8.10.2017 Ajoneuvot Koenigsegg näpäyttää: Agera RS rikkoi Bugatti Chironin ennätyksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugatti Chironin 42 sekunnin spurtti 0–400–0 km/h aiheutti ruotslaisessa superautovalmistajassa lähinnä hymähtelyä. Maailman shokeeravimpiin autovalmistajiin kuuluva ruotsalainen Koenigsegg kertoi siirtäneensä hyperautojen 0–400–0 km/h -kokeen ennätystä merkittävästi suhteessa äärimmäiseen Bugatti Chironiin. Kiihdytystä ja jarrutusta yhdistävässä kokeessa Chiron kellotti ajan 42 sekuntia, mikä sai Bugatin juhlatuulelle Frankfurtin autonäyttelyssä. Nyt Koenigsegg Agera RS suoriutui 0–400 km/h:n kiihdytyksestä ja sen jälkeisestä jarrutuksesta takaisin nollaan 36,44 sekunnissa. 1 958 metrin kiihdytyksellä Agera RS suoritti 0–400 km/h kiihdytyksen 26,88 sekunnissa. Jarrutukseen ruotsalaiselta superautolta meni puolestaan 483 metriä ja 9,56 sekuntia. Kaikkiaan 0–400–0 km/h -kokeeseen vaadittiin 2 441 metriä toisen maailmansodan aikaista Vandelin kiitorataa. Vaatimattomasti Koenigsegg huomauttaa, että varsinainen suoritus oli 0–403–0 km/h, johon kului 37,28 sekuntia ja 2 535 metriä. Aiemmin Koenigsegg oli suunnitellut toteuttavansa testin sen erikoisella Regera-hybridimallilla ja ilmeisimmin ruotsalaisvalmistaja aikoo palata aiheeseen vielä myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koenigsegg Agera RS Koenigseggin mukaan yhtiö päätti aiemmista suunitelmista huolimatta käyttää kokeeseen Agera RS:ää, joka oli varustettu "1MW" moottoripäivityksellä, joka toi ruotsalaiseen superautoon 1 360 hevosvoiman ja 1 371 newtonmetrin puhdin. Lisäksi autossa oli Koenigseggin lisävarusteinen ja poistettava turvakehikko. Valmistaja mainitsee ennätystiedoissa, että 2,8 kilometriä pitkä Vandelin entinen sotilaskiitorata on huonossa kunnossa ja tätä varten testikuljettaja Niklas Lilja joutui ohjailemaan Agera RS:ää jonkin verran. Aiemmin Koenigsegg oli testannnut autoa lähinnä noin 300 km/h nopeuksiin saakka sen omalla Ängelholmin testiradalla, joten valmistaja joutui hiukan ohjelmoimaan takaspoilerin toimintaa 400 km/h rajaa lähestyttäessä. Betonipohjainen kiitorata ei tarjonnut myöskään kovin hyvää pitoa, joten Agera RS:n luistonesto rajoitti etenemistä vielä vaihdettaessa kolmosvaihteelta neloselle 183 km/h nopeudessa. Perustaja Christian von Koenigsegg ja kuljetusteipeissä ennätyksen suorittanut Agera RS. – Unelmat VOIVAT tulla toteen. Tarina Daavidista ja Goljatista jatkaa resonointiaan. On niin tärkeää visualisoida panoksemme ja tuloksemme. Se antaa polttoainetta unelmoijille ja visionääreille, jotka pyrkivät tavoitteidensa toteuttamiseen. SINÄ VOIT TEHDÄ SEN, huolimatta siitä, miten mahdottomalta se vaikuttaa. Se on todennäköisesti kaikkein tärkein puoli ja lopputulos siitä, mitä me teemme täällä Koenigseggilla, intoili perustaja Christian von Koenigsegg. – Haluan kiittää työntekijöitämme, yhteistyökumppaneitamme ja kaikkia, jotka ovat mukana nykyisessä tehtävässämme. Erityiskiitoksen täytyy kuulua kuljettajallemme Niklas Liljalle siitä ohjaimissa nähdystä teräksisestä päättäväisyydestä, jolla muutimme selkeän mahdollisuuden totiseksi todeksi. Lähde ja kuvat: Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt