14.3.2019

Koeajo: paksummat pohjat – Ford Focus Active

Ford Focus Active

Ford Focus Active tarjoaa lisää korkeutta ja sitä myötä katumaasturimaista ilmettä. Hyvää: moottori, tavaratila, räätälöitävyys varustein. Huonoa: lisävarusteiden hinnat, melko muovinen sisäilme.

Korotettu Active-malli on tullut tarjolle Fiestan lisäksi Focukseen ja sen farmarimalliin. Fordin Active-ajattelun taustalla on tarjota perusmassasta erottuvia automalleja, jotka houkuttelevat katumaastureihin mieltyneitä valitsemaan kuitenkin tavallisen henkilöauton.

Activen erottaa ulkoisesti perusversiosta, vaikka erot eivät ole kovin mittavia. Perus-Focukseen verrattuna vanteet ovat omanlaisensa, kattokiskot vakiovarusteena ja helmoihin on liitetty ilmettä luovat ja maalipintaa suojaavat muovilevikkeet.

Ford Focus Active

Tärkein ero tietysti maavara, jota Activessa on 30 milliä perus-Focusta enemmän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisäistä kilpailua

Vaivaton ajettavuus on yksi Focuksen eduista, eikä korotus ole sitä kadottanut. Muita Focuksen valtteja ovat kattava moottori- ja avustinkatras, järkevä tilankäyttö ja varsin tyylikäs ulkonäkö.

Koeajettu farmarikorinen Active tällä moottori-vaihteistoyhdistelmällä maksaa edullisimmillaan rapiat 29 900 euroa. Farkku-Focusta etsivä saa aika lailla samalla rahalla eli noin 29 600 eurolla samalla voimalinjalla varustetun ST-Line-varusteisen auton. Ja Titanium-varusteisena auto maksaa 29 450 euroa.

Tässä vertailussa ostajan täytyy punnita, kumpaa haluaa painottaa, maavaraa vai kattavampaa vakiovarustelua. Lisärahallahan saa mukavuutta ja turvallisuutta kohentavia lisävarusteita aina maksukyvyn kipurajoille asti.

Koeajoautossa esimerkiksi on farkussa erittäin mukava ja päivittäin tarpeellisuutensa osoittava ominaisuus eli sähkötoiminen jalan heilautuksella aukeava handsfree-takaluukku, joka on osa avaimetonta keskuslukitusta ja -käynnistystä. Tämä herkku maksaa 732 lisäeuroa.

Ford Focus Active

Muunneltavassa kontissa on tilaa tavaroille mukavat 608 litraa.

Mainio moottori

1,5-litrainen bensiinimoottori on uskollinen ja riittävän nöyrä kumppani. Tehoa löytyy tarvittaessa rivakoihinkin ohituksiin, perusajo taajamassa ja matkataipaleetkin sujuvat ongelmitta. Voimanlähde pelaa odotetusti myös kulutuksen kannalta.

Korotetun Focuksen valitsee se, joka haluaa ulkomuodoiltaan erottautua naapuruston perusautoista tai jonka harrastukset tai mökkimatkat vievät hieman kehnokuntoisimmille soraväylille. Varsinaiseen maastoon tällä autolla ei ole asiaa – tai ainakaan sieltä ei pääse takaisin asvaltille.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus

Lisätietoja: www.ford.fi/focus/active

Ford Focus Active 1.5 Ecoboost A8 Wagon

Hinta alkaen

29 924 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

36 232 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 496 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 6000 r/min

Vääntö

240 Nm (1600 r/min)

Vääntö

240 Nm (1600 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

202 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 7,4 (yhd.)

CO2-päästöt

162 g/km

Mitat

pituus 4693 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2700 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1500 / 720 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat