3.7.2019 Ajoneuvot Kravatti rullalle ja kaasua: Audi S8 edustaa 571 hevosvoiman vimmalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun A8:n teknologinen vyörytys kohtaa turboahdetun V8:n, on lopputuloksena Audi S8. Dieseltrendeistä huolimatta Audi S8 luottaa kookkaaseen turboahdettuun bensiinimoottoriin. A8:n vauhtiversiossa sileän konepellin alta löytyy kahdella turboahtimella ja kevythybriditekniikalla varustettu V8-bensiinimoottori, jonka tärkeimmät tulokset kvartaaleittain ovat 571 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä. 48 voltin kevythybriditekniikka säästää valmistajan mukaan noin 0,8 litraa bensiiniä per 100 kilometriä. Lisäksi moottori on varustettu sylinterikohtaisella sammutustoiminnolla vähäisen kuormituksen hetkiä varten.Valmiiksi jo erittäin tekniseen A8:aan perustuva Audi S8 perii perusmallin nelipyöräohjauksen ja quattro-nelivedon, jota on valmiiksi höystetty taka-akselin lukkotoimintoisella tasauspyörästöllä. Mielenkiintoinen uusi toiminto on ennustava jousitus, jossa S8 hyödyntää etukameran kuvaa tien epätasaisuuksien tunnistamiseen. Auto kykenee liikuttamaan jokaista rengasta erikseen ylös tai alas elektromekaniisesti, vähentäen auton nyökkäystä ja niiausta kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Uusi Comfort+-ajotila puolestaan kallistaa koria mutkaan jopa 3° verran matkustajiin kohdistuvan sivuttaiskiihtyvyyden vähentämiseksi. Matkustusmukavuutta on tavoiteltu äänentoistojärjestelmän vastamelutoiminnolla, joka pitää maailman metelit auton ulkopuolella.Dynaamisessa ajotilassa kallistelua on rajoitettu noin 2,5 asteeseen verrattuna perusasetuksen noin 5 asteeseen. Audin mukaan kallistelun mikrohallinnalla saadaan neutraali tai jopa minimaalisesti yliohjaava käytös. Lisäksi Audi S8 nostaa koria jopa 50 mm helpompaa kulkemista varten kun auton ovenkahvaan tartutaan. Mikäli auto pelkää sivutörmäyksen olevan välitön, kohottautuu S8 aktiivisen jousituksen avulla peräti 80 mm saadakseen ovikotelon mahdollisimman hyvin törmäyksen eteen.Edustussedanille melkoinen lisävaruste ovat hiilikuitukeraamiset jarrulevyt, joiden läpimitta on 420 mm etuakselilla ja 370 mm taka-akselilla. Jarrujärjestelmän kehutaan olevan 9,6 kilogrammaa perusjarruja kevyempi. Etujarrut ovat peräti kymmenmäntäiset.Muuten Audi S8 on hämmentävä kokoelma A8:n teknologista vyörytystä aina 38 eri ajoavustimesta OLED-takavaloihin ja laser-kaukovaloihin saakka. S8:ssa istuimet on vaihdettu urheilullisempiin, ilmastoinnin ja hieronnan ollessa lisävarusteita. Myös kojelaudan "syvyysvaikutelmalla varustettu" hiilikuitu-upotus on S8:n erikoispiirre. Audin virtuaalimittaristo on luonnollisesti saanut S-malleihin kuuluvat grafiikat ja mittaristotilat.Ulkoisesti S8 eroaa tavallisesta A8:sta maltillisesti, mutta puskureiden ja helmojen yksityiskohdat sekä itsevarmemmat pakoputket kertovat Audi-tietäjille mistä on kyse.Euroopassa Audi S8 nähtäneen vielä loppuvuoden aikana.Lähde ja kuvat: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster