28.11.2018

Korkeimmissa hoitoluokissa jatkossa 30 prosenttia kaikista Suomen maanteistä

Talvikunnossapidolla on erittäin suuri merkitys liikennejärjestelmän toimivuudelle ja koko maan elinkeinoelämälle.

Liikennevirasto ja ELY-keskukset huolehtivat tieverkon liikennöitävyydestä ympäri vuoden. Jatkossa valtion tiet on luokiteltu hoitoluokkiin, koska kaikkia teitä ei voida kohtuullisin kustannuksin hoitaa samanaikaisesti.

Liikenne- ja viestintäministeriön 21.11.2018 antama pääväyläasetus ei laske teiden hoitoluokkia eikä vaikuta huonontavasti talvihoitoon millään alueella. Kaikilla teillä säilyy vähintään nykytasoinen talvihoito, Liikennevirasto korostaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Parempaa luvassa?

Ensi vuoden alusta hoitoluokkia yhtenäistetään ja korotetaan noin 10 000 tiekilometrillä eli vuodenvaihteen jälkeen yli 30 % liikenteestä saa nykyistä parempaa palvelutasoa.

Hoitoluokkien korotus koskee erityisesti teitä, joilla liikkuu paljon raskasta liikennettä. Joidenkin hoitoluokkien liikennemäärärajoja on alennettu eli aiempaa vähäisempi liikenne oikeuttaa korkeampaan hoitotasoon. Näin turvallisuus ja hoidon taso kohoavat myös vähäliikenteisimmillä teillä, joilla on raskasta liikennettä.

Hoitoluokkia on yhteensä seitsemän ja korkeimmissa hoitoluokissa on ensi vuoden alussa 30% Suomen tieverkosta. Kyseisellä tieverkko-osuudella kulkee lähes 90% liikennesuoritteesta.

Keskeisimmät väylät hoidetaan ensin

Urakoiden kilpailutuksen myötä hoitoluokkia nostetaan edelleen noin 3 000 tiekilometrillä vuosina 2019–24.

Poikkeuksellisissa sää- ja kelioloissa varmistetaan liikenteen turvallisuus sekä kohtuullinen toimivuus ensimmäiseksi keskeisimmillä väylillä. Kuitenkin koko maantieverkko pidetään tällöinkin liikennöitävässä kunnossa, Liikennevirasto vakuuttaa.

Lähde: Liikennevirasto Kuvitus: Moottorin arkisto/Antti Hentinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat