26.2.2025

Kuinka päästä sisään tai käynnistää auto jos avaimeton järjestelmä ei toimi?

Kuva Teppo Vesalainen

Autoliiton koulutuspäällikkö vinkkaa, kuinka avaimettomalla järjestelmällä varustettuun autoon pääsee sisälle ja auton saa käymään, jos kauko-ohjainavain ei toimi.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen on kuullut useita kertomuksia, kuinka autoilija on joutunut vaikeuksiin avaimettoman järjestelmän temppuillessa. Usein tähän temppuiluun on syynä avaimen pariston toimintakyvyn heikkeneminen tai auton akun tyhjentyminen.

Hän antaa vinkit, kuinka avaimettomalla järjestelmällä varustettuun autoon pääsee sisälle ja auton saa käymään, jos kauko-ohjainavain ei toimi. Hän myös kertoo, kuinka avata takaluukku tai lukita auto, jos auton akku on tyhjä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Avaimettomuus yleistynyt

Avaimettomat lukitusjärjestelmät ovat yleistyneet nykyautoissa. Toimiessaan ne helpottavat autoilijan arkea. Kuljettaja voi pitää auton kauko-ohjainavaimen taskussa ja avata ovien lukituksen kahvaan tarttumalla tai kahvassa olevaa pientä nappia painamalla.

Osassa autoja on mahdollista valita myös lähestymisavaustoiminto, jolloin lukitus aukeaa jo lähestyttäessä autoa avaimen kanssa.

Vastaavasti käynnistäminen onnistuu avaimeen koskematta, käynnistysnappulaa painamalla.

Vastaavasti autolta poistuttaessa ovet lukitaan oven kahvaa tietystä kohdasta hipaisemalla tai siinä olevaa nappia painamalla. Lähestymisavauksen tavoin osassa autoja on myös lukitseminen mahdollista niin, että kuljettaja vain poistuu avaimen kanssa auton luota.

Entä jos auto temppuilee?

Kaikki hyvin tähän asti. Joskus saattaa kuitenkin edessä olla se päivä, ettei järjestelmä toimikaan suunnitellusti ja oven lukitus ei aukeakaan totuttuun tapaan. Moni autoilija törmää tähän ongelmaan näin talvikaudella, ulkona tehdyn liikuntarupeaman päätteeksi.

– Kun auton kauko-ohjainavain on taskussa vaikkapa lenkillä, hiihtoreissulla tai laskettelurinteessä, sen paristo kylmettyy herkästi varsinkin kovemmilla pakkasilla. Kylmyys hidastaa reaktioita pariston sisällä, minkä vuoksi se ei pysty vapauttamaan energiaa yhtä tehokkaasti kuin lämpimässä, koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat