3.7.2019 Ajoneuvot Kravatti rullalle ja kaasua: Audi S8 edustaa 571 hevosvoiman vimmalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun A8:n teknologinen vyörytys kohtaa turboahdetun V8:n, on lopputuloksena Audi S8. Dieseltrendeistä huolimatta Audi S8 luottaa kookkaaseen turboahdettuun bensiinimoottoriin. A8:n vauhtiversiossa sileän konepellin alta löytyy kahdella turboahtimella ja kevythybriditekniikalla varustettu V8-bensiinimoottori, jonka tärkeimmät tulokset kvartaaleittain ovat 571 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä. 48 voltin kevythybriditekniikka säästää valmistajan mukaan noin 0,8 litraa bensiiniä per 100 kilometriä. Lisäksi moottori on varustettu sylinterikohtaisella sammutustoiminnolla vähäisen kuormituksen hetkiä varten.Valmiiksi jo erittäin tekniseen A8:aan perustuva Audi S8 perii perusmallin nelipyöräohjauksen ja quattro-nelivedon, jota on valmiiksi höystetty taka-akselin lukkotoimintoisella tasauspyörästöllä. Mielenkiintoinen uusi toiminto on ennustava jousitus, jossa S8 hyödyntää etukameran kuvaa tien epätasaisuuksien tunnistamiseen. Auto kykenee liikuttamaan jokaista rengasta erikseen ylös tai alas elektromekaniisesti, vähentäen auton nyökkäystä ja niiausta kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Uusi Comfort+-ajotila puolestaan kallistaa koria mutkaan jopa 3° verran matkustajiin kohdistuvan sivuttaiskiihtyvyyden vähentämiseksi. Matkustusmukavuutta on tavoiteltu äänentoistojärjestelmän vastamelutoiminnolla, joka pitää maailman metelit auton ulkopuolella.Dynaamisessa ajotilassa kallistelua on rajoitettu noin 2,5 asteeseen verrattuna perusasetuksen noin 5 asteeseen. Audin mukaan kallistelun mikrohallinnalla saadaan neutraali tai jopa minimaalisesti yliohjaava käytös. Lisäksi Audi S8 nostaa koria jopa 50 mm helpompaa kulkemista varten kun auton ovenkahvaan tartutaan. Mikäli auto pelkää sivutörmäyksen olevan välitön, kohottautuu S8 aktiivisen jousituksen avulla peräti 80 mm saadakseen ovikotelon mahdollisimman hyvin törmäyksen eteen.Edustussedanille melkoinen lisävaruste ovat hiilikuitukeraamiset jarrulevyt, joiden läpimitta on 420 mm etuakselilla ja 370 mm taka-akselilla. Jarrujärjestelmän kehutaan olevan 9,6 kilogrammaa perusjarruja kevyempi. Etujarrut ovat peräti kymmenmäntäiset.Muuten Audi S8 on hämmentävä kokoelma A8:n teknologista vyörytystä aina 38 eri ajoavustimesta OLED-takavaloihin ja laser-kaukovaloihin saakka. S8:ssa istuimet on vaihdettu urheilullisempiin, ilmastoinnin ja hieronnan ollessa lisävarusteita. Myös kojelaudan "syvyysvaikutelmalla varustettu" hiilikuitu-upotus on S8:n erikoispiirre. Audin virtuaalimittaristo on luonnollisesti saanut S-malleihin kuuluvat grafiikat ja mittaristotilat.Ulkoisesti S8 eroaa tavallisesta A8:sta maltillisesti, mutta puskureiden ja helmojen yksityiskohdat sekä itsevarmemmat pakoputket kertovat Audi-tietäjille mistä on kyse.Euroopassa Audi S8 nähtäneen vielä loppuvuoden aikana.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous