10.11.2022 Liikenne Kuinka valita rengaspaineet talvella? Toimi näin, jos talvipaineita ei ole määritelty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton vinkeillä selviää, kuinka valita rengaspaineet talvella. Kannattaako paineita alentaa pakkasilla paremmin pidon saavuttamiseksi? Rengaspaineet talvella mietityttävät monia ja oikeat rengaspaineet ovatkin tärkeät ympäri vuoden. Osa jopa pohtii, tulisiko paineita alentaa talvikelillä paremman pidon saavuttamiseksi.Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo, että väite rengaspaineiden alentamisen vaikutuksesta lienee peräisin työkone-, traktori- ja raskaan liikenteen maailmasta. Edellä mainituissa renkaan pintapainetta saadaan jaettua isommalle alueelle pudottamalla rengaspaineita. Näin vähennetään lähinnä uppoamisriskiä pehmeään ajoalustaan, kuten peltoon, tai kelirikkoaikana sivutiehen.Varsinaiseen maantieajoon ja normaaleihin nopeuksiin näillekin suositellaan korkeampia paineita ja esimerkiksi osassa tukkiautoja paineita pystytään säätämään ohjaamosta käsin, yhdellä napinpainalluksella.– Henkilöauton kohdalla rengaspaineiden alentamisesta ei käytännössä ole mitään hyötyä – pikemminkin päinvastoin. Liian alhaiset rengaspaineet heikentävät auton ajo-ominaisuuksia, vaikeuttavat sen hallintaa sekä lisäävät polttoaineen kulutusta, neuvoo Vesalainen.Vajaapaineinen rengas myös rikkoutuu herkemmin. Kun rengaspaineet ovat suunnitellulla tasolla, rengas ohjautuu tarkasti ja on mukava sekä turvallinen ajaa. Tästä syystä oikea rengaspaine on äärimmäisen tärkeä ja niistä tulee pitää huolta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRengaspaineet talvellaKylmät ilmat on syytä huomioida, kun säädetään rengaspaineita talvikaudelle. Lämpötila nimittäin vaikuttaa rengaspaineisiin lämpölaajenemisen johdosta. Samasta syystä on tärkeää pitää mielessä, että rengaspaineet tulee aina mitata kylmistä renkaista eikä koskaan heti ajon jälkeen.– Mikäli autolle ei ole erikseen määritelty talvipaineita, kannattaa talvirenkaiden paineet säätää 0,2 baria valmistajan kyseiselle kuormitukselle suosittelemia arvoja korkeammiksi. Lämpötilanmuutos kylmemmäksi pienentää renkaan ilmanpainetta noin 0,1 baria jokaista 10 celsiusastetta kohden. Tuolla talvirenkaisiin yleisesti suositellulla pienellä ylipaineella pyritään tasaamaan juuri lämpötilanvaihtelujen aiheuttamia muutoksia renkaan käyttäytymiseen, kertoo Vesalainen.Autonvalmistajan suosittelemat rengaspaineet löytyvät pääsääntöisesti auton käyttöohjekirjasta ja lisäksi ne ovat usein kuljettajan oven pielessä tai polttoaineen täyttöluukun kannessa. Rengas on suunniteltu toimimaan optimaalisimmin juuri valmistajan suosittelemilla paineilla.– Rengaspaineet olisi syytä tarkastaa kerran kuukaudessa tai aina, kun auton kuormausta olennaisesti muutetaan, muistuttaa Vesalainen.Vesalainen jatkaa myös, että yleensä autolle on määritelty kahdet paineet erilaisia kuormituksia silmällä pitäen. Osa autonvalmistajista on määritellyt lisäksi niin sanotut eco-paineet, joilla saadaan parannettua auton rullaavuutta ja näin pienennettyä polttoaineen kulutusta. Eco-paineilla ajettaessa auto saattaa tuntua jo hieman pintakovalta eli polttoaineen säästöstä maksetaan pieni hinta matkustusmukavuuden heikkenemisenä.Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Eetu Kokkonen/Moottorin arkistoArtikkeli julkaistu alun perin helmikuussa 2021 Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” 9.4.2025 Taksit Uber julkaisi listan kyytiin unohtuneista tavaroista – mukana viikinkisarvi ja akvaario 6.4.2025 Liikenne Moottori 100 vuotta: löysimme Suomen hiljaisimman tien 3.4.2025 Uutinen Liikennevision puute ja heikentyvä väyläverkko voi vaikuttaa jopa Suomen kasvunäkymiin ja turvallisuuteen 30.3.2025 Autoilu Autoilija, näin voit välttää ruuhkat ja kiertää tietyöt 25.3.2025 Liikenne Näin vaihdat renkaasi itse 28.2.2025 Uutinen Katso rangaistustaulukko: rattijuopumus rapsauttaa jopa 5 vuoden ajokiellon 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous