimatta siitä, miten mahdottomalta se vaikuttaa. Se on todennäköisesti kaikkein tärkein puoli ja lopputulos siitä, mitä me teemme täällä Koenigseggilla, intoili perustaja Christian von Koenigsegg.– Haluan kiittää työntekijöitämme, yhteistyökumppaneitamme ja kaikkia, jotka ovat mukana nykyisessä tehtävässämme. Erityiskiitoksen täytyy kuulua kuljettajallemme Niklas Liljalle siitä ohjaimissa nähdystä teräksisestä päättäväisyydestä, jolla muutimme selkeän mahdollisuuden totiseksi todeksi.Lähde ja kuvat: Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa