21.9.2022 Ajoneuvot Konseptiauto ja mallistouudistus: “Dacialle paras on vasta edessä” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuren fanijoukon kerännyt Dacia valmistautuu mallistouudistukseen, joka yltää aina myymälöiden väritykseen asti. Samalla esiteltiin konseptiauto Manifesto, jonka ideoita nähdään aikanaan tuotannossa. Dacia esitteli uuden logonsa jo jokin aika sitten, mutta nyt muutos on saapumassa mallistoon asti. Samalla muuttuu koko brändi-ilme kattavasti aina myymälöistä sovelluksiin. Samalla Dacia esitteli Bigster- ja Manifesto-konseptiautoja, joista nähdään vähintäänkin tiettyjä ideoita tuotantomalleissa lähivuosina. Dacian nykyrooli peilautuu koko Renault-ryhmän 2021 esittelemään Renaulution-strategiaan. Merkin tehtävänä on nousta kohtuuhintaisten autojen valtamerkiksi. Kova inflaatio ja polttoaineiden hinnat ovat muuttaneet tilannetta nopeasti, mutta myyntitilastojen mukaan Dacia on vahvistunut tätä taustaa vasten. Rahalle saatava vaste on tärkeämpää kuin aikoihin. – Uskon, että Dacialle paras on vasta edessä, kommentoi myynti- ja markkinointijohtaja Xavier Martinet yhteenvetona. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Keulalla DC Nykyisen malliston suurin uudistus on tietysti Dacian uusi logo. Nokalla autoissa nähdään uusi DC-merkki osana valkoista keulailmettä, jolla Dacia tietoisesti vähentää kromityylisten osien käyttöä autoissaan. Myös makeat harmaa ja vihreä khakiväri nähdään mallistossa. Takaluukussa muutos on hiukan maltillisempi, mutta DC-logon sijaan luukkuun on kirjoitettu nykytrendin mukaan irtokirjaimilla Dacia, joten ainakin takana oleva tunnistaa auton merkin vaivatta. Kromiosia on vähennetty myös mallimerkinnän muodossa. Sisällä merkittävin yksittäinen muutos on uudenmallinen Dacia-teksti keskellä ohjauspyörää, mutta muilta osin yleisilme on erittäin tuttu. Nykyisen malliston muutoksiin kuuluu myös Dacia Duster, joka saa sisarmalleista tutut taakkatelineeksi muunnettavat kattokaiteet 2023 aikana. Jo nyt Dusterin kojelaudan ilmasuuttimet muuttuvat muun malliston tyylisiksi. Mallistouudistuksen yhteydessä päivittyi myös hinnasto. Melkein kaikissa varustetasoissa tapahtui hinnan hienosäätämistä ylöspäin, mutta vastaavasti varustelu parani. Esimerkiksi ilmastointi on nykyisin vakiovaruste ja peruutuskamera on tuotu jo Sanderon ja Joggerin keskimmäisiin varustetasoihin. Dacia Dusterin hinnat alkavat jatkossa 20 399 eurosta ja huipulla on uusi Journey-varustetaso 26 399 eurolla. Enemmän digiä – ja läsnäoloa Dacia panostaa jatkossa myös digitaalisuuteen. Kuljettajan älypuhelinta tietoviihdejärjestelmänä hyödyntävä Media Control -sovellus päivittyy edelleen ja Dacian lisätyn todellisuuden sovellus Dacia AR antaa mahdollisuuden tutustua mallistoon ja väreihin esimerkiksi omassa parkkiruudussa. Auton ohjekirja löytyy jatkossa sovelluksestakin. Merkki esitteli jopa suunnitelmaa, jossa Media Control -sovellusta ja kuljettajan älypuhelinta hyödynnettäisiin vireystilavalvonnassa puhelimen etukameran avulla. Tarkkaa aikataulua ei kuitenkaan uskallettu vielä antaa. Toinen aikatauluton uudistus oli lisävaruste, jolla Dacian kojelaudassa oleva kännykkäteline voitaisiin varustaa langattoman latauksen mahdollisuudella. Suuri osa autokaupasta tapahtuu vähintään osittain digitaalisena, joten digitaalisuudella on merkitystä erityisesti autoja ja rahoitusvaihtoehtoja vertailtaessa. Toisaalta Dacia haluaa yksinkertaistaa myymälöidensä kalusteita ja luopua “näyttö myyjän ja asiakkaan välissä” -tyylisistä työpöydistä, siirtäen myyjän samalle puolelle pöytää asiakkaiden kanssa. Askelia ympäristöön Dacialla kommentoitiin omalta osaltaan myös asiakkaiden toiveita. Tehdas on esimerkiksi suunnittelemassa Joggeriin soveltuvaa laverin ja patjan yhdistelmää, jotta auto on muunnettavissa kahden hengen nukkumapaikaksi muutamassa minuutissa. Suunnitelmissa on myös ratkaisu, jossa Jogger voidaan yhdistää telttaan, muodostaen yhtenäisen sadesuojan ja majoitustilat neljälle. Ratkaisu saapuu saataville 2023. Ensi vuonna saapuu myös Dacian ensimmäinen hybridi, kun Jogger saa hybridivoimalinjan. Merkin sisällä odotetaan selvästi innolla sitä, miten hyvin sähköistetty voimalinja sopii Dacian profiiliin. Muualla Euroopassa Dacia jatkaa panostusta LPG-nestekaasuun, mikä on hyvä ratkaisu ajamisen hinnan kannalta siellä, missä nestekaasua on saatavilla. Kompakti Dacia Spring -sähköauto ei ole tulossa näillä näkymin Suomen markkinoille, sillä autosta ei ole tehty kylmän ilmaston versiota. Asia lienee ajankohtaisempi, mikäli Spring saa merkittävän uudistuspaketin tai siirtyy kokonaan toiseen mallipolveen. Kierrätysmuovi saapuu asteittain myös näkyviin osiin. Ympäristökysymyksiiä ajatellen mallistossa panostetaan jatkossa enemmän kierrätysmateriaaleihin. Nykyisestä 12% kierrätysmuovin osuudesta halutaan 20% osuuteen jo 2024 ja Starkle-kierrätysmuovia tuodaan rohkeasti myös näkyvillä oleviin komponentteihin. Ympäristötekona Dacia mainitsee myös autojen keveyden, sillä esimerkiksi Jogger on tehtaan mukaan 300 kilogrammaa “seuraavaa kilpailijaa” kevyempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lähivuosina tapahtuu Tulevina vuosina tapahtuu toki muutakin. Upouusi Dacia Duster saapuu 2024. Autosta ei kerrottu sen enempää suoranaisesti, mutta jo aiemmin esitelty Dacia Bigster -konseptiauto antanee vihjeitä tulevasta. Bigster on tosin nimensä mukaisesti reilusti kookkaampi kuin Duster, joten olisiko Bigsterissä ajatus seitsemänpaikkaisesta Dusterista? Kulmikkaan konseptiauton olemus on korostetun macho, mutta esimerkiksi sivuprofiilissa on selvää Dusteria. Varsinaisena uutuutena Dacia esitteli Manifesto-konseptin. Kyseessä on tutkielma siitä, millainen lähes ATV-tyylinen maastokirppu voisi olla romanialaismerkin kynäilemänä. Neliveto, ilmattomat renkaat, hyvät joustovarat ja avoin ohjaamo sanelevat voimakkaasti auton käyttökohteita. Esimerkiksi sähkölinjojen tarkastaminen tai muu maastossa suoritettava tehtävä on osana Dacian kaavailuja. Tosin auto ei ole tulossa tuotantoon sellaisenaan, mistä kertovat sangen sileäkuvioiset renkaatkin. Manifeston varsinainen ajatus on tutkia erilaisia yksityiskohtia. Esimerkiksi keulalla on yksi ajovalo, jonka tehoon on panostettu enemmän. Tarvittaessa valo voidaan ottaa mukaan maastoon. Sähköauton akku voidaan myös irroittaa varavoimaksi. Istuinten päälliset toimivat tarvittaessa makuupusseina ja muilta osin sisusta on painepestävissä. Kierrätysmuovin lisäksi kojelauta esimerkiksi on tehty korkkimateriaalista. Dacia on pohtinut myös varusteiden kiinnittämistä katolle sekä muualle autoon. – Aiemmin autot olivat kehityksen symboleita. Nyt ne ovat muutoksen symboleita, lausui toimitusjohtaja Denis Le Vot. Dacialle tulevaisuus näyttää hyvältä, vaikka merkki joutuukin jossain vaiheessa kohtaamaan sähkön ja rahalle saatavan vasteen risteyskohdan. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan