14.3.2019 Ajoneuvot Koeajo: paksummat pohjat – Ford Focus Active Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Focus Active tarjoaa lisää korkeutta ja sitä myötä katumaasturimaista ilmettä. Hyvää: moottori, tavaratila, räätälöitävyys varustein. Huonoa: lisävarusteiden hinnat, melko muovinen sisäilme. Korotettu Active-malli on tullut tarjolle Fiestan lisäksi Focukseen ja sen farmarimalliin. Fordin Active-ajattelun taustalla on tarjota perusmassasta erottuvia automalleja, jotka houkuttelevat katumaastureihin mieltyneitä valitsemaan kuitenkin tavallisen henkilöauton. Activen erottaa ulkoisesti perusversiosta, vaikka erot eivät ole kovin mittavia. Perus-Focukseen verrattuna vanteet ovat omanlaisensa, kattokiskot vakiovarusteena ja helmoihin on liitetty ilmettä luovat ja maalipintaa suojaavat muovilevikkeet. Tärkein ero tietysti maavara, jota Activessa on 30 milliä perus-Focusta enemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisäistä kilpailua Vaivaton ajettavuus on yksi Focuksen eduista, eikä korotus ole sitä kadottanut. Muita Focuksen valtteja ovat kattava moottori- ja avustinkatras, järkevä tilankäyttö ja varsin tyylikäs ulkonäkö. Koeajettu farmarikorinen Active tällä moottori-vaihteistoyhdistelmällä maksaa edullisimmillaan rapiat 29 900 euroa. Farkku-Focusta etsivä saa aika lailla samalla rahalla eli noin 29 600 eurolla samalla voimalinjalla varustetun ST-Line-varusteisen auton. Ja Titanium-varusteisena auto maksaa 29 450 euroa. Tässä vertailussa ostajan täytyy punnita, kumpaa haluaa painottaa, maavaraa vai kattavampaa vakiovarustelua. Lisärahallahan saa mukavuutta ja turvallisuutta kohentavia lisävarusteita aina maksukyvyn kipurajoille asti. Koeajoautossa esimerkiksi on farkussa erittäin mukava ja päivittäin tarpeellisuutensa osoittava ominaisuus eli sähkötoiminen jalan heilautuksella aukeava handsfree-takaluukku, joka on osa avaimetonta keskuslukitusta ja -käynnistystä. Tämä herkku maksaa 732 lisäeuroa. Muunneltavassa kontissa on tilaa tavaroille mukavat 608 litraa. Mainio moottori 1,5-litrainen bensiinimoottori on uskollinen ja riittävän nöyrä kumppani. Tehoa löytyy tarvittaessa rivakoihinkin ohituksiin, perusajo taajamassa ja matkataipaleetkin sujuvat ongelmitta. Voimanlähde pelaa odotetusti myös kulutuksen kannalta. Korotetun Focuksen valitsee se, joka haluaa ulkomuodoiltaan erottautua naapuruston perusautoista tai jonka harrastukset tai mökkimatkat vievät hieman kehnokuntoisimmille soraväylille. Varsinaiseen maastoon tällä autolla ei ole asiaa – tai ainakaan sieltä ei pääse takaisin asvaltille. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Lisätietoja: www.ford.fi/focus/active Ford Focus Active 1.5 Ecoboost A8 Wagon Hinta alkaen 29 924 € Koeajetun auton hinta varusteineen 36 232 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Vääntö 240 Nm (1600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 202 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 7,4 (yhd.) CO2-päästöt 162 g/km Mitat pituus 4693 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1532 mm, akseliväli 2700 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 720 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta