3.4.2019 Ajoneuvot Kolmesti hybridi: uusi Ford Kuga tuo tekniikkaa ja tilaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kasvaneiden mittojen ohessa uusi Ford Kuga tuo tarjolle koko kattauksen hybridivaihtoehtoja. Suosittu katumaasturi Ford Kuga siirtyy seuraavaan mallipolveen uusien mittasuhteiden siivittämänä. Pinnan alla uusi Kuga on ensimmäinen Fordin katumaastureista, joka perustuu Focuksen tavoin uuteen C2-pohjarakenteeseen. Uudistuneen rakenteen ansiosta elopainosta on lähtenyt jopa 90 kilogrammaa edeltäjään nähden. Lihakset puolestaan näkyvät 10 prosenttia kasvaneena korin vääntöjäykkyytenä.Ulkoisesti uusi Ford Kuga onkin selvästi sukua Focukselle ja varsinkin Focus Activelle, vaikka tuulilasin linjakas kulma saa keulan vaikuttamaan muuhun autoon nähden irralliselta. Ajoneuvon pituudessa kasvua on tullut peräti 89 millimetriä, josta 20 mm juontuu pidemmästä akselivälistä. Leveyttä on venytetty sitäkin 44 millimetirä ja valmistajan mukaan kasvaneet mitat tuntuvat erityisesti matkustajien väljempinä oloina aina hartiatilasta alkaen. Kattolinjaa on hivutettu 20 mm alemmas, mutta tästä huolimatta uutuudessa pitäisi olla 13 mm enemmän pääntilaa kuin edellisen polven Kugassa.Ajan henkeen kuuluvasti Kuga on pakattu täyteen uusinta teknologiaa. Kojelaudassa on 8-tuumainen kosketusnäyttö (Sync 3) ja järjestelmä tukee Apple CarPlaytä ja Android Autoa vakiovarusteisesti. Tarjolla on myös FordPass Connect -nimellä kulkeva etähallintamahdollisuus älypuhelinsovellusta käyttäen. Mittaristossa on 12,3-tuumainen näyttö, jonka sulavasta integroinnista kojelautaan Ford on erityisen ylpeä. Myös mittaristonäytön 24-bitin väriavaruus saa valmistajalta innostuneen maininnan. Pikaisella koeistumisella luvassa on Fordin tuttua ergonomiaa sekä hyvän viimeistelyn ja paikoin kovanpuoleisten muovilaatujen vaihtelua.Kuljettajaa avustetaan työtehtävissä muun muassa tuulilasin heijastusnäytöllä, joka on suunniteltu toimimaan myös polarisoivien aurinkolasien kanssa. Kuga on varustettu myös nopeusmerkkien tunnistusjärjestelmällä ja kaistanpitoavustimella. Mukautuva ajovalojärjestelmä on varustettu kameraan perustuvalla kaarrevalojärjestelmällä ja liikennemerkkien valoavulla. Tarjolla on myös ajotilanteen mukaan valittavia ajotiloja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHybridi, hybridi, hybridiVoimalinjojen osalta Ford panostaa nyt voimakkaasti hybridivaihtoehtoihin. Perinteisten bensiini- ja dieselmoottoreiden lisäksi Kuga-mallistosta tulee löytymään niin ladattava pistokehybridi, (täys)hybridi kuin dieselmoottorin yhteyteen istutettu kevythybridikin.Perinteistä polttomoottoriosastoa edustavat dieseleissä 180-hevosvoimainen 2,0-litrainen EcoBlue ja 1,5-litrainen EcoBlue (120 hv). Bensiinivalikoimassa on 1,5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori 120 ja 150 hevosvoiman versioina. Kaikkia moottoreita on kehitetty edelleen paremman taloudellisuuden ja ajettavuuden saavuttamiseksi. Dieselmallien yhteydessä on saatavilla kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja tehokkaampi diesel on lisäksi varustettu nelivedolla.Hybrideistä miedoin on 150-hevosvoiman 2,0-litraisen dieselmoottorin yhteyteen kehitetty EcoBlue Hybrid. Starttimoottorin korvaavalla generaattoriyksiköllä ja 48 voltin sähköjärjestelmällä polttomoottoria avustava kokonaisuus pääsee noin 5,0 litran kulutukseen per 100 kilometriä, säästäen noin 0,7 litraa per 100 kilometriä pelkkään polttomoottoriin verrattuna.Kuga saa heti markkinoille tullessaan voimalinjavalikoimaansa lataushybridin. Kuga Plug-in Hybrid perustuu 2,5-litraisen Atkinson-syklillä käyvän bensiinimoottorin, sähkömoottorin ja 14,4 kWh litiumioniakuston yhteispeliin. Luvassa on 225 hevosvoiman yhteisteho ja noin 50 kilometrin toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa. Akun lataaminen 3,6 kilowatin latausteholla vie noin neljä tuntia.Myöhemmin 2020 mallistoon liittyy vielä Kuga Hybrid, jonka hybridijärjestelmä toimii ilman ulkoista lataamista. Polttomoottorina toimii jälleen 2,5-litrainen bensiinimoottori Atkinson-syklillä. Järjestelmän kokonaistehoksi on ilmoitettu 187 hevosvoimaa ja järjestelmä nähdään etuvedon lisäksi nelivetona automaattivaihteistolla varustettuna.Ford Kuga tulee markkinoille tänä vuonna Titanium, ST-Line ja Vignale -malliversioina.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähde: Ford Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa