21.9.2022 Ajoneuvot Konseptiauto ja mallistouudistus: “Dacialle paras on vasta edessä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuren fanijoukon kerännyt Dacia valmistautuu mallistouudistukseen, joka yltää aina myymälöiden väritykseen asti. Samalla esiteltiin konseptiauto Manifesto, jonka ideoita nähdään aikanaan tuotannossa. Dacia esitteli uuden logonsa jo jokin aika sitten, mutta nyt muutos on saapumassa mallistoon asti. Samalla muuttuu koko brändi-ilme kattavasti aina myymälöistä sovelluksiin. Samalla Dacia esitteli Bigster- ja Manifesto-konseptiautoja, joista nähdään vähintäänkin tiettyjä ideoita tuotantomalleissa lähivuosina.Dacian nykyrooli peilautuu koko Renault-ryhmän 2021 esittelemään Renaulution-strategiaan. Merkin tehtävänä on nousta kohtuuhintaisten autojen valtamerkiksi. Kova inflaatio ja polttoaineiden hinnat ovat muuttaneet tilannetta nopeasti, mutta myyntitilastojen mukaan Dacia on vahvistunut tätä taustaa vasten. Rahalle saatava vaste on tärkeämpää kuin aikoihin.– Uskon, että Dacialle paras on vasta edessä, kommentoi myynti- ja markkinointijohtaja Xavier Martinet yhteenvetona.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKeulalla DCNykyisen malliston suurin uudistus on tietysti Dacian uusi logo. Nokalla autoissa nähdään uusi DC-merkki osana valkoista keulailmettä, jolla Dacia tietoisesti vähentää kromityylisten osien käyttöä autoissaan. Myös makeat harmaa ja vihreä khakiväri nähdään mallistossa.Takaluukussa muutos on hiukan maltillisempi, mutta DC-logon sijaan luukkuun on kirjoitettu nykytrendin mukaan irtokirjaimilla Dacia, joten ainakin takana oleva tunnistaa auton merkin vaivatta. Kromiosia on vähennetty myös mallimerkinnän muodossa.Sisällä merkittävin yksittäinen muutos on uudenmallinen Dacia-teksti keskellä ohjauspyörää, mutta muilta osin yleisilme on erittäin tuttu.Nykyisen malliston muutoksiin kuuluu myös Dacia Duster, joka saa sisarmalleista tutut taakkatelineeksi muunnettavat kattokaiteet 2023 aikana. Jo nyt Dusterin kojelaudan ilmasuuttimet muuttuvat muun malliston tyylisiksi.Mallistouudistuksen yhteydessä päivittyi myös hinnasto. Melkein kaikissa varustetasoissa tapahtui hinnan hienosäätämistä ylöspäin, mutta vastaavasti varustelu parani. Esimerkiksi ilmastointi on nykyisin vakiovaruste ja peruutuskamera on tuotu jo Sanderon ja Joggerin keskimmäisiin varustetasoihin. Dacia Dusterin hinnat alkavat jatkossa 20 399 eurosta ja huipulla on uusi Journey-varustetaso 26 399 eurolla.Enemmän digiä – ja läsnäoloaDacia panostaa jatkossa myös digitaalisuuteen. Kuljettajan älypuhelinta tietoviihdejärjestelmänä hyödyntävä Media Control -sovellus päivittyy edelleen ja Dacian lisätyn todellisuuden sovellus Dacia AR antaa mahdollisuuden tutustua mallistoon ja väreihin esimerkiksi omassa parkkiruudussa. Auton ohjekirja löytyy jatkossa sovelluksestakin.Merkki esitteli jopa suunnitelmaa, jossa Media Control -sovellusta ja kuljettajan älypuhelinta hyödynnettäisiin vireystilavalvonnassa puhelimen etukameran avulla. Tarkkaa aikataulua ei kuitenkaan uskallettu vielä antaa. Toinen aikatauluton uudistus oli lisävaruste, jolla Dacian kojelaudassa oleva kännykkäteline voitaisiin varustaa langattoman latauksen mahdollisuudella.Suuri osa autokaupasta tapahtuu vähintään osittain digitaalisena, joten digitaalisuudella on merkitystä erityisesti autoja ja rahoitusvaihtoehtoja vertailtaessa. Toisaalta Dacia haluaa yksinkertaistaa myymälöidensä kalusteita ja luopua “näyttö myyjän ja asiakkaan välissä” -tyylisistä työpöydistä, siirtäen myyjän samalle puolelle pöytää asiakkaiden kanssa.Askelia ympäristöönDacialla kommentoitiin omalta osaltaan myös asiakkaiden toiveita. Tehdas on esimerkiksi suunnittelemassa Joggeriin soveltuvaa laverin ja patjan yhdistelmää, jotta auto on muunnettavissa kahden hengen nukkumapaikaksi muutamassa minuutissa. Suunnitelmissa on myös ratkaisu, jossa Jogger voidaan yhdistää telttaan, muodostaen yhtenäisen sadesuojan ja majoitustilat neljälle. Ratkaisu saapuu saataville 2023. Ensi vuonna saapuu myös Dacian ensimmäinen hybridi, kun Jogger saa hybridivoimalinjan. Merkin sisällä odotetaan selvästi innolla sitä, miten hyvin sähköistetty voimalinja sopii Dacian profiiliin. Muualla Euroopassa Dacia jatkaa panostusta LPG-nestekaasuun, mikä on hyvä ratkaisu ajamisen hinnan kannalta siellä, missä nestekaasua on saatavilla.Kompakti Dacia Spring -sähköauto ei ole tulossa näillä näkymin Suomen markkinoille, sillä autosta ei ole tehty kylmän ilmaston versiota. Asia lienee ajankohtaisempi, mikäli Spring saa merkittävän uudistuspaketin tai siirtyy kokonaan toiseen mallipolveen.Kierrätysmuovi saapuu asteittain myös näkyviin osiin.Ympäristökysymyksiiä ajatellen mallistossa panostetaan jatkossa enemmän kierrätysmateriaaleihin. Nykyisestä 12% kierrätysmuovin osuudesta halutaan 20% osuuteen jo 2024 ja Starkle-kierrätysmuovia tuodaan rohkeasti myös näkyvillä oleviin komponentteihin.Ympäristötekona Dacia mainitsee myös autojen keveyden, sillä esimerkiksi Jogger on tehtaan mukaan 300 kilogrammaa “seuraavaa kilpailijaa” kevyempi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLähivuosina tapahtuuTulevina vuosina tapahtuu toki muutakin. Upouusi Dacia Duster saapuu 2024. Autosta ei kerrottu sen enempää suoranaisesti, mutta jo aiemmin esitelty Dacia Bigster -konseptiauto antanee vihjeitä tulevasta. Bigster on tosin nimensä mukaisesti reilusti kookkaampi kuin Duster, joten olisiko Bigsterissä ajatus seitsemänpaikkaisesta Dusterista? Kulmikkaan konseptiauton olemus on korostetun macho, mutta esimerkiksi sivuprofiilissa on selvää Dusteria. Varsinaisena uutuutena Dacia esitteli Manifesto-konseptin. Kyseessä on tutkielma siitä, millainen lähes ATV-tyylinen maastokirppu voisi olla romanialaismerkin kynäilemänä. Neliveto, ilmattomat renkaat, hyvät joustovarat ja avoin ohjaamo sanelevat voimakkaasti auton käyttökohteita. Esimerkiksi sähkölinjojen tarkastaminen tai muu maastossa suoritettava tehtävä on osana Dacian kaavailuja. Tosin auto ei ole tulossa tuotantoon sellaisenaan, mistä kertovat sangen sileäkuvioiset renkaatkin. Manifeston varsinainen ajatus on tutkia erilaisia yksityiskohtia. Esimerkiksi keulalla on yksi ajovalo, jonka tehoon on panostettu enemmän. Tarvittaessa valo voidaan ottaa mukaan maastoon. Sähköauton akku voidaan myös irroittaa varavoimaksi. Istuinten päälliset toimivat tarvittaessa makuupusseina ja muilta osin sisusta on painepestävissä. Kierrätysmuovin lisäksi kojelauta esimerkiksi on tehty korkkimateriaalista. Dacia on pohtinut myös varusteiden kiinnittämistä katolle sekä muualle autoon. – Aiemmin autot olivat kehityksen symboleita. Nyt ne ovat muutoksen symboleita, lausui toimitusjohtaja Denis Le Vot.Dacialle tulevaisuus näyttää hyvältä, vaikka merkki joutuukin jossain vaiheessa kohtaamaan sähkön ja rahalle saatavan vasteen risteyskohdan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster