8.10.2017 Ajoneuvot Koenigsegg näpäyttää: Agera RS rikkoi Bugatti Chironin ennätyksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugatti Chironin 42 sekunnin spurtti 0–400–0 km/h aiheutti ruotslaisessa superautovalmistajassa lähinnä hymähtelyä. Maailman shokeeravimpiin autovalmistajiin kuuluva ruotsalainen Koenigsegg kertoi siirtäneensä hyperautojen 0–400–0 km/h -kokeen ennätystä merkittävästi suhteessa äärimmäiseen Bugatti Chironiin. Kiihdytystä ja jarrutusta yhdistävässä kokeessa Chiron kellotti ajan 42 sekuntia, mikä sai Bugatin juhlatuulelle Frankfurtin autonäyttelyssä.Nyt Koenigsegg Agera RS suoriutui 0–400 km/h:n kiihdytyksestä ja sen jälkeisestä jarrutuksesta takaisin nollaan 36,44 sekunnissa. 1 958 metrin kiihdytyksellä Agera RS suoritti 0–400 km/h kiihdytyksen 26,88 sekunnissa. Jarrutukseen ruotsalaiselta superautolta meni puolestaan 483 metriä ja 9,56 sekuntia. Kaikkiaan 0–400–0 km/h -kokeeseen vaadittiin 2 441 metriä toisen maailmansodan aikaista Vandelin kiitorataa.Vaatimattomasti Koenigsegg huomauttaa, että varsinainen suoritus oli 0–403–0 km/h, johon kului 37,28 sekuntia ja 2 535 metriä. Aiemmin Koenigsegg oli suunnitellut toteuttavansa testin sen erikoisella Regera-hybridimallilla ja ilmeisimmin ruotsalaisvalmistaja aikoo palata aiheeseen vielä myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoenigsegg Agera RSKoenigseggin mukaan yhtiö päätti aiemmista suunitelmista huolimatta käyttää kokeeseen Agera RS:ää, joka oli varustettu "1MW" moottoripäivityksellä, joka toi ruotsalaiseen superautoon 1 360 hevosvoiman ja 1 371 newtonmetrin puhdin. Lisäksi autossa oli Koenigseggin lisävarusteinen ja poistettava turvakehikko.Valmistaja mainitsee ennätystiedoissa, että 2,8 kilometriä pitkä Vandelin entinen sotilaskiitorata on huonossa kunnossa ja tätä varten testikuljettaja Niklas Lilja joutui ohjailemaan Agera RS:ää jonkin verran. Aiemmin Koenigsegg oli testannnut autoa lähinnä noin 300 km/h nopeuksiin saakka sen omalla Ängelholmin testiradalla, joten valmistaja joutui hiukan ohjelmoimaan takaspoilerin toimintaa 400 km/h rajaa lähestyttäessä.Betonipohjainen kiitorata ei tarjonnut myöskään kovin hyvää pitoa, joten Agera RS:n luistonesto rajoitti etenemistä vielä vaihdettaessa kolmosvaihteelta neloselle 183 km/h nopeudessa.Perustaja Christian von Koenigsegg ja kuljetusteipeissä ennätyksen suorittanut Agera RS.– Unelmat VOIVAT tulla toteen. Tarina Daavidista ja Goljatista jatkaa resonointiaan. On niin tärkeää visualisoida panoksemme ja tuloksemme. Se antaa polttoainetta unelmoijille ja visionääreille, jotka pyrkivät tavoitteidensa toteuttamiseen. SINÄ VOIT TEHDÄ SEN, huolimatta siitä, miten mahdottomalta se vaikuttaa. Se on todennäköisesti kaikkein tärkein puoli ja lopputulos siitä, mitä me teemme täällä Koenigseggilla, intoili perustaja Christian von Koenigsegg.– Haluan kiittää työntekijöitämme, yhteistyökumppaneitamme ja kaikkia, jotka ovat mukana nykyisessä tehtävässämme. Erityiskiitoksen täytyy kuulua kuljettajallemme Niklas Liljalle siitä ohjaimissa nähdystä teräksisestä päättäväisyydestä, jolla muutimme selkeän mahdollisuuden totiseksi todeksi.Lähde ja kuvat: Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti